י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
פרשת הלוחם בן דרי

ביהמ"ש קיבל עמדת המדינה והעונש הוכפל

בית משפט העליון הכפיל את עונשו של שוטר מג"ב שירה בנער נדים נאוורה ב-2014 • השופט סולברג: "הנשק שניתן לדרי על מנת להציל את הנפש שימש לשפיכות דמים. במבחן הזה הוא כשל ועליו לתת את הדין"

ביהמ"ש קיבל עמדת המדינה והעונש הוכפל
חייל מג"ב בן דרי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון קיבל היום (ראשון) את עמדת המדינה והכפיל את עונש המאסר שהוטל על בן דרי, שוטר מג"ב, אשר הודה והורשע בעבירות של גרם מוות ברשלנות ופציעה בנסיבות מחמירות בכך שירה לעבר הנער נדים נאוורה בשנת 2014 וגרם למותו. בית המשפט העליון קבע, כי עונש המאסר בפועל שהושת על דרי, יעמוד על 18 חודשי מאסר.

כזכור, ביום 18.6.17 הורשע דרי, על פי הודאתו בכתב אישום מתוקן במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של פציעה בנסיבות מחמירות וגרם מוות ברשלנות, בשל כך שבשנת 2014 בעת ששירת כמפקד כיתה במג״ב בזמן פעילות בכפר ביתוניא, החליט לירות כדור גומי לעבר נער בן 17 על מנת לפצוע אותו, ובשל התרשלות ירה בסופו של יום כדור חי וגרם למותו של הנער.

במסגרת טיעוניה לעונש טענה פרקליטות מחוז ירושלים, כי דרי, לוחם ומפקד מג"ב, חטא לתפקידו וביצע פעולה עבריינית מתוך כוונה לפגוע שלא לצורך בנער פלסטיני שהלך כשידיו לצידי גופו ולא היווה כל איום. בשל כך, עתרה הפרקליטות לקבוע מתחם עונש אחד לשתי העבירות בהן הורשע דרי, הנע בין 20 ל-40 חודשי מאסר בפועל וביקשה להשית עליו עונש בשליש התחתון של המתחם.

ביום 25/4/18, הטיל בית המשפט המחוזי בירושלים (כב' השופט טפרברג) על דרי 9 חודשי מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי כספי בסך 50 אלף ש"ח למשפחת המנוח. בעקבות גזר הדין, הגישה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ערעור לבית המשפט העליון על קולת עונשו של דרי, ובמקביל ערעור הוגש גם מטעם הנאשם.

בית המשפט העליון, בדעת רוב (השופטים סולברג ומינץ נגד דעתו החולקת של השופט אלרון), קיבל כאמור את עמדת המדינה וקבע, כי "עונש המאסר שנגזר על דרי- 9 חודשי מאסר בפועל- חורג באופן משמעותי לקולה מן העונש הראוי בנסיבות העניין, והוא בא בגדרם של אותם מצבים חריגים המצדיקים את התערבותה של ערכאת הערעור".

בית המשפט העליון קבע, כי עונש המאסר בפועל שהושת על דרי יעמוד על 18 חודשי מאסר. שאר רכיבי גזר הדין של בית המשפט המחוזי יוותרו בעינם.

כב' השופט סולברג ציין בפסק הדין, כי "עשיית דין עצמית שכזו, פעולת עונשין, החלטה מודעת לגרום לפציעה באין כל סכנה- כזאת לא יעשה בשום פנים ואופן (פסקה 17)... אחריות אדירה מוטלת על חייל ועל שוטר האוחזים בנשק. לא 'יד קלה' על ההדק, לא 'יד כבדה'; יד אחראית על ההדק, להבחין בין הצלת נפש לבין שפיכות דמים. (פסקה 23)".

כב' השופט מינץ: "פועלם של צה"ל ושל משמר הגבול חשוב וחיוני עד מאוד. צריכים אנו לוודא כי יוכלו לבצע את תפקידם הקשה ללא מורא וללא חת. שלנגד עינהם של החיילים והשוטרים תעמוד ההצלחה בביצוע המשימה שהוטלה עליו. רחוק מזה. דרי חרג באופן ניכר וברור מהגבול הקיים בין המותר והאסור".

מהפרקליטות נמסר כי: "בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה והחמיר את עונשו של הנאשם. במקרה שלפנינו קיימת חשיבות רבה בהעברת מסר ברור בכל הנוגע להקפדה על שימוש ראוי בכח, והימנעות משימוש בנשק בהעדר הצדקה מבצעית. כאשר נעשה שימוש לרעה בנשק הניתן בידיהם של חיילים ושוטרים במסגרת תפקידם, להגנה על בטחון המדינה, שלום הציבור והסדר הציבורי, יש לנקוט ענישה המבטאת את מידת הסלידה של החברה מהתנהגות זו. על המחזיקים בנשק מוטלת האחריות לעשות בו שימוש אך ורק לשם המטרות שלצורך הגשמתן הוא ניתן בידם, והדברים מקבלים משנה תוקף כשמדובר במי שנושא בעמדה פיקודית, כדוגמת הנאשם."

בן דרי שוטר מגב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד