י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

איפה מתחיל החינוך?

השאלה האם חינוך מגיע מהבית או מהמוסדות הרשמיים מלווה הורים ואנשי מקצוע כבר כמה עשרות שנים, אם לא יותר • למרות שאין על זה תשובה חד משמעית, כדאי להכיר את הטיעונים השונים ולהשתמש בהם על מנת להבטיח עתיד טוב יותר לילדינו

איפה מתחיל החינוך?
צילום: פיקסביי

חינוך הוא תהליך ארוך ומורכב שמושפע משורה ארוכה של פרמטרים. על קצה המזלג אפשר להזכיר השפעות גנטיות, ביולוגיות, פיזיולוגיות, חברתיות, תרבותיות וסוציו-אקונומיות שקובעות את מאפייני החינוך ומעצבות את הילד לפני שהוא הופך לאדם בוגר. בין לבין, ילדים בעידן המודרני מקבלים חינוך בבית וגם במוסדות רשמיים – אבל אפילו מי שאחראי עליהם לא תמיד יודע מה יותר חשוב.

שאלת מיליון הדולר היא כמובן איפה מתחיל החינוך. במילים פשוטות, אפשר לומר שההתלבטות היא בין הקביעה שלפיה החינוך מתחיל בבית ואין למורים יותר מדי מה לעשות כדי לשנות אותו, לבין הטענה שבה דווקא צוות החינוך בבתי הספר מקבל את מלוא הכוח וההשפעה. כבר עכשיו אפשר להקדים ולומר שאין לכך תשובה חד משמעית, אך בהחלט שווה להכיר את העמדה של הצדדים השונים.

תפקידו של המורה בחיי הילד

במסגרת לימודי החינוך, מורים לעתיד מגלים שיש שתי עמדות מרכזיות, הראשונה גורסת כי המציאות בשטח היא שמכתיבה את תפקיד המורה. מורים מוצאים את עצמם מדי יום נאבקים בהרגלים רעים והתנהגות גסה שהתלמידים מביאים איתם מהבית. לפי העמדה הזו, המורים הם חסרי אונים מול ילד שהתנהגותו מגובה על ידי ההורים ואין מי שיעמוד מאחוריהם.

העמדה הנגדית גורסת שתפקידו של המורה בחיי הילד הוא הרבה יותר משמעותי מכפי שנהוג לחשוב. לפי אותה עמדה, תמיד יהיו השפעות חיצוניות שמעורבות בעיצוב האדם והחברה, אך התפקיד של מוסדות חברתיים מרכזיים כמו בתי ספר הוא למתן ולכוון אותם. יתרה על כך, לבתי הספר יש חשיבות יתרה כי הם מעורבים בחייו של הילד כמעט מינקות.

איזה כלים חדשים יש למורים?

מבחינה פרקטית, התפקיד של אנשי מקצוע בבתי הספר אמור לשלב בין מאפייני המורה ומאפייני המחנך. בניגוד למה שהיה נהוג לחשוב בעבר, לא כל מורה הוא מחנך ולהיפך: יש מחנכים שנולדו להראות לילדים את הכיוון ולתת להם כלים לקבלת החלטות נכונות, לעומת אחרים שאצלם דווקא הדידקטיקה היא החלק החזק. הסוד הוא לספק למורים כמה שיותר טכניקות הוראה ולאפשר להם להתמודד עם מגוון מצבים כדי להבין את הפסיכולוגיה שמאחורי התנהגות התלמידים.

אחת הדרכים להרחיב את ארגז הכלים של המורים היא לספק להם הכשרות. וההכשרות מתחילות עוד במסגרת הלימודים באקדמיה, שמה מורים לומדים לא רק הוראה, אלא גם חינוך. שיעורים רבים מתמקדים בשיטות הוראה במקביל להתנסות מעשית בשטח בגנים ובבתי ספר. בנוסף יש עוד הרבה הכשרות וקורסים שמורים לעתיד יכולים לקחת במסגרת תהליך ההכשרה האקדמית שלהם המשלבים ידע והכשרה מתחום הטיפול והמקצועות החופשיים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד