י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
המשטרה מאיימת:

נשתמש נגד החרדים באמצעים שיפצעו קשה

בתגובה לעתירה הטוענת כי השימוש בבואש בהפגנות באזורי מגורים בשכונות החרדיות מהווה "פגיעה בלתי מידתית בזכויות אדם", ובקשה לצו מניעה להפסקת ההתזות, הבהירה המשטרה בפני בג"צ כי באם ייאסר עליה הבואש, תיאלץ להשתמש באמצעים אחרים - העלולים לגרום למפגינים פציעות קשות

נשתמש נגד החרדים באמצעים שיפצעו קשה
התזת מי בואש לעבר מפגינים בבני ברק צילום: רועי אלימה, פלאש 90

במענה לבקשת צו ביניים להפסקת השימוש במים כחולים ומי בואש לפיזור הפגנות בריכוזים חרדים, המשטרה מזהירה: "קיים חשש כי הדבר יביא להסלמה שתחייב שימוש באמצעים חמורים יותר, ועלולה להסתיים בפגיעות קשות".

כשבועיים לאחר שהוגשה עתירה על ידי תושבים חרדים מי-ם נגד המשטרה על השימוש במי בואש בהפגנות, מאיימת המשטרה בתגובה מקדמית כי משמעות קבלת צו הביניים, היא "פגיעה במענה המבצעי ובהערכות המשטרה ויכולתה למלא את תפקידה בשמירה על הסדר הציבורי".

לדברי משטרת ישראל, החלטה על קבלת הצו "תביא לפגיעה משמעותית ביכולתה של המשטרה לפעול להשבת הסדר הציבורי על כנו - מבלי להשתמש באמצעים חמורים ופוגעניים".

"קיים חשש כי הדבר יביא להסלמה של האירועים, שתחייב (את המשטרה א.ש) שימוש באמצעים חמורים יותר ועלולה להסתיים בפציעות קשות אף יותר", הוסיפו שם.

השופטת דפנה ברק ארז מבית משפט העליון קיבלה את בקשת המשטרה ודחתה את הבקשה לצו ביניים, שהיה מורה למשטרה להפסיק את השימוש בבואש ובמים כחולים, עד לקבלת הכרעה. "בהתחשב בכך שצו הביניים המבוקש מכוון לשינוי המצב הקיים, לא ראיתי מקום להיעתר לבקשה", כתבה.

התזה באמצעות מכת"זית לעבר מפגינים בבני ברק. צילום: רועי אלימה, פלאש 90

האמצעים לפיזור הפגנות העומדים לרשות המשטרה, נועדו על מנת להפחית את רמת החיכוך בין השוטרים למפירי הסדר, ולפעול להזחרת הסדר הציבורי מהר ככל הניתן - ללא נפגעי גוף. במידה ובג"צ יקבל את העתירה ויורה להפסיק את השימוש בבואש ומכת"זית, אלה ישתמשו בפרשי משטרה שיפזרו את המפגינים ולא רק יעמדו בצד, התזת גז פלפל ושימוש ברימוני הלם. 
 
במידה ואמצעים אלה לא יניבו את הפעולה הרצוייה, המשטרה תשוב להשתמש באלות, הכאה לעבר פלג גוף תחתון, דבר שבשנים האחרונות המשטרה ממעטת להשתמש, בירושלים בהוראת מפקד המחוז ניצב יורם הלוי.

במענה הראשוני של המשטרה לבג"צ, בתגובה לעתירה, עולה כי במשטרה קיים נוהל הפרות סדר הקובע ארבעה מדרגים של הפס"ד בהתאם לרמת החומרת והפגיעה שלהן בסדר הציבורי. על פי נוהל זה, השימוש במכת"זית עם מים, מים צבועים או בואש, ייעשה רק במקרים של הפרות סדר ממדרג ג', שהן הפרות סדר קשות הכרוכות באי ציות להוראות השוטרים הניתנות לצורך שמירה על שלום והסדר הציבורי, שהמפגינים נוקטים בהתפרעות, חסימת צירים ואלימות כלפי שוטרים.

מדובר בעתירה שהוגשה לפני כשבועיים לבג"צ על ידי ארבעה חרדים, בעלי עסקים, תושב ומפגין, נגד השימוש הברוטלי שעושה המשטרה בבואש במהלך ההפגנות במאה שערים וברחבי ירושלים. בעתירה שפורסמה ב'בחדרי חרדים', התבקש בית המשפט לתת צו על תנאי למשטרה, שתנמק מדוע אינה נמנעת משימוש ב'בואש' בשטחים בנויים בירושלים - דבר שלטעמם חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות, "בהיותו פוגע בזכויות אדם באופן בלתי מידתי", בחופש ההפגנה, הזכות לבריאות, דבר שהופך להיות ענישה קולקטיבית.

בתגובה לעתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, נגד משטרת ישראל ומפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי, השיבה המשטרה באמצעות עו"ד הדס ערן, סגנית במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, כי אופן ההפעלה של המשטרה בבואש, נעשה בהתאם להוראות. על פי הנוהל, השימוש בבואש ייעשה בהתאם למאפייני הפרת הסדר וכל הנסיבות הקשורות, על פי שיקול דעתו של מפקד האירוע.

הפגנה בבני ברק. צילום: מחאות החרדים הקיצוניים

מהמסמכים שהגיעו ל'בחדרי' והוגשו לבג"צ, בהסתמך על תצהיר של סגן ניצב רמי פנקר, ראש מדור טרור והפרות סדר המשטרה, עולה כי הפעלת הבואש תיעשה על ידי צוות מוגדר ומאומן שהוכשר והוסמך לכך, רק לאחר הזהרת מפירי הסדר באמצעות כריזה ומתן פרק זמן סביר לפיזור ההפגנה. כמו כן, קובע הנוהל כי ההפעלה תיעשה באופן מדורג ותופסק מיד עם קבלת האפקט הנדרש.

נוזל הבּוֹאֵשׁ, הוא תרכובת של חומרים אורגניים שלאחר תהליך תסיסה הופך לחומר המפיץ ריח חריף הגורם לתחושת דחייה עד כדי בחילה, ובמקרים נדירים גם צריבה או אדמומיות מקומות באיזור העורף, הצוואר ובית החזה. תסמינים אלו, חולפים לאחר מספר שעות, ללא התערבות רפואית. הנוזל נבדק על ידי גורמי הרפואה במשטרה ובצה"ל ואושר לשימוש בבני אדם.

כפי שדווח ב'בחדרי', לפני שבועיים המשטרה עשתה לראשונה שימוש במצעי במיכל "בואש אישי", שוטרים תועדו בהפגנה כשהם לבושים בחלוק ניילון צהוב ובמסכה מסננת ריחות, על מנת שהם עצמם לא ייפגעו. המיכל תלוי על גבם, ובאמצעות צינור - התיזו מי בואש לעבר המפגינים שישבו במרכז הכביש.

לטענת המשטרה במענה לעתירה, השימוש בבואש נעשה באופן מידתי ומבוקר, רק לאחר בחינת מאפייני ההפגנה הספציפית והתאם לצורך המבצעי כפי שנקבע על ידי המפקד בשטח. במסגרת מאפיינים אלה, נבחנים בין היתר היקף הפרות הסדר, עוצמת האלימות, צירי התנועה שנחסמים וחיוניותם. במשטרה אף נתנו דוגמא, הפגנה שנערכה בחודש מרץ בכניסה לירושלים, מה שגרם לחסימת הכניסה לעיר וכן צירים מרכזיים, רק לאחר שעתיים היא הפעילה את המכת"זית. 

בעתירה, העיד שמואל אהרן קרויס, כי נרטב מכף רגלו ועד ראשו ממי הבואש בהפגנה נגד נתיחת הפעוט שהוטבע על ידי אמו בבית מלון באשדוד בחג הפסח, למרות שלטענתו כלל לא השתתף בהפרות הסדר אלא רק נכח במקום. במענה כללי לעניין הפגיעה באוכלוסיה תמימה, השיבה המשטרה כי "מצופה שאזרח תמים אשר נמצא בעל כורחו באיזור הפרת סדר שכזו, יישמע להוראות המשטרה ויתרחק ממוקד האירוע".

התזת מים כחולים באמצעות מכת"זית בכיכר השבת. צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

בעליהן של חנויות פיצה ובלונים, העידו כי בתי העסק שלהם ברחוב בר אילן וצפניה ניזוקו כתוצאה משימוש המשטרה בהתזת מי בואש ומים כחולים באמצעות מכת"זית. אם לא די בכך, העיד אשר בן שעיה, המתגורר ברחוב שומרי אמונים פינת שבטי ישראל, כי בהפגנה שנערכה בסמוך לביתו, ובני המשפחה ישבו במרפסת וצפו במתרחש - כיוונו השוטרים את הבואש לעבר בני משפחתו שלוש פעמים רצופות. לאחר שפנה למפקד האירוע, המפקד עלה לביתם והתנצל על מה שאירע.

במענה לטענות אלו, המשטרה השיבה בקצרה, כי מרבית ההפגנות נערכות דווקא באיזורים אורבניים צפופים, במשטרה לשבש את השגרה. "דווקא ברחובות צפופים יש חשיבות יתר בפינוי צירים לאירועי חירום, ולכן לא ניתן לקבוע כי אין לעשות שימוש במכת"זית באיזורים עירוניים צפופים". על פי תשובתם, אנשים שנפגעו מבלי שהיו מעורבים בהפרת הסדר, שפנו למשטרה - קיבלו פיצוי הולם לאחר בירור העניין. באשר לטענות של קרויס ומייקל, נמסר כי לא מוכרת פנייה למשטרה בעניין. בעניינו של בן שעיה נמסר, כי הגיש תלונה למח"ש וזו נסגרה, הוא הגיש ערר והטיפול המשטרתי בעניין הוקפא. 

כאמור, לאחר תגובה המקדמית של המשטרה לבקשה לצו ביניים, החליטה השופטת דפנה ברק-ארז, בהתחשב בין היתר בכך שהצו מכוון לשנות את המצב הקיים, "לא ראיתי מקום להיעתר לבקשה". בעניין העתירה עצמה, המשטרה עוד אמורה להשלים חומרים ולפרט במידת האפשר על נהלי השימוש במכת"זית.

מי בואש בואש אישי משטרת ישראל עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד