י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הכינוס המפתיע של האדמו"רים

פרסום ראשון • הרבי זעק: לא נתנו לי להיכנס לבית, מזעזע

כינוס היסטורי של גדולי התורה והחסידות: עשרות אדמו"רים, ראשי ישיבות ורבני קהילות, התכנסו סביב שולחן אחד, בכדי לדון בנושא  גיוס בני הישיבות וגיוס הבנות • "כמה יגדל הכאב על אבדון נפשות יקרות שלא עמדו בניסיון הקשה"• צפו בגלריה מהצלם שמואל דריי ובתיעוד וידיאו

גדולי האדמו"רים בכינוס אמש. צילום: שמואל דריי
גדולי האדמו"רים בכינוס אמש. צילום: שמואל דריי צילום: שמואל דריי

"ועלינו מוטל החובה שלא לזוז כל שהיא מפסק דין זה שנפסק ע"י רבן של ישראל, מרן בעל 'שבט הלוי' זצוק"ל בדור האחרון - לא לוותר אפילו על נפש אחת מישראל עבור הצלת רבים אחרים". זו ההחלטה במסמך ההחלטות שקיבלו גדולי התורה והחסידות בכינוס ההיסטורי שקיימו אמש (שלישי) בבני ברק.

כפי שדווח לראשונה אמש (שלישי) ב'בחדרי חרדים', עשרות אדמו"רים, ראשי ישיבות ורבני קהילות, התכנסו סביב שולחן אחד, בכדי לדון בנושא גיוס בני הישיבות וגיוס הבנות.

בין המשתתפים נראו האדמו"רים הבאים: מטשערנאביל, רחמסטריווקא, נדבורנה, ויז'ניץ בית שמש, לעלוב, פינסק קרלין, סלאנים, בוהוש, ביאלא ב"ב, סאסוב, אנטניא, שאץ, מנהיג קהילת ברסלב הגרי"מ שכטר, גאב"ד 'זכרון מאיר' הגר"ח וואזנר, ראש ישיבת 'חיי משה' הגר"נ נוסבוים, ראש ישיבת 'טשעבין' הגרי"מ שניאורסון, המקובל הגרי"מ מורגנשטרן, המקובל רבי גמליאל רבינוביץ, ר"י חכמי לובלין הגרי"ב וואזנר. הגרא"ל כהן רב קהילת חב"ד בביתר, הגר"ג אקסלורד אב"ד חיפה ומרבני חב"ד, הגרי"מ אלטמן גאב"ד חוג חתם סופר, הגר"א שפירא גאב"ד פרדס כץ, הגר"מ גרינפלד דומ"צ טשערנאביל, ועוד.

הגרי"ב וואזנר, ראש ישיבת חכמי לובלין, ניהל והנחה את האספה. בדברים שנשא בפני גדולי התורה והחסידות, הוא תיאר את המצב הנורא של אישור חוק הגיוס, והזכיר את הוראת זקנו בעל 'שבט הלוי' הגר"ש וואזנר זצ"ל, עוד לפני החוק הקודם, שאין להתפשר על שום בחור, בכל מצב שהוא, ויש להילחם מלחמת עולם ולא לדבר אפילו על שום יעדים ומכסות. לדבריו, אם היו שומעים אז להוראתו - לא היינו מגיעים כלל למצב הנורא הזה.

אחריו נשא דברים הרב יואל רוזן, מייסד ישיבת 'תומכי תמימים' בראשון לציון, שהציג בפני המתאספים, הוכחות מוחשיות על אודות בחורים מישיבות שנכנסו לצבא גם למסגרות המכונות 'חרדיות', ותוך זמן קצר ל"ע כבר הגיעו לדיוטא תחתונה, תוך שהוא מזכיר שמות וישיבות שהוא עצמו ליווה אותם. בנוסף הוא שיתף את הקהל במחקר שלפיו בחורים שנושרים - רובם הגדול חוזרים למוטב, אז איך שייך בכלל לחשוב לוותר על נפשות כאלה.

האדמו"ר מסאסוב, המנהיג את קהילתו בקרית 'ישמח משה' בגני תקווה, שיתף את האדמו"רים בסיפורים אישיים שהוא מכיר מקרוב, וגם מהסביבה שלו בגני תקווה, וסיפר ששני חברי כנסת חרדים אמרו לו אישית, שהמהלך זה רק לסחוב את העניין ולא להגיע לסיום העניין כלל.

"כל מי שדיברתי אתו מזדעזע" אמר האדמו"ר, "וברור שאני לא שייך לפלג כזה או אחר, ואף פעם לא השתתפתי בשום הפגנה וכדומה. גם כשניסיתי להיכנס אל חלק מבתי גדולי ישראל, לא נתנו לי להיכנס לדבר על העניין". האדמו"ר שיתף ממה שסיפר לו קצין בכיר בצבא: "אנחנו צריכים לגייס בחור אחד בהסכמה ובהסדר, ואז את כל השאר אנחנו נדאג להביא אותם אלינו, ויש לנו את כל הזמן והאמצעים לכך", כך אמר הקצין לאדמו"ר.

גדולי ישראל בכינוס ההיסטורי. צילום: יוחנן לוסטיג

האדמו"ר מסלאנים, שזו הפעם הראשונה שהוא נושא דברים שלא במסגרת אירועי החסידות - נשא דברים חריפים מאוד, ואמר שבכל מקרה בג"צ יהיה נגדנו, והדרך היחידה היא, להבהיר ולהכריז שלא יגייסו שום בחור ישיבה ולא משנה כמה שעות הוא לומד בישיבה.

גם העניין שגדולי ישראל בעבר עשו את ההסדר של 'תורתו אומנתו', לא שייך כעת לדבריו, כשהם רוצים לעשות חלוקה ולהחליט מי מוגדר'תורתו אומנתו' ומי לא. וברור שאין לשום בחור בכל מצב שהוא שיגיע לצבא, כאן במסגרת החוק הם רוצים שאנחנו ניתן להם את הבחורים בידיים.

האדמו"ר מרחמסטריווקא בירך את כל המשתתפים בשם כל האדמו"רים ומנהיגי העדות, וכן חיזק את ידי מנהלי המערכה, שעושים מלאכתם לשם שמים בלי שום פרסום, ואין להם שום אינטרס נוסף.

 לאחר מכן הוקראו החלטות הכינוס והם מתפרסמות בפרסום ראשון ב'בחדרי חרדים'. 

א. הננו בזה להביע חרדת לבבנו ועומק צערינו ע"ד הגזירה הנוראה של גיוס בנים ובנות השוררת על שלומי אמוני ישראל פה בארה"ק, אשר מטרתה לעקור כל זיק של יהדות מליבות בני ישראל, וכל באיהן לא ישובו ח"ו ולא ישיגו ארחות חיים.

ב. עינינו תרד מים על שבר בת עמנו, בהגיע השמועות המבהילות מידי יום ביומו על בחורים ואברכים ולעיתים אף בנות ישראל הכשרות, ובמיוחד מאחינו היקרים בני עדות המזרח הכלואים בכלא הצבאי תחת מסגר ובריח עקב סירובם להתגייס לצבא, וכמה יגדל הכאב על אבדון נפשות יקרות רבות מישראל המבכים מר גורלם על שלא עמדו בניסיון הקשה שהיתה לפניהם והתגייסו נגד רצונם לצבא רח"ל, חלקם מפאת איומי מעצרים וחלקם ע"י פיתויים בדרכים שונים ה"י.

ג. וביותר תאחזנו פלצות, כאשר כידוע עדיין לא שבעה נפשם של ראשי השלטון, והם מתכננים תכניות שונות ומשונות, איך לצוד ברשת הצבא עוד ועוד מצעירי הציבור החרדי ולהעלות עוד יותר את מספר המתגייסים מידי שנה בשנה, היל"ת.

ד. עלינו לשנן שבעת שהתנוצצה תחילת גזירת הגיוס לפני קרוב לשני עשורים והשלטון התחיל לאיים לגייס את כלל הציבור החרדי אם לא יוותרו על החלשים, פסק רבן של ישראל מרן פוסק הדור בעל שבט הלוי זצוק"ל, ואף צוה למסור פסק ההלכה בשמו במעמד רבבות אלפי ישראל ביום כ"ו תמוז תשס"א לפ"ק ותמצית דבריו הק' היו: שאף שיש האומרים שכל כוונתם הוא על אלו שנפלטו מישיבות, עלינו להכריז כי טענה טיפשית זו הרי זה מעשה עמלק ממש שלא היה בכוחו לשלוט אלא על אלו שהענן פולטם, וע"ז ציוותה לנו התורה"ק זכור וכו' תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח, ועלינו לעמוד על המשמר גם על הנחשלים, עכתודה"ק בקצרה. ועלינו מוטל החובה שלא לזוז כל שהיא מפסק דין זה שנפסק ע"י רבן של ישראל זצוק"ל בדור האחרון, ולא לוותר אפי' על נפש אחת מישראל עבור הצלת רבים אחרים.

ה. ומכאן תצא הקריאה לחזק את כל הארגונים כל אחד בשמו הטוב יבורך, הפועלים במסירות נפש ממש למען הצלת שארית הפליטה בארה"ק מגזירת הגיוס, ולמען אחינו היקרים הנימוקים בכלא למען כבוד שמו ית' ותורתו הק' עקב סירובם להתגייס לצבא, וכל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא.

ו. ואנו קוראים בזה לכל איש ואשה מישראל, עורו נא, התעוררו נא, דעו את אשר לפניכם ועשו ככל שביכולתכם להעביר רוע הגזירה המאיימת על עתיד הדורות בארה"ק.

ז. נשא לבבנו אל קל שבשמים הבט נא וראה מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ המוכן למסור נפשו למען אמונת אומן, ושומר ישראל הוא ישמור את שארית ישראל האומרים שמע ישראל, ובימי הרחמים והרצון האלו יעלה זכרוננו לפניו ליכתב וליחתם בספרן של צדיקים גמורים. 

גזירת הגיוס גדולי האדמורים כינוס הרב וואזנר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד