י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לייבל'ה בליל שישי

לא יכול להיות: רובשקין עלה לקבר הרב שך?

והשבוע במדור שאף אחד לא מרשה לעצמו לפספס: הביגוד החדש של ענק הזמר החסידי לשעבר שפרש מדרכי ציבור ועושה קאמבק ענק, העורך שתקע לפתע בשופר, האיש החשוב המסתורי בפראק שהסתער בחיבוק על העיתונאי, וכמובן שאלת השאלות: האם האסיר החב"די המפורסם מכולם השתטח על קברו של מרן הגרא"מ שך?

לא יכול להיות: רובשקין עלה לקבר הרב שך?
לייבל'ה צילום: עיבוד בחדרי חרדים

לייבל'ה פתח את השבוע האחרון דווקא עם ביקורו ה"היסטורי" בישראל של האסיר החבד"י, ר' שלום מרדכי רובשקין. האסיר לשעבר, שלא הפסיק לחגוג ברחבי ניו יורק את שחרורו המפתיע מהכלא, לאחר שקיבל חנינה מהנשיא המשיג'ענער שארגנו לעצמם האמריקאים, הופיע לאחר כבוד בארצנו הקטנטונת - בחלוף שמונה חודשים מאז שוחרר.

הישראלים, כך מתברר, התרגשו לא פחות מהאמריקאים. בכל מקום שרובשקין הגיע, הם הצטלמו אתו, רקדו אתו, הסתלפו אתו, ואף ביקשו את ברכתו. נו, מי כלייבל'ה יודע שמגיע ליהודי שדאג לבשר כשר בארה"ב, מינימום של הכרת הטוב ופרגונים.

אז ביום ראשון ראה לייבל'ה את שלום מרדכי מהלך ברחובותיה של בני ברק. תחילה ברשב"ם על הספסל, ממתין יחד עם הצלם שוקי לרר ועורך 'יתד נאמן' באנגלית פיני ליפשיץ, לתורם להיכנס אל שר התורה. למרות החום הכבד, הותיר רובשקין את הקנייטש החבד"י למטה, עד שנכנס לקודש פנימה.

לאחר סיורים מפרכים בכל חצר וחצר, כשרובשקין מספר שוב ושוב בכל אחד מהיעדים שוב על חייו בכלא ועל נס ההצלה המפתיע, הציע לו - כמשיח לפי תומו - העורך של 'יתד' באנגלית, ר' פיני ליפשיץ, ליטאי אמריקאי, ללכת להשתטח גם על קבריהם של גדולי ישראל שאינם עמנו, הטמונים בבית החיים של עיר התורה והחסידות. בין היתר הציע ליפשיץ לשלום מרדכי, לגשת ולהתפלל בציונו של מנהיג היהדות החרדית בדור הקודם, מרן הרב שך זצ"ל.

לייבל'ה, שעמד מן הצד, שמע את ההצעה המפתה מוצגת לאסיר המשוחרר. בתחילה קסם הרעיון לרובשקין, שכבר החל מיד לתאר לעצמו את הכותרות ההיסטוריות להם יזכה באתרים החרדיים ביקורו של החבדני"ק הנודע בציון הרב שך, שהתנגד נחרצות לתנועת חב"ד ומשיחה.

מצד שני, חשש רובשקין כי ייצא שכרו בהפסדו, שהרי בחב"ד לא יסלחו לו על המהלך, והרי הוא עוד צריך לבקר אצל המשיחיסטים בצפת. כך, ויתר רובשקין על התפילה אצל גדול הדור הליטאי.

לאחר שסייר בבתיהם עשרות אדמו"רים, קרס רובשקין העשוי-לבלי-חת, כאשר למרות תחנונים של משבקי"ם נוספים מכל עבר שיבוא לביקור גם בבית קודשו של הרבי 'שלהם', נאלץ בצער לסרב, כשהוא מצהיר כי יבוא בשבוע הבא. ואכן, לייבל'ה כבר מחכה לביקורים המובטחים לשבוע הבא.

ואם כבר בעולם החסידות עסקינן, ראה לייבל'ה בסוף השבוע את סגן השר פרוש בדרכו למקווה במעז'יבוז. מי שלא מכיר את סגן השר הנמרץ לא מבין כיצד הוא יכול להיות בו זמנית במקום אחד, גם בישראל וגם בעולם, בלהט עבודה שאין כמוהו בנמצא. וכך, זיהה לייבל'ה את פרוש בדינר של ויז'ניץ בבית שמש, כשהוא הולך עם מגבת כאחד האדם, ועל הדרך עונה לשאלות החסידים, שביקשו לברר מה יהיה בירושלים ובאלעד.

ובישראל, בדרכו לפגישה עם ועדת השמונה של 'אגודת ישראל' לקראת הבחירות, ראה לייבל'ה את חה"כ ישראל אייכלר, כשהוא צועד מרחוב רבי טרפון לרחוב רבי עקיבא, גם לאחר שנפגש עם רובשקין בצאת השבת.

ועדיין בחצרות האדמו"רים: בחסידות פיטסבורג התחדשו השבוע בכיסאות חדשים ומפוארים, שישמשו את הרבי. הכיסאות החדשים הוצגו לראשונה בשמחת הבר מצווה לנכד האדמו"ר, שנערכה ביום רביעי באשדוד על הכסא השני ישבו לסירוגין אדמו"רים אורחים והסבא השני, הרבי מקרעטשניף ירושלים, בעוד על כסאות הפלסטיק ישב החתן במלוא הדרו.

העיתונאי איתי גדסי, ששמו הועלה אחר כבוד כמועמד פוטנציאלי לשמש כראש עיריית אלעד, לאחר ששימש בעבר כדוברה, נצפה יחד עם המשפטן יוסי לזר, כשהם נופשים בסופ"ש האחרון בחופי סיני, מחוץ לגבולות ישראל.

ללייבל'ה נודע כי לזר שימש כ'רב המקום' בפועל, ועבר לפני התיבה., מנגד, גדסי מסר שיעור בהלכות שבת. כמו כן השניים ניצלו כל אחד מהרגעים היקרים של חודש אלול, לשיט על יאכטה וצלילות בעומק הים. לייבל'ה מנצל את הבמה ומאחל מזל טוב ללזר, לרגל השתלבותו כמתמחה בפרקליטות מחוז ירושלים.

לייבל'ה חזה השבוע במפגש מרגש שהותיר בו רושם עז ואף גרם לו להזיל דמעה. היה זה בחתונה בני ברקית טיפוסית ב'היכלי הפאר'. לייבל'ה עמד וטחן נייעס עם אלי ביתאן מ"כאן מענדי מורשת", האיש שלא מפסיק להביע את דעותיו התקיפות, ללא כל מורא ומשוא פנים.

בעיצומו של הנייעס ניגש לפתע יהודי נשוא פנים אל ביתאן, והחל מחבקו ומנשקו. לייבל'ה, שיצא בשלב זה מהשיחה, מיהר לתעד. וכך מתברר כי האדם החשוב (הרב קימל) היה ר"מ של ביתאן בישיבה לצעירים 'משכן שלמה', שלא האמין כי הוא אכן רואה את תלמידו השטייגעניסט מהעבר חי וקיים.

ומי שעורר את הציבור לאלול, היה סגן עורך 'משפחה', אריה ארליך, שנצפה בשטיבל הביתרי, בשעה לא-מאוד-מוקדמת של הבוקר, כשהוא תוקע בקול כנהוג לאחר התפילה. ארליך, עולה מבדיקת לייבל'ה, מצטייד מראש חודש אלול בשופר, עמו הוא נוהג לתקוע מידי בוקר. 

העיתונאי וסופר 'בקהילה', יצחק פלדמן, זכה השבוע להכנס אל הקודש פנימה, (או לקו"פ כפי העגה המקוצרת) ,ולהתברך לשנה טובה ומתוקה מפי כ"ק הרבי מבעלזא.

מספר אישים ששהו במרכז חסידות בעזלא בשל חתונת נכדת ח"כ ישראל אייכלר, שנערכה במקום, הצליחו לזהות את פלדמן חומק בדלת האחורית, כשהוא נכנס באופן אישי, שלא כנוהג המקובל בחסידות בימים עמוסים אלו של חודש אלול, להיכנס רק בקבוצות לחדרו של הרבי.

חלק מהשיחה בחדרו של הרבי התפרסמה הבוקר ב'בקהילה', בראש כתבת ענק המסקרת את תופעת קבלות הקהל בחודש אלול בחצרות האדמו"רים והרבנים.

ואפרופו קבלות קהל בחצרות: לייבל'ה זיהה השבוע בקודש פנימה אצל הרבי מצאנז, את חבר מועצת עיריית מודיעין עילית, נחמן ניימן, יחד עם משה שלזינגר, מנהל מגזר חרדי ב'מכבי', כשהם מתברכים אצל האדמו"ר, בחדרו שבבית המדרש של צאנז בברכפלד.

ובליל שישי האחרון, בהתראה ספונטנית של פחות מיומיים, נקבצו כ-40 אנשי תקשורת ופוליטיקאים מחברי קבוצת הווטסאפ הפופולארית והנושכת 'המושכים בחוטים'.

החבר'ה, שעזבו הכל, הגיעו למפגש מענג על סלטי הבית. צ'ולנט, כבד קצוץ וסושי, לצד כוסות ברד, שהחזירו את לייבל'ה שנים אחורה.

מי שאירח את המפגש היו 'אחים גלובל' - מרכז אחים ליזמות ועסקים בגג העולם של עיר התורה והחסידות. לייבל'ה הגיע למסקנה כי אין כזה מקום בכל העיר, והוא כבר מתכנן את המפגשים הבאים במקום, לצד קורסים שנערכים כמידי ערב. בהחלט מקום מדהים. הנוכחים התפעלו מהנוף המרהיב, ואז התפנו להתענג על הגימטראות והפרפראות של צוריאל קריספל, שנשמעו מאוחר יותר בתכניות הרדיו. 

לייבל'ה לא זנח כמובן גם את ברוקלין שבניו יורק. השבוע הוא הגיע לסופר 13, הממוקם בלב ליבה של השדרה ה-13 בבורו פארק, שם ראה את גדול הזמר מרדכי בן דוד, רוכש מוצרים בחנות לביתו. ממש כאחד האדם.

בהמשך הגיע לייבל'ה לחנות בשכונה, שם ראה את ליפא שמלצר רוכש מלתחה חדשה, לאחר ששב להיות חסיד מן השורה - עם ציציות בחוץ, כשהוא מופיע ערב-ערב בניו יורק, ובחול המועד הקרוב יופיע ערב ערב בישראל. ליפא הגיע לחנות, שם מי שעזר לו למדוד ויעץ לו איזה קאפטן לקנות, היה הנגיד הצעיר מסאטמר, אברמי זופניק.

רק לייבל'ה יצא מהחנות והוא רואה מולו את ראש עיריית בני ברק לשעבר, מוטל'ה קרליץ הולך כאדם פשוט ברחובה של בורו פארק. לא שבבני ברק הוא הולך אחרת, אבל כאן לייבל'ה הבין את הדבר הבא: "מה עושים בשביל לגרד עוד כמה דולרים לקרן ההסעות? ממריאים לארה"ב".

בהמשך ראה את יונתן בורשטיין, מנכ"ל המרכז העולמי של גור, שגם הוא מצוי בעיצומו של מרתון גיוס כספים בניו יורק. בורשטיין נצפה משוחח עם אדם, שלייבל'ה - לא תאמינו אבל גם זה קורה - באמת לא יודע מי הוא.

לאחר שלייבל'ה סיים את הקניות, הוא הגיע ל'שומרי שבת' שם פגש את הרבי הצעיר מ'מבקשי השם', שקיבל לאחרונה תאבון לטוס לניו יורק, למען יוכל לעשות את החגים בצורה שקטה ומכובדת, יחד עם ההויז-בחור.

במונסי ראה לייבל'ה את ההויז-בחור של האדמו"רים, העסקן יענקי פליטשקין, מתברך על ידי הרב משה בער בעק, ממנהיגי 'נטורי קרתא'. פליטשקין, כך נשמע קיבל את ברכתו של הרב ככזו של אדמו"ר לכל דבר, ואף סיפר לו על הצלת קברי האדמו"רים ברחבי העולם.

ומי שהגיע לישראל הוא ארי פרנקל, המפיק הכי גדול בארה"ב, שהופיע על מנת להיפגש עם המפיק הכי גדול בישראל, מוטי רבינוביץ מ'טיפ'. השניים נפגשו ב'כתר הרימון' ולסיום נעמדו כנהוג לתמונה עבור לייבל'ה.

ובחזרה לישראל: האמן והקלידן בעל האנרגיות המטורפות, יואלי דיקמן, נצפה השבוע עם המועמד לראשות העיר ירושלים, יוסי דייטש. מה שלייבל'ה יכול לספר, הוא שדיקמן הבטיח ג'ינגל היסטרי לבחירות, כזה שעוד ידובר בו רבות.

ולקראת פתיחת שנה"ל בבתי הספר: לייבלה תיעד השבוע את מנכ"ל רשת 'חלומות מתוקים' בבני ברק, מושיקו גואטה (הבן של), כשהוא טרוד מאוד, בתקווה שהסחורה שהזמינו בתי הספר והגננות יגיעו עד לפתיחת שנה"ל.

ולפינת המזל-טובים: 

ברכת מזל טוב לחבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס, לרגל הולדת הבת בשעה טובה ומוצלחת. שעות לפני הלידה נראה מלכיאלי ממשיך בעבודתו כרגיל.

ובישיבת הנהלת איגוד הסמינרים נשמעו איחולי מזל טוב ולחיים, לרגל שמחת אירוסי בת מזכ"ל האיגוד, הרב יצחק אוסטרליץ. לייבל'ה ראה שם גם את מנהל סמינר ויז'ניץ, הרב יעקב ולצר לשעבר מ'מרכז חסידי ויז'ניץ' ואולי בעתיד מזכיר מועצת גדולי התורה החסידית. שמחת האירוסין תתקיים הערב חמישי, באולמי גור החדש בבני ברק.

רבנים, אישי ציבור, חברי מועצת העיר ובכירי עיריית בית שמש השתתפו השבוע בשמחת השבע ברכות לבנו של דובר העיריה, מתתיהו רוזנצווייג. באירוע תיעד לייבל'ה את חברי מועצת העיר, מקיר לקיר: סגרה"ע שמוליק גרינברג, הבולדוזר משה מונטג, מ"מ רה"ע מאיר בלעיש שחזר מאומן, ישראל סילברסטיין, אברום נחמן פרנקל, מרדכי דירנפלד, יגאל חדד, שמעון גולדברג ועוד עיתונאים רבים.

ובחתונה לבנו של שר השמחה, עמי מימון, ביבנה, ראה לייבל'ה את מוישה גלסנר מ'קול ברמה', מסתודד ארוכות עם דוד חכם מ'קול חי'. חשוב לציין כי השניים הפגינו אחדות.

גם יועצי התקשורת מני חדד ואבי בלומנטל נצפו בשיחת עבודה בחתונה. לייבל'ה רואה את השיחה זו כברכה, בהתחשב בכך שהשניים התיישבו על מקומו של הגרש"מ עמאר, שיצא מוקדם מהאירוע.

וביום שלישי בערב לייבל'ה הגיע לאולמי 'נוף עילית', שבכניסה לברכפלד, על מנת להשתתף בשמחת הבר מצווה לבנו של הרב חיים ברויאר, מנכ"ל רשת מכוני 'מדיקל פוטותרפיה', אליה הגיעו המוני תושבי העיר.

בשמחה ראה לייבל'ה גם את אפרים רוזנשטיין מ'לאומית', בשיחה צפופה עם בני רוזנבוים, הגיס של ברויאר, שהגיע במיוחד מלונדון להשתתף בשמחה.
ברכת מזל טוב לאהרן יהודה אבלס, מנהל רשת התתי"ם של חסידות ערלוי בארה"ק, לרגל נישואי בנו, עם בתו של שלמה רוזנשטיין, חבר מועצת העיר ירושלים. לחתונה, שנערכה אמש ב'בית ישראל' בירושלים, הגיעו כל המתמודדים לראשות העיר. 

ושמחה נוספת בסיעת יהדות התורה "המאוחדת" בעיריית ירושלים: יצחק פינדרוס, מ״מ וסגן ראש העיר ירושלים, משיא הערב את בנו הערב, באולמי ׳שירת ירושלים׳.

ולסיום: ברכת מזל טוב לנתן צישנסקי, מנכ"ל 'עזר לחיים' ומתאם קשרי קהילה ב'מאוחדת', לרגל שמחת הולדת בתו. הקידוש, אם שאלתם, יתקיים בשבת הקרובה, בביהמ"ד קוצק שברחוב ברסלב בבני ברק.

לייבלה רכילות חרדית שלום מרדכי רובשקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד