י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

לאחר הוונדליזם: חב"ד חגגה את שיפוץ בית החיים בליובאוויטש

לאחר שקירות בית העלמין של העיירה ליובאוויטש הושחתו באמצעות כתובות נאצה, המקום נוקה במהירות ואתמול נחנך המקום לאחר השיפוצים

לאחר הוונדליזם: חב"ד חגגה את שיפוץ בית החיים בליובאוויטש
שיפוץ בית החיים בליובאוויטש צילום: באדיבות המצלם

העיירה החסידית לבשה חג. במעמד מרומם בהשתתפות רבני חב"ד, שלוחים, משפיעים ואישי ציבור, נחנך בצהריים (ראשון) שלב ראשון בחנוכת שיפוץ בית החיים בעיירה החסידית ליובאוויטש שברוסיה.

לפני יותר משבוע הושחתו קירות בית העלמין של העיירה לובאוויטש, קירות המקום ושער בית העלמין רוסס בכתובות נאצה נגד יהודים, המשטרה פתחה בחקירה, אך לא עצרה אף אחד. המקום נוקה במהירות, והיום באירוע חנוכת המקום לאחר השיפוצים, לא נותר זכר לוונדליזם.

האירוע נערך ביום ט"ו אלול, היום בו נתייסדה הישיבה הראשונה של 'תומכי תמימים', על ידי האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש זצ"ל ובסמוך לאוהל אדמו"רי חב"ד, האדמו"ר בעל ה"צמח צדק" זצ"ל והאדמו"ר המהר"ש זצ"ל.

בטרם החל האירוע, ביקרו המשתתפים בקבר אחים, בו נטמנו מאות מיהודי העיירה שנרצחו על ידי הנאצים. התפילה נחתמה באמירת קדיש ומיד לאחר מכן נערך האירוע.

השליח ורב מחוז סמולנסק, הרב לוי מונדשיין, היה ראשון הדוברים באירוע בהנחיית השליח לקהילת הישראלים במוסקבה רבי יעקב פרידמן. במהלך נאומו, דיבר הרב מונדשיין על הייחודיות של בניית הגדר שזכתה בעבר להתייחסות של האדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש שביקש לבנותה בכדי לעשות חסד של אמת עם הנפטרים.

לאחריו נשא דברים הנגיד החסידי ר' יוסף יצחק הלוי פאפאק שדיבר בחום על סבו, בוגר 'תומכי תמימים' בליובאוויטש, ושעובדה זו דחפה אותו לתרום מהונו לגדר החדשה.

לאחריו נשא דברים הגאון רבי יוחנן גוראריה, רב העיר חולון וחבר בית דין רבני חב"ד, המלווה את כל ההתפתחויות בליובאוויטש לאורך השנים.

נאום מיוחד נשא מייסד ויו"ר ESJF, הרב והעסקן הרב יצחק שפירא מלונדון, שהפליא במעלת האירוע, וחשף מעט מעבודת הארגון הפועל בכל רחבי העולם לשימור בתי עלמין.

את מסכת הנואמים חתם הרב יעקב יהודה לייב אלטייין, העוסק בהוצאה לאור של תורת האדמו"ר מליובאוויטש, דיבר על שורשיו החסידיים של הנדיב ר' יוסף יצחק פאפאק וריתק את המשתתפים בדרשה חסידית מאלפת.

בתום החלק הרישמי של המעמד, פסעו הנגידים לעבר השער החדש והתגבשו בגזירת הסרט. משם צעדו לעבר אהל הרביים לתפילה משותפת יחד עם שאר חברי המשלחת.

מכאן חזרו כולם לחצר אדמו"רי חב"ד , שם נערכה סעודת מצווה, בשילוב נאומים מיוחדים ובראשם של מזכיר בית דין רבני חב"ד הגאון רבי יצחק יהודה ירוסלבסקי. הנאומים כולם עסקו בייחודיות של המעמד המרומם.

בשרשרת האירועים השתתפו בכירי המחוז שהתרגשו מהפעולות והמאמצים לשמר את בית העלמין היהודי.

את המעמד ערך הרב גבריאל גורדון, השליח האחראי על המקומות הקדושים בליובאוויטש, במעמד תורם הפרויקט ר' יוסף יצחק הלוי פאפאק, לצד מייסד ויו"ר ESJF, הרב הרב יצחק שפירא מלונדון ושורת עסקנים נוספים המסייעים לענייני ליובאוויטש, ובראשם יו״ר קרן גדר אבות הרב משה רובין והרב מענדל לוין.

הפרויקט בוצע על ידי ארגון ESJF, בשיתוף עם ארגון 'גדר אבות', והוא כולל שימור, גידור, תאורה ובנייה של כביש גישה חדש וגשר בבית קברות זה.

 

ונדליזם ליובאוויטש בית עלמין כתובות נאצה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד