י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ > פרויקט מיוחד

כך נערכים בחצרות החסידים לקליטת המתפללים בימים הנוראים

ערב חגי תשרי, עורכים בחצרות החסידים הכנות אחרונות לקראת התפילות והאירועים המיוחדים, שהמונים צפויים להשתתף בהם > בימים העמוסים יצא 'בחדרי' לבדוק את השינויים, החידושים ועימם ההרחבות בחצרות הגדולות לקראת קליטת רבבות החסידים > הצצה לחצרות הקודש

כך נערכים בחצרות החסידים לקליטת המתפללים בימים הנוראים
השיפוצים בחצרות הקודש

חצר חסידות גור: ההיכל החדש - למקומות ישיבה

בימים אלו הולך ומושלם המרכז העולמי של חסידי גור ברחוב ירמיהו בירושלים, כאשר לצד בית המדרש שבו מתפללים כיום, מוקם בניין אדיר ממדים, פי 1.5 מגודלו של בית המדרש כיום, שבהמשך אמור להתחבר עם בית המדרש הישן.

בשנים האחרונות אין מקומות ישיבה בהיכל בית המדרש, מאחר ועקב הצפיפות והדוחק - הוצאו השולחנות, למעט מספר מצומצם של שולחנות וספסלים לקשישים, חלשים וחולים. יתר הציבור הענקי עומד על רגליו במהלך כל שעות התפילות.

בשנה שעברה נוספה קומת גלריה מפיגומים שהכילו עוד כאלף מקומות ישיבה. שם ישבו התורמים למרכז העולמי 1,000 שקלים בכל חודש. השנה הגדילו את הגלריה ל-2,000 מקומות. בנוסף, לנגידים הגדולים התורמים בקביעות לאחזקת בית המדרש, יוחדו גלריות שבהן גם ניתן לראות את הרבי. כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

כך נוצר מצב שלאלפי מתפללים - אין אפשרות לשבת, ואפילו בהפסקות שנהוגות בגור ומוקדשות ללימוד בין התפילות, הקומה התחתונה שיועדה לשתיה ולימוד אינה מאכלסת את קהל האלפים.

לאור כל זאת הוחלט כי ההיכל החדש ישמש כבר בראש השנה הקרוב למקום ישיבה בתפילות ובהפסקות. הגבאים החלו מיד בסידורים הנדרשים ובימים אלו מסיימים להכשיר את השטח.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בד בבד עלתה שאלה, היות והמקום לא בנוי ומחובר לבית המדרש, ייתכן וקול השופר הנשמע במקום הוא קול הברה שבו לא יוצאים ידי חובה. כמה מגדולי הרבנים בגור הגיעו למקום בזמן תקיעת שופר לאחר תפילת שחרית בחודש אלול לבדוק מה מקור הקול ששומעים במקום, בינתיים הרבנים לא נתנו את הכרעתם בנושא ובמקום יהיו מקומות ישיבה - גם אם לא לתקיעת שופר - לשאר התפילות וההפסקות.

בעבר, סעדו חלק נכבד מהחסידים בגור את סעודות החג בת"ת ובאולמות רבים ברחבי ירושלים. מחג השבועות האחרון אוכלים החסידים בקומה התחתונה של בית המדרש החדש, שהוכשר לצורך כך, דבר שמקל על אלפי החסידים.

חצר חסידות ויז'ניץ: זהב, כסף ונחושת

בחצר חסידות ויז'ניץ, הולך ונשלם 'בית ויז'ניץ', בית המדרש הגדול של החסידות, שם יתפללו השנה אלפי החסידים, למרות שהבניין עדיין אינו מוכן. בחסידות החלו במכירת מקומות שישמשו את החסידים בכל השנה.

זכות רכישת המקומות מתבצעת לפי צורת 'מנורה', דהיינו, כל נכדי האדמו"רים לבית ויז'ניץ - נכדי ה'אהבת ישראל', ה'אמרי חיים', ה'ישועות משה' והרבי שליט"א - משודרגים לפי סדר החשיבות בזכות הקנייה. גם רבני הקהילות וכלי הקודש משודרגים במקומות מכובדים, במחיר פחות, וככל שהתואר יותר מכובד וגדול, כך המקום מקודם יותר.

בית המדרש הגדול מחולק לפי מתחמים: זהב, כסף ונחושת, כשהמחירים הגבוהים ביותר הם 91 אלף, 59 אלף ו-33 אלף שקלים. כל אחד מהמתחמים מחולק לשני גילאים דהיינו, מתחם יותר רחוק, עד גיל 30, ומתחם יותר קרוב לאדמו"ר, מעל גיל 30 ומעלה. התשלומים למקומות הם לעשר שנים בליווי בנקים ובריבית נמוכה.

על פי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים', בית המדרש שייפתח בראש השנה, משתרע על פני 3,500 מ"ר, ומכיל מעל 3,500 מקומות ישיבה ועוד 4,000 מקומות עמידה על הפארענצ'עס ובשנים הקרובות בית המדרש יורחב עוד. בראש השנה הנוכחי ישתמשו בקומה אחת של עזרת נשים שבנייתה נשלמת בימים אלו.

החסיד שממונה כבר שנים רבות על מכירת המקומות, ר' אליהו גוטסמן, המריא אחרי חג הפסח לכל ריכוזי החסידות בעולם ונתן להם זכות קדימה לרכישת מקומות במחירים הגונים.

כדי לדרבן את החסידים לרכוש מקומות, הוצע להם להפוך למעין 'קבלנים' לשכנע אברכים לרכוש מקומות. אברך שגייס עשרה אברכים לרכוש מקומות - יקבל עשרה אחוזי הנחה ברכישה.

האווירה החיובית שהצטברה אצל אברכי החסידות, נתנה את אותותיה וכבר ביום ראשון השבוע, פרשת כי-תצא, היום הראשון למכירת המקומות במשרדי איגוד בית ויז'ניץ, עמדו מאות חסידים בתור לרכישת מקום. בויז'ניץ כבר כמעט חזרו בהם מהעסקה עם ה'קבלנים' כיוון שהציבור נענה בהמוניו.

יצוין, שישנם מאות מקומות ב'בית ויז'ניץ' הגדול, שלפי דברי המארגנים יוקצו רק לראש השנה ותהיה זכות לאנשים מכובדים ולאנשי ארצות הברית לרכוש בכל שנה מחדש, בסכומים הגונים. בשאר ימות השנה מקומות אלה לא יהיו קיימים כלל.

לפי גורמים רשמיים, כשיסיימו בעזרת השם את בניית בית המדרש, יתבצע חלק ב' של רכישת מקומות, לכל אלה שלא רכשו עד אז מקום ב'בית ויז'ניץ'.

המקום שהוקצה לאדמו"ר, יהיה בשני מקומות: בחודש הרחמים והסליחות וימי תשרי, מקום האדמו"ר יהיה על פני במה ענקית באמצע בית המדרש, ובמשך כל השנה - בצפון-מזרח בית המדרש.

אחד מעסקני החסידות מספר ל'בחדרי חרדים' כי רכישת המקומות עוררה שאלות הלכתיות רבות, בעיקר בקרב החסידים בני גיל 60 ומעלה - גברים ונשים, שרכשו מקום קבוע במחיר מלא בבית המדרש האחרון, שנבנה לפני 40 שנה על ידי כ"ק מרן ה'ישועות משה' זי"ע, במחיר מלא.

כל השאלות ההלכתיות הועלו על ידי הנהלת בית ויז'ניץ, בישיבה מיוחדת בבית הדין של קהילת ויז'ניץ בארץ, ומי שהכריע בדבר הוא הדיין הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, אשר פסק בכתב ידו, שכל החסידים שמעל גיל 60 ומעלה, חייבים לקבל הנחה של 45% ברכיש המקומות - עקב גילם המבוגר, ועקב כך שאף אחד לא יודע לכמה שנים הם ישתמשו במקומם. כיוון שמקומם לא יוכל לעבור למשפחתם לאחר 120 השנים שלהם - על כן הם יזכו בהנחה של 45% מדמי הרכישה.

כמו כן, אלו שכבר רכשו מקום בבית המדרש הקודם, ישלמו מחיר חדש בהנחה משמעותית.

בשלב ב', לאחר גמר בניית בית המדרש, יוקם 'היכל הטישים' הענק שהיה אי פעם בויז'ניץ.

לפי התוכנית, 'היכל הטישים' יתפרש על כל שטח בית המדרש הגדול הזמני של היום וגם על שטח משרדי איגוד המוסדות והקהילה. כמו כן מתעתדים להרוס את בניין הישיבה הקטנה, הצמודה לבית המדרש הגדול ולבנות על כל פני השטח את 'היכל טישים', שיכיל אלפי מקומות ישיבה ועוד אלפים בעמידה על גבי פראנצ'עס.

פרויקט מיוחד בתוכנית, הוא חפירת שתי קומות מתחת לאדמה: קומה אחת של אולמות וקומה אחת של הכנסת אורחים, שתכיל למעלה מ-1,500 מיטות ותשמש מדי שבוע ובחגים לגברים בלבד, אשר ירצו להגיע עם ילדיהם לשהות אצל האדמו"ר.

חצר חסידות באיאן: הקלויז נהפך למפלס אחד

בחצר חסידות באיאן, הרסו בחודש האחרון את רוב הקירות ב'קלויז' שברחוב מלכי ישראל, במטרה להרחיב את בית המדרש ולבנות מרכז עולמי לחסידים. המהנדסים שבדקו את המקום גילו כי רוב העמודים החוצים את היכל ה'קלויז' ניתנים להסרה, למרות שבתחילה חשבו שהדבר בעייתי. התגלה גם שניתן לפרק את גרם המדרגות מצד שמאל, כדי לחבר את הקלויז כולו למפלס אחד, 'נקי' מעמודים.

השנה, כיון שבניין האגף השני - הפנימייה, עדיין קיים ואף ישמש כעזרת גברים בקומת הקרקע ועזרת נשים בקומה השנייה, הוחלט שהחלק האחורי - שבו לא ניתן לשמוע את קול התפילה כלל - יישאר סגור ויותקנו שם חדרי נוחיות למבוגרים. חלק מהאגף אף ייסגר כליל.

בשנים האחרונות בחורי החסידות התפללו בגלריה. השנה מיקומם של הבחורים נקבע מצפון לקלויז, כך שעוד אלף בחורים יוכלו להצטרף לתפילה עם הרבי.

כדי להקל במחירי המקומות לחסידים, הם הוזלו לימי ראש השנה בלבד, עבור אלו שאינם מגיעים ליום כיפור.

בהוראת הנהלת המוסדות, לא תינתן העברת מקומות מאדם לרעהו - גם מי ששילם מחיר מלא ונבצר ממנו להגיע ביום הכיפורים.

חצר חסידות קרלין סטולין: עוברים לשמעון הצדיק

היסטוריה בחסידות קרלין סטולין: היכל תפילה ענק הולך ומוקם ברחוב שמעון הצדיק - בואכה רחוב שמואל הנביא, שישמש את אלפי החסידים בראש השנה, לאחר שבכל השנים האחרונות נאלצו להרחיב את בית המדרש הגדול ברחוב אבינועם ילין, דבר שהיה למטרד לכל תושבי האזור עקב חסימת הכבישים.

בעקבות כך, כמות המקומות הוגדלה משמעותית והוכן מקום מיוחד - בהרחבה ובאפשרות מיטבית לשמוע קול תפילה וקול שופר - עבור עזרת נשים בגלריה, ומקום מיוחד לבנות במפלס אחד עם ההיכל.

בהיכל החדש תהיה כמות נכבדה של מקומות במחירים מוזלים. עם זאת, לנוכח הביקוש המוגבר יימכרו מקומות הקצה בכל ההיכל בתוספת של 20%. ואילו המקומות שמחירם מאלף שקלים ומעלה - בתוספת של 10% למקום בקצה הספסל, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

לנוחות החסידים נעשה תכנון המיזוג תוך השקעה והקפדה מרובה, הן בתכנון נכון של הפיזור והן בעצמת הכוח. כמו כן, בהיכל החדש יהיו כל המושבים צמודים לשולחנות.

ההרשמה למקומות החלה בשבוע האחרון ותקנון מחירים נקבע לגבי שכירת דירות בקרבת מקום.

מחירי המקומות בקרלין: החל ממאה שקלים בפארענצ'עס ועד 2,000 שקלים ליד הרבי.

(השטח ברחוב שמעון הצדיק שם יתפללו חסידי קרלין. צילום: שלומי טריכטר) 

חצר חסידות תולדות אהרן: פארענצ'עס של עשר קומות

כידוע, התפילות בחצר הקודש תולדות אהרן בימים הנוראים, נערכות משעות הבוקר המוקדמות עד ממש לפני השקיעה, ולכן יש לדאוג שיהיה לכל אחד ואחד מקום לשבת ביישוב הדעת ושהחסידים יוכלו להביט באדמו"ר המשמש שליח ציבור. בעקבות הצפיפות הנוראה שלעיתים גבלה בפיקוח נפש, מנסים עסקני החסידות מספר שנים למצוא פתרונות הן לבית המדרש והן לעזרת הנשים שגם בה גברה הצפיפות.

השנה הוקמה גלריה מיוחדת בתוך בית מדרש, עם תוספת של 350 מקומות, שעליה יעמדו חלק ניכר מהבחורים. כמו כן, היכל הישיבה גדולה המוקם על גג היכל בית המדרש, משנה צורה לקראת הימים הנוראים ומיועד לילדי החסידות, שבאמצעות חלונות מיוחדים יוכלו לשמוע ולראות את התפילות ולהיות חלק מהקהל. כמובן שמערך מיוחד של משגיחים מפקחים עליהם.

בעזרת נשים הוסיפו השנה כ-600 מקומות ישיבה, שלא קיימים במשך ימות השנה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי לקראת חגי תשע"ט, רכשו החסידות צי של פארענצ'עס בגובה 10 קומות, עליהן יעמדו אלפי החסידים בעריכות השולחנות בימי החגים. המחסור הגדול של מקומות עמידה שנוצר באחרונה היה הסיבה לרכישת הענק. בחסידות ציינו שגם לקחו בחשבון את אירועי שמחת בית השואבה וההקפות בשמחת תורה.

לקראת החגים תוגבר כל בניין בית המדרש במערכת מזגנים נוספת, וכן גנרטור מיוחד נשכר כדי למנוע עוגמת נפש ונפילות מתח, דבר שבשנים האחרונות גרם לכיבוי החשמל למשך שעות התפילה.

גם בארגון הכנסת אורחים של החסידות 'בצילא דמהימנותא', הדואג לאש"ל מלא לאורחים המגיעים מהארץ ומהעולם להסתופף בצל הרבי, כבר נמצאים בעיצומן של ההכנות. לצורך כך נשכר מבנה מיוחד לאירוח ואף חלק מבנייני התלמוד תורה מוקדשים לעניין זה.

חצר חסידות נדבורנה: הגבאים התרוצצו ברחבי הארץ

בחצר חסידות נדבורנה נערכו בשנים אחרונות שיפוצים ושינויים נרחבים, בהיכל בית המדרש של החסידות בקריית נדבורנה בבני ברק.

במהלך השנה האחרונה שופץ וחודש היכל עזרת הנשים מהמסד ועד הטפחות, בעלות של מאות אלפי שקלים. במהלך השיפוצים נוספו מכורח המציאות עוד למעלה מ-200 מקומות ישיבה ופתחו עוד גלריה חדשה בעזרת הנשים.

בחודשיים האחרונים, לקראת הימים הנוראים, נערכו שיפוצים נרחבים ב'היכל הטישים' שצמוד להיכל בית המדרש. ההיכל נצבע מחדש, הוחלפה מערכת התאורה וכן הוחלפו השולחנות והספסלים לרווחת הציבור.

במהלך השנה החולפת רכשו גבאי בית המדרש גלריות פארענצ'עס נוספות, לשימוש בעיקר בעת הטישים הגדולים בחגים ובשבתות מיוחדות.

כמו כן, השנה החידוש הוא שצוות הגבאים סבבו בכל ריכוזי חסידי נדבורנה - בירושלים, ביתר, אלעד, אשדוד, בית שמש וקריית גת - החל מראש חודש אלול ועד לסוף השבוע הנוכחי, למכירת המקומות לימים הנוראים. זאת, כדי להקל על הציבור שיוכלו לקנות מקומות ברוגע.

חצר חסידות אלכסנדר: נבחנים וזוכים ב-500 דולר נסיעה לרבי בארץ

בית החסידים של חסידי אלכסנדר בבורו פארק, הודיע בתחילת בין הזמנים האחרון על מבצע מיוחד: אברכים ובחורים יוכלו לקבל מענק כספי עבור נסיעה לחצר הרבי בארץ ישראל לימים הנוראים.

אברכים ובחורים שיעמדו במבצע, הכולל לימוד, שינון ומבחנים על החומר הנלמד - יוכלו לקבל את המענק המיוחד בסך 500$.

המבצע התקבל באהדה רבה, ובמסגרת המבצע נלמדו ונבחנו הלומדים על מאות דפי גמרא.

חצר חסידות ויז'ניץ ירושלים: הרבי מגיע - שטח בית המדרש הורחב

האדמו"ר מויז'ניץ ירושלים יגיע לישראל לשהות בכל חגי תשרי, כך על פי התכנון, ובבית המדרש של החסידות ברחוב אדוניהו הכהן בירושלים נערכים בימים אלו שיפוצים נרחבים להרחבת בית המדרש הישן. לבית המדרש סופח אוהל גדול שישמש את החסידים, לאחר שבית המדרש נעשה צר מלהכיל. 

חצר חסידות לעלוב ירושלים: עוברים לויז'ניץ

בהנהלת חצר חסידות לעלוב ירושלים שבשכונת בית ישראל מחפשים מזה שנים כיצד לרווח את כותלי בית מדרשם, בכדי לאפשר לקהל החסידים לבוא להסתופף בצלו של האדמו"ר ובפרט בימי חגי תשרי, אך עם השנים כאשר הגדיים נעשו תיישים והיה המקום צר מהכיל את הציבור הגדול, הבא להסתופף בצל הרבי, החליטו בהנהלת בית המדרש כי אי"ה השנה יערכו התפילות והטישים במהלך המועדים שבירח האיתנים, בבית המדרש ויז'ניץ ברחוב נחמיה 14 בירושלים. 

ימים נוראים הרחבות בתי מדרש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד