י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
החסיד סורב לנסוע לאומן

השופט: "אל לנו לקבוע ערכה של נסיעה כזו"

בהתרחשות נדירה המוכיחה את הבטחת רבי נחמן מברסלב בדבר "ביטול כל המניעות", ניסו רשויות ההוצאה לפועל למנוע מחסיד ברסלב מלצאת את הארץ לאומן, בטענה כי אין המדובר ב"טעם מיוחד". השופט התערב, וקבע כי "אל לנו" לקבוע את ערכה של נסיעה כזו, וכי ייתכן שלנושים דווקא עדיפה יציאתו של החסיד לקבר רבי נחמן

השופט: "אל לנו לקבוע ערכה של נסיעה כזו"
חסידי ברסלב בנתב"ג לפני המראה לאומן צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

התרחשות פלאית בערב ראש השנה: חרדי בשנות ה-40 לחייו, תושב ירושלים, הוכרז כמוגבל אמצעים בעקבות חוב של למעלה ממיליון שקלים למספר גופים ובהם בנקים. כמסגרת ההליך מול הוצאה לפועל, הוטלו עליו הגבלות לפני חצי שנה הכוללות גם איסור יציאה מהארץ.

מדובר בחסיד ברסלב שנוסע מזה כ-20 שנה לאומן מידי ערב ראש השנה כמסורת ברסלב. בעקבות כך, הגיש בקשה לרשם הוצאה לפועל שיאפשר לו לטוס למשך עשרה ימים. הרשם הנתגד לכך ולא אישר את בקשתו.

עו"ד משה מילר הגיש בשם החסיד בקשה לבית משפט השלום בתל אביב, וטען כי הרשם לא שקל את השיקולים הרלבנטיים ודחה פעמיים את הבקשות. "הוא לא שקל את הערבות של מר.. ואת הערבות של שני ערבים המשתכרים 10,000 ש"ח לחודש" אמר לשופט.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי אחד הנושים, התנגד לאפשר לחסיד ברסלב לעזוב את הארץ וטען כי בשנה שעברה לאחר לחצים שהופעלו התאפשרה נסיעתו, אולם מאז הוא נעלם ונמנע מלשלם. "באיזה אופן מניעת יציאתו של החייב מן הארץ תועיל לגביית החוב?", שאל השופט והוסיף: "באיזה אופן מתן אפשרות לחייב לצאת מן הארץ בתנאים שהוא מציע, עלול לסכן את גביית החוב?".

לדברי השופט, לכאורה ההיפך הוא הנכון. "מבחינת הנושים עדיף שהחייב שהוא מוגבל באמצעים יצא ולא יחזור", כך שהנושים יוכלו לגבות את החוב מהערבים, "שהם לכאורה בעלי יכולת פירעון טובה מזו של החייב". אולם זה לא השתכנע ואמר כי סכום הנסיעה צריך לשמש לטובת תשלום חובותיו.

"נסיעה לקברי צדיקים בחו"ל איננה טעם מיוחד", כתב רשם הוצאה לפועל בתגובה לבקשת החרדי לטוס לאומן, והוסיף שראוי לדחות את הבקשה גם משיקולים של מדיניות והעברת מסרים ערכיים לציבור. "אדם שגרם חסרון כיס לחברו יכבוש את רצונותיו האישיים לנופש בחו"ל או לביקור בציון דתי וידחה אותם עד לאחר תשלום חוב או הסדרתו" הטעים.

לעומת זאת, בעל החוב באמצעות פרקליטו עו"ד משה מילר, הדגיש כי הליכי ההוצאה לפועל נועדו להבטיח את פירעון החוב, "אין זה מתפקידו של הרשם לחנך את הציבור על חשבון המערער, כי אם להבטיח שהחייב לא ימלט מן הארץ ומפירעון חובותיו". החוק קבע שתכלית ההגבלות שמוטלות על חייב מוגבל באמצעים הוא "להבטיח את פירעון החוב ולמנוע יצירת חובות נוספים".

השופט ישי קורן לפני שהחליט בעניין, ציין כי המערער, חסיד ברסלב, הדגיש בבקשתו כי הוא אינו משלם מכיסו את הוצאות הנסיעה וכי אדם אחר, מר ראובן דוידוב, הוא שעתיד לממן את הנסיעה. זאת, מלבד הערבים שהעמיד בעל החוב.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי השופט החליט "לקבל את הערעור ולבטל את החלטות רשם ההוצאה לפועל" קבע השופט ונימק, "לא לנו לבחון במאזני המשקל את ערכה של יציאת המערער לחו"ל לצורך תפילות ראש השנה על קברו של רבי נחמן מברסלב".

השופט הסביר כי מטרת ההגבלה היא על מנת להבטיח שבעל החוב לא יימלט מהארץ ויותיר אחריו שוקת שבורה בפני נושיו. "לא קיבלתי תשובה מניחה את הדעת לשאלה כיצד תועיל מניעת יציאתו של החייב מן הארץ למשך כ-10 ימים לגביית החוב, כמו גם לשאלה כיצד יציאתו של החייב מן הארץ למשך 10 ימים בנסיבות המתוארות לעיל עלולה לסכן את גביית החוב. בהיעדר תשובה לשאלות אלה, אין מנוס מן המסקנה שדחיית בקשתו של החייב נועדה להפעיל עליו לחץ או כאמצעי ענישה. שני אלה אינם כלולים בתכליות שקבע המחוקק לעניין ההגבלות שמוטלות על חייב מוגבל באמצעים".

עו"ד משה מילר

עו"ד משה מילר שייצג את המערער, אמר ל'בחדרי חרדים' כי "בית המשפט קיבל את טענת ב"כ המערער, ודחה את החלטות הרשם שערבב בהחלטתו עניינים שלא קשורים לחוק והתקנות".

רבי נחמן מברסלב בית המשפט טיסה לאומן הוצאה לפועל צו עיכוב יציאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד