י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"מגייסים ואין תכנית כלכלית - פשוט הזוי"

החרדים מקבלים משכורת רעב במשך חודשים

עשרות גברים חרדיים, רבים מהם נשואים והורים לילדים, שגויסו על ידי צה"ל לפני חודשים - עדיין מקבלים רק את הסכום הזעום שמקבל חייל רווק - מבלי גישה לכל הכספים שהם אמורים לקבל על פי התקנות, לדבריהם בשל אי הקצאת משאבים מפסיקים מצד הצבא לטיפול בהם

החרדים מקבלים משכורת רעב במשך חודשים
טקס גיוס חיילים חרדים צילום: המצלם

חיילים חרדים שהתגייסו לפני כארבעה חודשים מתלוננים כי הם נאלצים להסתפק במשכורת רעב, לדבריהם בשל אי הקצאת משאבים מספיקים מצד הצבא לטיפול בעניינם.

לפני כארבעה חודשים, לאחר ל"ג בעומר, התגייסו כ-120 חיילים חרדים לצה"ל, כאשר הייעוד שלהם הוא לחיל התקשוב, חיל הים, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה וזרוע היבשה - באמצעות מנהלת שילוב חרדים בצה"ל.

בטרם החיילים מועברים ליחידות השונות, הם עוברים קורסים ייעודיים (אזרחיים) שיכינו אותם לתפקידם בשירות. בנתיים, הם נמצאים תחת המנהלת לשילוב חרדים. מעדויות שהגיעו ל'בחדרי חרדים' ממשפחות החיילים, עולה כי למרות שישנם משרתים נשואים וחלקם גם הורים לילדים, המשכורת נותרה כחייל רגיל.

"דיברתי עם קצינים ומש"קי ת"ש, שום דבר לא אושר לי החודש", כתב אחד החיילים בתכתובת וואטסאפ פנימית של החיילים, שהגיעה ל'בחדרי'. "וואלה זה יהיה חמישה חודשים בלי משכורת" כתב בכאב לב, "אלוקים יודע כמה זמן עוד זה יכול להתמשך".

מהו ת"ש? תנאי שירות, שמטרתם לאזן בין צרכיו האישיים של הפרט בצה"ל לצורכי המערכת הצבאית. לחיילים, כ-120 במספר, הוקצו שני מש"קי ת"ש, שתפקידם טיפול וסיוע בפתרון בעיות אישיות וסוציו-אקונומיות, כגון קשיים כלכליים, חברתיים ומשפחתיים, וכן סיוע לפרט בכל הקשור להטבות ותנאים שמספק הצבא.

"כמעט ארבעה חודשים חלפו מאז, אולם ישנם רק 2 משקי ת"ש והם קורסים תחת הנטל - אף על פי שאין מעליהם קצין ת"ש שיאשר את הבקשות", אומר אחד בחיילים בשיחה ל'בחדרי חרדים'. לדבריו, "חיילים נשואים עם ילדים מקבלים סכום של כ-800 ש"ח וכך אמורים לפרנס את המשפחה". במקרה אחר, "חייל שהוא גרוש ואב לילדה, מקבל 800 ש"ח ומזה הוא אמור לשלם 1,500 ש"ח לגרושתו עבור בתו, והיא מתכוונת לפנות לרבנות ולבקש לבטל את הסדרי הראייה, מאחר והאב אינו משלם דמי מזונות - כך הוא סיפר לנו".

החגים מתקרבים בצעדי ענק והחיילים מתקוממים: "אולי נעשה עם זה כולנו משהו", כתב אחד החיילים בתכתובת פנימית שהגיעה לידי 'בחדרי', לאחר שהחיילים פירטו על מצוקותיהם האישיות. כבר לפני שבועיים כתב אחד החיילים: "היום היה גזירת שכר, כך שמי שלא אושר לו היום - גם החודש לא יראה משכורת".

אחד מהורי החיילים ששוחח עם 'בחדרי חרדים' אמר כי מאחר והמגויסים עוברים קורסים אזרחיים בפתח תקווה, ראשון לציון וחולון, הם אמורים לקבל הקצאה של 14.9 ש"ח לארוחת צהרים, שזה אולי מספיק למנת פלאפל ללא שתיה. אך בפועל, גם את זה הם אינם מקבלים.

חלק מהחיילים הבודדים שובצו לבית החייל, שם הם לנים, בעוד חלקם האחר נותר ללא מענה. "מגייסים חרדים לצבא אבל אין לצה"ל תכנית כלכלית עבורם", אומר אביו של אחד החיילים. "זה פשוט הזוי".

הורה של חייל אחר סיפר ל'בחדרי חרדים' כי לפני כשבועיים שלוש, הגיע קצין ת"ש שתפקידו לאשר את הבקשות, אך במקום לאשר - חיפש ליקויים ודחה את מרבית הבקשות. "מדובר בשלושה מחזורי גיוס, חלק לקחו הלוואות כדי לעמוד בתשלומים לשכר דירה והוצאות מחייה של המשפחות".

פנייה לדובר צה"ל נעשתה אתמול (רביעי) בלילה ולפני שעה קלה הגיעה התשובה. לדברי דובר צה"ל: ״המקרה מוכר ומטופל בצה״ל. מדובר ב-70 חיילים חרדים,
מחציתם הגישו בקשות תשמ״ש או הכרה כחייל בודד".

הדובר הוסיף כי "החיילים אשר הגישו בקשות סיוע נענו או יענו בקרוב בהתאם להחלטות שיתקבלו ואילו יתר החיילים לא הגישו בקשות מסוג זה. באשר לעניינו של החייל הגרוש שעליו לשלם מזונות, מקרה החייל מוכר ונמצא בטיפול".

לדבריו: "כלל החיילים התגייסו לצה״ל במאי 2018 ומסופחים למנהלת חרדים זאת מכיוון שטרם סיימו את הכשרותיהם. החיילים יפוזרו בקרוב למקומות בהם ישרתו. כיום במנהלת החרדים משרתים שלושה מש״קי ת״ש וקצין ת״ש במילואים אשר נותנים מענה לחיילים כנדרש ובהתאם לפקודות והנהלים בצה״ל".

לסיום נמסר כי "ככלל, כל חייל פוגש מש״ק ת״ש עם גיוסו וזאת על מנת שיוכל לקבל את המענה אשר לו הוא זכאי.״

חיילים חרדים תשלומי מזונות צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד