י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
הח"כ הדגלאי מסכם שנה

לא חושש לבקר: "התקשורת החרדית צריכה לקחת יותר אחריות"

ח"כ יעקב אשר התראיין מוקדם יותר היום למשה גלסנר ברדיו 'קול ברמה' • במהלך הריאיון אמר: "לא הייתה שנה בתולדות הציבור החרדי שלא היה משהו שאפשר לומר עליו תכלה שנה וקללותיה" • על התחזקות רה"מ נתניהו בסקרים: "לא תחליש את יהדות התורה, אנחנו חסינים לזה"

לא חושש לבקר: "התקשורת החרדית צריכה לקחת יותר אחריות"
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ח"כ יעקב אשר התראיין מוקדם יותר היום (חמישי) למגיש משה גלסנר ברדיו 'קול ברמה', במהלך הראיון סיכם אשר את השנה הפוליטית של המפלגות החרדיות, שוחח על התחזקות נתניהו שלדעתו לא תוביל להיחלשות המפלגה החרדית בבחירות הבאות, על ש"ס, חוק הגיוס, פולמוס השבת ועוד . 'בחדרי' עם הראיון המלא.

מסתכלים על השנה היוצאת ומה אומרים? תכלה שנה וקללותיה במיוחד השנה?

לא במיוחד השנה, לא הייתה שנה בתולדות חייהם של אנשי הציבור החרדי שלא היה משהו שאפשר לומר עליו תכלה שנה וקללותיה. תמיד יש והתפקיד שלנו להדוף את זה ולהתפלל שלא יהיה, אבל ככל הנראה כל עוד שמלכות ישראל לא תהיה מלכות של תורה, תמיד יהיו ניסיונות לקללותיה ומתפללים לא רק שיהיה כוח לעצור את זה אלא גם לקדם דברים אחרים לקדם את ברכותיה.

כל שנה יש תחושה שזו השנה הקשה ביותר או מהקשות ביותר, זו טעות או שיש עליה ברמת הקושי?

היא הייתה שנה מאוד אינטנסיבית, כשמסיימים מושב או שנה ורואים שהצלחנו להעביר את זה ולעצור את זה ולעשות שינוי כזה או אחר וחשבנו שנגמר הסיפור אבל אז מגיעה שנה חדשה ומגיע פסיקה חדשה של בג"ץ ומחזירה אותנו שוב לזירה ומתחיל הכל מחדש לכן גם השנה הבאה הולכת להיות מאוד אינטנסיבית במיוחד כשיש צל של בחירות או הרגשה כזאת.

לכן בגרף אין דרמה יותר מידי גדולה. הדברים העסיקו ויעסיקו אותנו עוד הרבה כי אנשים שיושבים בבית המשפט לצדק ועושים את הצדק לפי השקפת עולמם והם רוצים שבכל החלטה זה יחזור שוב למגרש הפוליטי כך שקשה לתת ציון לשנה.

ההרגשה שבכל פעם הם מגלגלים את זה למגרש הפוליטי היא תחושה שחברי הכנסת החרדים תמיד היו אוחזים בה והיום כולם חושבים שהבעיה המרכזית של הקואליציה זה בג"ץ

לא כל הקואליציה, חסר לנו את 'כולנו', אם היה לנו את 'כולנו' השר כחלון והתנועה שלו. אם היו הולכים על פסגת ההתגברות להפרדת הרשויות בצורה נכונה, כנראה היה יכול לעבור.

אני מקווה ומעריך שבקדנציה הבאה או אחרי הבחירות אם תהיה קואליציה דומה לזו שעכשיו, יהיה יותר קל להעביר את זה. בקואליציה הזאת זה כנראה כבר לא יקרה

חוק אחר כן יעבור? הרי צריך חוק שיניח את הדעת של הציבור החרדי? מצד אחד דעת מועצת גדולי התורה ומצד שני ליברמן עיקש.

אני חושב ויודע שיש מוצא, יש כמה תיקונים שצריך לעשות להגיע לזה והם מאוד ממוקדים ולא דרמטיים במיוחד ואנחנו חושבים שיש הבנה כמעט מלאה בקואליציה להעביר אותה, כולם רוצים לסיים את הסאגה הזאת.

העיסוק בבחירות  לא תופס ומסית את דעתכם מהנושא הזה?

אין שום דבר שמסית את דעתנו מהנושא הזה. מבחינתנו לא יתכן שיפקע החוק ולא יהיה חוק אחר.

מי דמות המפתח שמוביל את המגעים? מי האיש שהוא התקווה הגדולה?

כולם רוצים לסיים את זה וזה די קרוב.

החרדים חוששים מבחירות מוקדמות? יהדות התורה חוששת?

אין ספק שהקואליציה הזאת מהטובות שהיו ליהדות החרדית למרות כל הבעיות מסביב כי אנחנו נמצאים בכנסת ששם רוב האנשים שנמצאים שם רחוקים מאמונתנו ובהרבה דברים אבל אין ספק שהקואליציה ומעמדנו בקואליציה הוא חזק וטוב ואין שום סיבה מבחינתנו שהממשלה הזאת לא תמלא את ימיה. אני לא רוצה שיהיו בחירות לפני שחוק הגיוס יעבור.

אומר ראש הממשלה אני שואף ל-34-40 מנדטים בבחירות הבאות שהם לא יגיעו מהחלל אלא על חשבון השותפות שלו ורואים את כחלון נחלש, ליברמן נחלש מעט, ש"ס על גבול אחוז החסימה. יהדות התורה חסינה מכל זה לחלוטין?

אני חושב שההיסטוריה וגם ההיגיון והאחריות נותנים לנו את תחושת הביטחון שאנחנו חסינים לזה. הציבור החרדי של יהדות התורה יודע מה אנחנו רוצים למרות חילוקי הדעות פה ושם.

למה לש"ס זה קורה?

אני מאמין שבש"ס וגם מתפלל שזה לא הולך לקרות. הסקרים אצל החרדים לא מדייקים היסטורית. טעות הדגימות והערכות קורים. ודבר שני, ש"ס לאחר הירידה מהקדנציות הקודמות שהיו לה מצביעים לא רק מהחוג החרדי. הגרעין הקשה של ש"ס הוא מעל 4 מנדטים והשאר זה תחרות מול הליכוד ומול אחרים.

האם ביהדות התורה אומרים שיש כאלו שלא יצייתו באוטומט להצביע ואנחנו צריכים להתאמץ ולהשקיע בכיוונים שלא השקענו כדי לשמר את הקהלים הללו אצלנו?

אנחנו מבחינתנו אנשים שמקבלים על עצמם באופן אוטומטי מיום היוולדם שלמדו בישיבות ויש מושג של גדולי ישראל 'ועשית ככל אשר יורוך' בלי להיכנס מה הם עושים בחייהם הפרטיים ומה צבע החולצה שלהם. מי שנמצא בהגדרה הזאת שמחנך את ילדיו להתייעץ ולהתברך מגדולי ישראל, אלו האנשים באופן טבעי של דגל התורה.

סיפור הגיוס תפס לנו את כל הנפח, יכול להיות שהדיור נעלם בלהט הבעיות הקשות האחרות?

הכח הפוליטי שלנו מנוצל ברובו בנושאי הליבה שלנו כמפלגה חרדית והרבה פעמים זה מגיע על חשבון דברים אחרים שאני קורא להם 'זכויות האזרח החרדי' כי אי אפשר לאיים בפירוק הממשלה כל שלושה שבועות.

נעשים מאמצים בנושא הדיור אבל לא מה שצפנו ורצינו שכדי לטפל בבעיה הקשה הזאת שנוגעת בכל בית חרדי בקושי לחתן ילדים בקושי לקנות דירות לזוגות צעירים צריכים הרבה יותר דברים שיקרו. יש המון דברים ותוכניות שנמצאים על הקנה, אנחנו עומדים מול התנגדויות של ראשי ערים במקומות מסוימים, עומדים מול בורות וחוסר הבנה של פקידים. ולכן צריך הרבה לחץ פוליטי וזה לפעמים נפגע שאת הכוח הפוליטי שלך מוציא על הדברים החשובים ביותר.

אבל עדיין נעשים דברים. אנחנו רואים תנופת בניה בבית שמש, ובקרוב גם באלעד ולא עוד 20 שנה אלא מדובר בעוד מס' חודשים ההולכת להיות תכנית של בניית 5,000 יחידות דיור ובאחיסמך ועדיין לאת לא טיפה בים ממה שצריך.

במהלך השנה לחצה התקשורת הרבה בנושא חילולי השבת בארץ, עד כמה היה לכם חשק לומר: די, אתם מגזימים, תרפו.

זה שהתקשורת החרדית מטפלת בזה, זה בסדר גמור, הכרחי וחשוב מאוד. לפעמים אנחנו אוהבים להגזים ולהפוך דברים וגם שמוצאים פתרונות, מדברים עליהם בצורה שיכולה להרוס.

ראיתי סקר שנעשה שאפילו בציבור הדתי לאומי שחלקם מתנגד לחקיקה של שבת ושל הגיוס. יש המון דברים שהתקשורת החרדית צריכה לקחת אחריות יותר. שיש דברים שלא צריך לדבר עליהם כי האויב מאזין. צריך את המינון הנכון והמתאים ולא להפוך סיפורים קטנים לגדולים. בנושא חוק המרכולים חשבו שאנחנו מרגיזים את החילונים. אבל החוק הזה הוא מאוד חשוב שרצו להפוך שכל ראש עיר יוכל להחליט בנושא השבת מה שלא יכול להחליט בשום נושא אחר לבדו.

אתה מטפל גם בחשמל הכשר בשבת

 אני מטפל בס"ד קצת בהצלחה בנושא הזה ודואגים שבערים חרדיות ביוזמת העיריה עם שיתוף פעולה של רשות החשמל תהיה הסדרה בנושא הזה.

צרת המעונות, המחירים עולים. גם בזה אנחנו סובלים כי נושא הגיוס מעסיק אותנו?

 יש כמה בעיות בנושא המעונות. ראשית חסרים מעונות ואנחנו עובדים על זה הרבה מאוד אבל זו בעיה של המדינה. מבחינת המחירים זו בעיה כללית ולא רק של הציבור החרדי שפוגעת גם בציבור שלנו.

היו שלושה ארבעה דיונים בוועדת הכספים, אנחנו כל היום בפניות למשרד הרווחה יש שיפור אבל יש עדיין בעיות אני מאמין שזה ייפתר בזמן הקרוב.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד