י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תִּכְלֶה שָׁנָה וְקִלְלוֹתֶיהָ

השנה הפוליטית שחלפה: הבחירות, חוק הגיוס, גשר יהודית | סיכום

הכתב הפוליטי של 'בחדרי', שעוקב מקרוב אחר ההתרחשויות הפוליטיות בישראל, חוזר בטור מיוחד אל האירועים הגדולים בשנה החולפת בזירה זו | בפנים: הבחירות המוניציפליות, גשר יהודית, מחלוקת הרבנים הראשיים, נתניהו, דרעי, גפני, חוק הגיוס, אחמד טיבי והשאר | סיכום מיוחד

השנה הפוליטית שחלפה: הבחירות, חוק הגיוס, גשר יהודית | סיכום

את השנה הפוליטית החולפת, אסכם לפי סדר הא'-ב'. המשברים, הסערות, המנצחים והמפסידים. בתקווה שהשנה הבאה תעבור עלינו ברוגע ובמנוחה, ללא משברים וסערות פוליטיות.

 

אריה דרעי

בניגוד לחבריו - ראשי הסיעות החרדיות - השנה של דרעי הייתה מוצלחת במיוחד; כמעט אפס מאבקים פנימיים, במהלכה חזר השר דרעי לקדמת הבמה הישראלית, כמבוגר האחראי וכאיש הפרגמטי שמנסה לפתור את המשברים במקום להעצים אותם.

דרעי, החל את השנה עם סקרים גרועים שניבאו לש"ס רעות, והצליח להוכיח שאין דבר העומד בפני הרצון. את השנה הוא מסיים עם עלייה בסקרים וחזרה למקור, כאשר הסקרים האחרונים מצביעים על 7 מנדטים למפלגת ש"ס שבראשותו.

ללא ספק, אחד הרגעים הגדולים של השר הוא אותו 'שלום ספרדי' שליווה אותנו במשך כל השנה האחרונה. שלום שנרקם בשקט בשקט, מאחורי הקלעים (דבר נדיר בסביבתו של דרעי) והביא לתוצאה מבריקה.

הדבר הגיע לאחר הקלטות מביכות שהתפרסמו - במהלכם צוטט דרעי מדבר נגד הגרש"מ עמאר - ואיימו לקבור את עתידו של דרעי. אך דרעי הוכיח כי הוא נכון להוריד את הראש ולעבור את הגל ושהוא כאן כדי להישאר.

בנוסף, שלל חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו העמידו את חקירותיו של השר דרעי בצל. גם מתקפותיו של נתניהו נתנה לציבור את התחושה כולם שהמשטרה רודפת פוליטיקאים.

הטעות של דרעי: אותו טלפון לא רגיש שעשה דרעי לרבו של ח"כ יהודה גליק שבא לברר האם הוא גליק יכול לבוא ולהצביע על חוק המרכולים בעיצומה של השבעה. את הטעות הזו הוא והציבור הישראלי לא ישכחו בשנים הקרובות. אין ספק שזה מעשה שגם הוא עצמו מתחרט עליו.

הבחירות מוניציפליות

הבחירות המוניציפליות ליוו את המערכת הפוליטית לאורך השנה החולפת: הדילים, התככים, הקרבות הסוערים והסקרים היו לחלק אינטגרלי מחיינו בשנה החולפת. המון דיבורים אפס מעשים.

ירושלים, אלעד, בית שמש ורכסים: רק לקראת סוף השנה החלו הספינים לקרום עור וגידים, כאשר בשיאם ניהלו 'שלומי אמונים' ו'דגל' קרב של ממש על אלעד ובית שמש. קרב שגם בעת כתיבת שורות אלו נמצא במו"מ, כאשר השעון דוחק לקראת הגשת הרשימות, אז יאלצו לקבל את ההכרעה הסופית.

מערכת הבחירות הנוכחית מספקת גם הזדמנות נדירה לראש עיר חרדי בעיר הבירה ירושלים. ההזדמנות מגיעה לפתחה של ראש המפלגות החרדיות ששנים מהם (ליצמן ופרוש) כבר אמרו כן, והשניים הנוספים (דרעי וגפני) עדיין מתלבטים.

 

סערת גשר יהודית

אותו הגשר בכביש איילון היה הדובדבן בקצפת של מאבקי השבת לאורך השנה שחלפה. מאבקים שהחלו בירושלים וסחררו את המערכת הפוליטית, נמשכו בעבודות הרכבת בשבת והביאו עד להתפטרותו של שר הבריאות ליצמן, בשיא חקיקת חוק שעות עבודה ומנוחה - לבקשת החרדים.

בינתיים בניית הגשר תידחה בחצי שנה, אך מפלס השנאה כנגד הציבור החרדי, אותה הובילו אבי גבאי ויאיר לפיד - חזר ובגדול. ויש שיאמרו שהפעם זה הגיע בצדק.

דרישות החרדים: החרדים נכנסו לממשלה עם הסכמים קואליציוניים עבי כרס. דרישות שרובם באו לתקן את אותה קדנציה איומה של ברית האחים בנט - לפיד. אלא שהשנה שחלפה הביאה שוב את החרדים לשנאה ברחוב.

הציבור שמאס בשנאת הדתיים חזר בעקבות דרישות החרדים המוגזמות - לחזור ולשנוא. כמעט כל נושא שקשור לחרדים עלה השנה לכותרות: שבת, כותל, גיור, כשרות, גיוס ועוד.

הפעם הייתה תחרות במסדרונות הכנסת בין מטיפי השנאה, לפיד וגבאי, כאשר אל הוויכוח בנושא השבת מצטרף גם שר הביטחון אביגדור ליברמן.

כזכור, אחרי גל חקיקות השבת (חוק המרכולים וחוק שעות עבודה ומנוחה), יצאו ההמונים להפגנות במהלכן השתתף גם שר הביטחון בהפגנה בעיר אשדוד בעיצומה שבת - מהלך שהוביל לביקורת רבה במערכת הפוליטית וגם לנתק פומבי בין דרעי לליברמן, שנמשך כחצי שנה.

 

מחלוקת הרבנים הראשיים

מאבקי הרבנים הראשיים הגיעו השנה לשיא חדש. לראשונה הקשר הרעוע שלהם קיבל פומביות. קרב שהיה אמור להישאר בדלתיים סגורות דלף החוצה ולא הוסיף לקידוש השם.

שיא הקרב היה סביב מינויו של הרב מלכא לנשיא בתי הדין. מינוי שהוביל להכפשות הדדיות ולתדרוכים בתקשורת סביב מינויים כאלה ואחרים. השנה התחלפו הרבנים בתפקידים הבכירים ברבנות, כאשר הגר"ד לאו נכנס לתפקיד נשיא בתי הדין והראשל"צ הגר"י יוסף החל לכהן כנשיא מועצת הרבנות הראשית.

 

יוחנן וייצמן

בדרך כלל תושבי הערים השונות ואפילו אנשי התקשורת לא מצליחים לזהות חברי מועצה שאינם בתפקיד משמעותי בשמם. אבל יוחנן וייצמן, הנציג הגוראי השקט, הפך השנה לאחד מהאנשים המובילים בפוליטיקה הישראלית.

וייצמן הוביל את מאבקי השבת בעיר ירושלים והפך לאיש הדומיננטי בפוליטיקה הירושלמית. וייצמן התגלה כנציג ציבור ולא כפוליטיקאי. הסמל סטטוס שלו היה מאבק נגד מתחם התחנה, כאשר בשיאו הצליח בכישורים מיוחדים להחזיר את ההכרעה להצבעה ואף עתר נגד ראש העיר ניר ברקת לבית המשפט כאשר האחרון איים לפטרו מהקואליציה.

בנוסף, יחסיו עם סגן השר ליצמן ראו ימים גרועים כשבשיאם שקל ליצמן להדיחו מתפקידו. אלא שלאחרונה חשף 'בחדרי חרדים' כי השניים התפייסו והחליטו לשים את העבר מאחוריהם ולשאוף למען עתיד טוב יותר.

 

חנוך זייברט

ראש עיריית בני ברק הצליח השנה לשבור שיאים חדשים: החניות של ראש העיר הבני-ברקי הפכו לסרטונים ויראליים, כמו גם דוחות החנייה שנתנו באופן לא הוגן על סמך מצלמות ברחובות השומר - ובכף הפכו לסיוט של כל תושב.

הרשתות החברתיות געשו ורעשו סביב שערוריית החניות של זייברט והדוחות. זייברט מצידו לא סיפק ולו תשובה אחת לתקשורת או לציבור הבני-ברקי. זאת יודעים כבר רבים: לתושבי העיר בני ברק יש זכות הצבעה אבל לא ממש שמורה להם זכות הבחירה.

גם במישור הפוליטי, מצבו של ראש העיר הגוראי היה במצב רע. הקרבות עם ליצמן שהיו תמיד מאחורי הקלעים - הפכו לנתק ביחסים, והשניים לא החליפו מילה תקופה ארוכה.

בשיא המאבק חשף 'בחדרי חרדים' כי ליצמן ביקש להדיח את זייברט מתפקיד מזכ"ל 'אגודת ישראל' ולמנות לו מחליף נאמן שירכז את הסיעה בבחירות המוניציפליות.

לאחרונה, בתיווכו של איש אמונו של ליצמן מוטי בבצ'יק, השלימו השניים ונועדו לשיחת פיוס. "והאמת והשלום אהבו".

חוק הגיוס

חוק הגיוס שבוטל בתחילת השנה האחרונה ליווה את הסיעות החרדיות במהלך כל השנה. אלא שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. כמו כל דבר בסיעות החרדיות, בדקה ה-99 העלו את הנושא על סדר היום.

למרות זאת, בסוף מושב החורף הם ביקשו להעביר חוק שנוי במחלוקת, שאיים לפזר את הכנסת. אולם דקות לפני הפיצוץ - הגיעו החברים לסיכום כי תוקם וועדה מקצועית.

גם אז, במושב הקיץ, ימים לפני סיום המושב הוגש תזכיר החוק ועורר דרמה של ממש במפלגות החרדיות. המועצת החסידית מיהרה להתכנס. עוד קודם לכן הספיקו ללמוד את החוק לעומקו. בסיום הישיבה הודיעו גדולי ישראל כי יש להתנגד לחוק ואף לפרוש מהקואליציה באם הוא יעבור במתכונתו.

מנגד, בדגל העבירו מסרים רגועים יותר וביקשו להימנע בהצבעה בקריאה ראשונה ולהכניס תיקונים. אלא שגדולי ישראל ביקשו ללכת באחדות של כל המפלגות.

לבסוף הצביעו כולם נגד החוק בקריאה ראשונה, שלבסוף עבר בתמיכת סיעת 'יש עתיד', שתמכה במפתיע בחוק והודיעה כי תתמוך בו שוב בקריאה שנייה ושלישית אא"כ ישתנה משהו ממה שסוכם בוועדה והוסכם גם על הרמטכ"ל.

הוועדה בכנסת התכנסה 5 פעמים, אולם שר הביטחון התעקש שלא לשנות מילה או פסיק בחוק. החרדים דרשו להכניס תיקונים, וסגן השר ליצמן אף הודיע בשם מועצת גדולי התורה כי באם הממשלה תקבל דחייה לפקיעת החוק עד לסוף מושב הקיץ, הרי שסיעת 'אגודת ישראל' תפרוש מהקואליציה.

לבסוף מזכיר המועצת (המודח) ערך סבב טלפונים בין גדולי ישראל ששהו בנופשים השנתיים שלהם והם דחו את ההחלטה עד לסוף אלול.

שעות לפני השקיעה של ראש חודש אלול חשף 'בחדרי חרדים' כי בג"צ קיבל בחלקו את בקשת הממשלה ודחה את פקיעת החוק בשלושה חודשים עד לחנוכה הבעל"ט.

כעת מבקש נתניהו מהחרדים לחזור אליו עם תשובות עוד טרם פתיחת מושב החורף כדי לראות האם השינויים הם ברי-קיימא או שמא יכריז על הקדמת הבחירות.

 

אחמד טיבי והחרדים

את חטאי אני מזכיר כאן היום: יש שלושה-עשר חברי כנסת ב'רשימה המשותפת' ולצערי עד לרגע זה אינני יודע למנות את שמותיהם. אולי בגלל התחלופה התדירה בסיעה הערבית, אולי בגלל סיבות אחרות. אבל אין ספק כי הח"כ הדומיננטי ביותר ב'רשימה המשותפת' הוא חבר הכנסת אחמד טיבי.

מלבד היותו 'ישיבשער' אמיתי, טיבי היה חבר הכנסת שהציל את המגזר החרדי בשניים מהרגעים הקריטיים ביותר בשנה החולפת.

בהצבעה על חוק המרכולים - אז אושפז לראשונה שר הדתות אזולאי - ויחד עם חבר הכנסת יהודה גליק שישב שבעה על רעייתו רקם יו"ר ועדת הכספים דיל הבנות עם טיבי, שנמלט יחד עם כמה מחבריו מההצבעה על החוק ובכך הציל את החרדים מההצבעה על החוק.

בפעם הנוספת ישבו חברי הכנסת החרדים עם המחשבון לקראת ההצבעה על חוק הגיוס בקריאה ראשונה. הם התנגדו אמנם אבל קיוו שהוא יעבור. הטלפון של גפני לטיבי הצליח באותם שניות, וטיבי יצא יחד עם כל סיעתו והחוק עבר. החרדים התנגדו ואנחנו כולנו המשכנו למשבר הפוליטי הבא.

ובכך טיבי פטר את החרדים ממתן חותמת רשמית לחוק הגיוס, או במקרה היותר גרוע - מפירוק הקואליציה.

 

יעקב ליצמן

את השנה האחרונה יעקב ליצמן לא ישכח. מחד את השנה הוא התחיל כשר והוא מסיים אותה עם פיחות במעמדו - כסגן השר; מאידך, את השנה הוא התחיל עם אופוזיציה מבית, בתוך החסידות, וסיים אותה כשידו על עליונה.

האופוזיציה הצליחה לגרום לו להקצין את דעותיו בשלל הנושאים שבעקבותיהם הוביל ליצמן את המשברים האחרונים בענייני הדת בממשלה החולפת. כאשר בשיא המאבק פרש יעקב ליצמן מהממשלה ומונה כחודש לאחר מכן לסגן שר במשרד הבריאות.

בסוף השנה הקודמת היה ידוע ליצמן כ'מאמי הלאומי' וזכה לתהילה ולפופולריות נדירה בקרב הציבור הישראלי הכללי,  אך בשנה זו הפך להיות 'אבא של שבת'.

גם בשבועות אלו כשחוק הגיוס על הפרק האש מכוונת אליו, כאשר הוא רק הנגרר בכל הסיפור שהיה מעדיף לסיים את הסאגה של חוק הגיוס מזמן.

כה עשו חכמינו

זו השנה שמזה זמן רב מועצת גדולי התורה הייתה שוב ושוב בכותרות. כשבכירי הפוליטיקאים ישבו דרוכים ומתוחים בעת שהתכנסה. 

המועצת התכנסה מספר פעמיים לדון בנושאים ברומו של עולם ובראשם חוק הגיוס. המועצת קבעה בסוף מושב החורף שיש להעביר את חוק הגיוס קודם התקציב וברגע האחרון היא שינתה את החלטתה באמצעות פקס שנשלח לחברי הכנסת על כך שניתן להעביר את החוק רק בקריאה ראשונה ואז לקבל התחייבות להמשך החקיקה במושב שלאחריו.

בפעם השנייה היא התכנסה והחליטה להתנגד לחוק שהציע שר הביטחון ולבסוף גם להציב אולטימטום, על פיו, באם לא יבקשו דחייה עד לסוף מושב הקיץ הרי שאגודת ישראל תפרוש מהקואליציה. לבסוף גם החלטה זו שונתה ברגע האחרון באמצעות משאל טלפוני שנערך בין האדמו"רים הנופשים.

יאיר לפיד

עבור יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הייתה זו שנה מעולה, אחרי שהרחוב החילוני מאס במסרים שהוא העביר על כך שהחרדים משתלטים לנו על מדינה, אחרי שהציבור החילוני הצביע ברגלים וקיצץ את סיעת השנאה של יאיר לפיד לחצי הגיע ההוכחה מהשטח.

הנושאים שהיו השנה על סדר היום, ממשבר הכותל עד לחוק הגיוס, כמו גם הגיור וחילולי השבת, היטיבו עם יאיר לפיד, שזינק בסקרים והפך ליריב העיקרי של ראש הממשלה.

מלבד כך, המסרים שהעביר נתניהו לחרדים בתקופת המשבר, על כך שהם מחזקים את יאיר לפיד, רק הגדילו אותו יותר.

משה גפני

זה שנה שבוודאי גפני ירצה לשכוח, השנה שהחלה בכך שהוא כל יכול במפלגה - מסתיימת אצלו כאיש שלא יכול לשלוט גם בבסיס האישי שלו. שנה מלאה במאבקים פנימיים - חיצוניים ועוד. זו הייתה שנה עמוסה בפליטות פה של גפני, לא פחות מ- 3 הקלטות מביכות פורסמו בקולו של יו"ר וועדת הכספים חה"כ משה גפני.

אולם הקש ששבר את גב הגמל היה פטירתו של מרן הגראי"ל שטיינמן. גפני נאלץ בעיקר לתמרן במלחמות ורצונות של נכדים. לקראת סוף השנה אז הגיעו רגעי ההכרעות בנושאים המוניציפליים, הוא נקרע בין רצונות של נכדים לכיבוד הסכמים ורצונותיו שלו עצמו.

נפתלי בנט

השנה של נפתלי בנט הייתה שנה של הכנות, שנה בו הוא הכין את עצמו צעד נוסף בדרך לכס ראש הממשלה.

לא ראינו רבות את נפתלי בנט צועד ללא עניבה, תמיד הוא בלוק הרשמי - דבר המעיד על מי שמנסה להגיע לתפקיד שר הביטחון ולאחריו גם לכס ראש הממשלה.

במהלך השנה בנט לא היסס לתקוף מימין את ראש הממשלה וגם את שר הביטחון שנמנה על האגף הימני.

עצרות

הייתה זו שנה של הפגנות ועצרות רבות, כמעט כל אוכלוסיה הפגינה במהלך השנה האחרונה. היו זה השמאלנים שהפגינו בעניין חקירות ראש הממשלה.

כזכור, בשבת אחת הגדילו להפגין נגד היועמ"ש החרדי והמתינו לו במהלך השבת מחוץ לבית הכנסת בו הוא מתפלל.

בהמשך היצירתיות לא פסחה גם על פתחו של נתניהו כאשר אחד המפגינים הציג גיליוטינה בהפגנה נגד ראש הממשלה.
גם הנכים, הדרוזים ועוד ניצלו את השנה בכדי להפגין נגד חוק הלאום ושלל חוקים נוספים.

פרישות

זו הייתה שנה של פרישות: בראשית השנה היה זה יגאל גואטה, שפרש מש"ס בעקבות ראיון שהעניק לגלצ בו הודה כי השתתף בחתונה של זוג הנוגד את ההלכה. גואטה סירב להתנצל והמועצת הספרדית ביקשה ממנו לפרוש מתפקידו.

גם יו"ר מרצ זהבה גלאון פרשה מהחיים הפוליטיים ומהכנסת, לאחר שהפסידה לחה"כ תמר זנדברג בבחירות הפנימיות לתפקיד יושב ראש המפלגה.

יעקב פרי, מי שכיהן במקום בכיר במפלגת 'יש עתיד', נאלץ לפרוש בעקבות חשיפה בתוכנית 'עובדה', על פיה, הוא שיקר לאורך השנים לגבי שירותו בצה"ל. פרי עזב בבושת פנים את הכנסת.

גם חבר הכנסת מנו טרכטנברג עזב בשל מיצוי, ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג פרש לאחר שמונה לתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית למרות התנגדותו של נתניהו.

צעקות שרה נתניהו

הקלטת שנחשפה בוואלה העסיקה ימים רבים את המערכת הפוליטית. קלטת בו נשמעה שרה נתניהו צועקת על יועץ תקשורת שיכניס לכתבה עליה שהיא "פ-ס-י-כ-ו-ל-ו-ג-י-ת" מוערכת. הפרסום הרעיד התקשורת שעסקה בעניין ימים ארוכים והזכירה את התנהגותה של הגברת ואת החשדות המתנהלות נגדה.

קלסרי אירן

הימים היו ימים ביטחוניים עמוסים, הגבול בצפון היה רועש מאז מלחמת לבנון, הגבול בדרום היה לוהט עם ההפגנות שהגיעו קרוב קרוב לגבול ישראל. באותו יום שני בצהרים זימן נתניהו את הכתבים המדיניים למסיבת עיתונאים בהולה בקרייה בתל אביב, הקדמת הבחירות או יציאה למלחמה תהו הפוליטיקאים ויחד איתם עם ישראל.

המהדורת שידרו בשידור ישיר. דרוך מתמיד ובפנים חתומות, נכנס נתניהו אל חדר התדרוכים בקרייה בתל אביב והחל לשאת נאום מדיני מהטובים שיזכרו פה.

בשיא המתח, בנאום בשפת אנגלית רהוטה, הסיר נתניהו את הוילונות ומאחוריהם עשרות קלסרים שהגיעו היישר מאירן ובהם מידע מודיעיני שחושף כי אירן הפרה את ההסכם עם ארה"ב ומדינות אירופה והמשיכה לייצר נשק גרעיני.

מאז נתניהו מזנק שוב ושוב בסקרים תוך שהעם יודע כי ייתכן והוא לוקח שוחד, "ייתכן והוא מוכר את המדינה לחרדים - אבל אנחנו לא סומכים על איש שישמור על ביטחון מדינתנו וילדנו".

רדיפת המשטרה

אם בתחילת השנה יכולנו למצוא קבוצות של אזרחים בישראל שטוענים כי משטרת ישראל עושה את עבודתה, הרי שבמהלך השנה הצליח ראש הממשלה לשנות את הדעה של אזרחים רבים שהחלו לחשוב כי המשטרה רודפת אותו פוליטית. בנאומים בכנסת ובכנסי הליכוד תקף נתניהו את התקשורת.

בנוסף לנתניהו נחקרו השנה גם השרים אריה דרעי וחיים כץ (שנגדו הוגש כתב אישום) יחד ים חה"כ דוד ביטן שבעקבות החקירות פרש מתפקידו כיו"ר הקואליציה לטובת חה"כ דודי אמסלם.

שנת בחירות

האיומים לבחירות חזרו ונשנו שלוש פעמים במהלך השנה החולפת, אגב, תמיד הם היו רציניים, בפעם הראשונה הם היו בתחילת השנה הזו עם ההוראה של המועצת המשולשת שביקשה לשמור על השבת ולהגן עליה באמצעות חקיקה. בתחילת השנה נמשכו חילולי השבת שגרמו לזעזוע הממשי ביותר בקואליציה כשסגן השר החרדי יעקב ליצמן (ראה אות ל') התפטר מהממשלה.

חוק הגיוס

בפעם השניה, כשעלה שוב חוק הגיוס לדיון, ובצל דרישה של מועצת גדולי התורה לא להצביע על התקציב בסוף מושב החורף, עד להשלמת החקיקה, הבחירות היו קרובות מתמיד גם עם תאריך בחירות שפורסם במהלך מהדורות החדשות, השרים דיברו כאילו היו בעיצומה של מערכת בחירות. בסוף הגיע הפתרון עם הקמת וועדה שתסדיר את העניין.

הפעם השלישית היא ממש בימים אלה. נתניהו ביקש מהחרדים להסדיר את העניינים הפנימי (רגיעת מועצת גדולי התורה) וכעת ממתינים בקואליציה לסיכום דרישותיהם של החרדים כדי לחזור לשר הביטחון עם שלל הבקשות.

תכלה שנה וקללותיה - תחל שנה וברכותיה

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד