י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
פרויקט מיוחד

קְהִלּוֹת קֹדֶשׁ יַקְדִּישׁוּ בְקוֹל: כל אירועי ראש השנה בחצרות הקודש

החידוש המיוחד בחצר גור, מי נאלץ להתנצל בויז'ניץ, האדמו"ר ששהה בבית החולים, היכן חידשו אמירת 'תשליך', הרבי שהחליף טלית הפעם וגם: הניגון החדש שהושר פעם אחת בפוניבז' • 'בחדרי חרדים' מגיש סיכום ענק ומקיף מאירועי ראש השנה תשע"ט בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות

היכל בית המדרש בעלזא בירושלים. צילום: אנשיל בעק
היכל בית המדרש בעלזא בירושלים. צילום: אנשיל בעק

• בחצר חסידות גור התפילות נערכו בצל בניית בית המדרש הגדול, לראשונה נערכה קריאת התורה נוספת בחלק החדש שהתווסף, בחצי השני של ההפסקה, שם קרא ר' יידל טויב - מי שקורא כל השנה. כמו כן, תקעו בשופר לאלו שהתפללו בחלק החדש, ומיד אחרי התקיעות בבית המדרש המתינו כולם דקות ספורות, כולל הרבי והחזן, בכדי שיתקעו בחלק החדש. בליל החג אושפז החסיד הוותיק רבי בונים לוין מנהל הסמינר המיתולוגי ואשפוזו לווה בדאגה אצל החסידים. 

• בחצר חסידות בעלזא לראשונה הרבי ישב על במה מוגבהת בטיש בגלל שאלפי החסידים יוכלו לראות את האדמו"ר. השנה לא היה עזרת נשים בטיש ובהנהלת החסידות הורידו את המחיצות ואלפי הבחורים עמדו למעלה,  ביום הראשון סיימו את התפילה בשעה 5:15 ביום השני 5:45, במוצאי החג לאחר הבדלה התקיים מעמד קריאת שמע ליינען לנין האדמו"ר בן לנכדו הרב לייבל צויבל, שמחת הברית תתקיים מחר צום גדליה יחד עם עוד 8 בריתות בלע"ה לבני החסידים.

• בחצר חסידות ויז'ניץ, נערכו התפילות באוהל הענק שהוקם במתחם הבנייה בבניין בית המדרש הגדול. בערב החג עלה המשב"ק הרב שאול גרינברגר והכריז בשם הרבי על התנצלות  לחסידים לאלו שנוצרה להם בעיה עם המקום, עקב העומס שהיה השנה בסידור ומכירת המקומות בבית המדרש ותקלות לא צפויות.

• מי ששהה בירושלים השנה לראשונה הוא האדמו"ר מויז'ניץ ירושלים-לייקווד, שהגיע לישראל בכדי לשהות בקרב קהל חסידיו. בית המדרש ברחוב אדוניהו הכהן בירושלים של ויז'ניץ שופץ לבלתי הכר, על מנת להכיל את מאות החסידים בהרחבה גדולה. מי שהתפלל השנה עם האדמו"ר היה סגן השר מאיר פרוש, שבשנים עברו היה נוסע לחצר חסידות ויז'ניץ במונסי שבניו-יורק, השנה כאמור שהה במחיצת הבן.  

• בחסידות סערט ויז'ניץ בחיפה, בליל החג עברו החסידים ומאות מתושבי חיפה לברכת 'א גוט גבענטש יאר' אצל הרבי, שנמשך כשעתיים. בלילה השני ערך האדמו"ר טיש 'שהחיינו' ועברו החסידים לקבלת רימון  מידי הרבי. תפילת שחרית יום א' התחילו בשעה 7:50 וסיימו בשעה 4:30 (לאחר הפסקה של 45 דקות) ביום ב' סיימו בשעה 4:10, בקריאת התורה בין גברא לגברא עברו החסידים להריח מקופסת ה'טאביק' של בעל ה'צמח צדיק' מויז'ניץ, הנמצא בידי הרבי.

• בחצר חסידות נדבורנה האדמו"ר נשא דברי התעוררות בליל ב' דר"ה לכלל ילדי החסידות, המתפללים בחברת התפילה 'קול יעקב'. האדמו"ר חיזק את ילדי החסידות בעניין שיחה בתפילה. האדמו"ר אף קרא לילדים לא לדבר בתפילה כלל,  'אחד שמדבר בתפילה מפריע לכל המתפללים בבית מדרש, אני בטוח שאם יקבלו על עצמם לא לדבר בתפילה יפעלו ישועות גדולות', אמר. לאחר מכן כל הילדים עברו להתברך מהאדמו"ר לקראת השנה החדשה.

לאחר תפילת שחרית בשתי הימים עלה הגבאי הרה"ח ר' מנחם אלבום על הבמה והכריז בשם האדמו"ר בעניין האכילה קודם תקיעת שופר, "דבר זה כואב לי כל שנה מחדש" ציין,  "אני מבקש כל מי שחש שחייב באכילה וליבו חלש שישאל את המוצ"ים בחסידות". כמו כן, לראשונה הוסיפו לכבוד ראש השנה, עוד טור שלם של שולחנות וספסלים חדשים בבית המדרש, לרווחת המתפללים שנשארו ללא מקומות. האדמו"ר ניגש לתפילת מעריב בלילה הראשון וכן שימש כבעל תוקע בב' הימים וכשליח ציבור בתפילת מוסף בשתי הימים. ראשי הישיבה של החסידות, הגרש"א אשכנזי, והרה"צ רבי אהרן דוד רוזנבוים שימשו כבעלי מקריא, בתפילת מעריב בלילה השני ניגש בנו של האדמו"ר, הרה"צ רבי חיים מרדכי רוזנבוים, ביום הראשון נערך ברית לפני התקיעות לאחד החסידים וסיימו את התפילה בשעה 5:00 וביום השני בשעה 4:30 אחה"צ.

• בחצר הקודש קרעטשניף שברחובות, בית הכנסת במצב בנייה ובעיצומו ההרחבה הגדולה. לרגל החגים הותקנו עוד מדרגות זמניות כדי להקל על הכניסה והחלק הדרומי של בית הכנסת הורחב עדיין לא הושלם, נוספו עוד 100 מקומות מלבד 550 המקומות הקיימים כיום. באמצע ראש השנה, ביום השני, קרסו המזגנים והחסידים התפללו שעות ללא מזגן. ל'בחדרי חרדים' נודע כי האדמו"ר לבש עטרה חדשה לחג על טליתו במקום קלוע ממשבצות כסף, כמו אביו הרבי זצ"ל. אביו החליף בשנים האחרונות בגלל שפעם אחת נתלשה שערה כתוצאה מהמשבצות וכך נשאר. לראש השנה, בנו האדמו"ר חזר למנהג המקורי. 

• השנה לראשונה בחסידות טשערנוביל חידשו השנה את המנהג של אמירת תשליך בחג ראש השנה עצמו, ולא ביום י"ג מידות בערב יום כיפור, המעמד נערך השנה אחרי תפילת מנחה ביום הראשון של ראש השנה בהיכל ישיבת טשערנוביל ברחוב חבקוק, במעמד מאות החסידים שהגיעו להסתופף בצלו של הרבי

• בשורות טובות מחצר חסידות זוטשקא, האדמו"ר שכזכור מאושפז מחודש אייר ומצבו היה קשה מאוד, התפלל את התפילות בבית החולים 'מעיני הישועה' בתחילה דובר כי הרבי יגיע לתפילות בבית מדרשו שברחוב באר מים חיים בב"ב ויהיה בדירה הסמוכה לביהמ"ד, שם אף עשו חלון מיוחד שיחבר בין בית המדרש לדירה לבסוף המצב לא התאפשר וכל החסידים הגיעו לבית החולים לקבל תפוח בדבש מידיו של הרבי שבירך כל אחד. 

• בחצר חסידות קליוולנד ברעננה, אצל זקן אדמו"רי נדבורנה, ערך הרבי 'מי שבירך' באופן פרטי, לכל מי שהיה חפץ בכך. בנוסף ערך מי שבירך לרפואה שלימה, לבן דודו הרבי מזוטשקא. הרבי אף ניגש למוסף ושימש כבעל תוקע. מפאת גילו, בפעם הראשונה לא תקע חלק מהתקיעות. השנה לראשונה בעקבות חולשתו בנו הרה"צ רבי אורי רוזנבוים רב הקהילה בביתר שימש כבעל תוקע בתקיעות האחרונות.

• לראשונה בחצר שטפנשט בבני ברק קיימו את מנהג התשליך בראש השנה על דגים שיובאו במיוחד מנהר הפרוט מהעיר שטפנשט ברומניה, הנהר בו נהג הצדיק לערוך תשליך ולברך את היהודים מעברו השני של הנהר שלא יכלו לחצותו בגלל הגבול שעבר בנהר. 

• בבית המדרש 'תורת חכם' של האדמו"ר הגרי"מ מורגנשטרן ברחוב אוהלי יוסף בירושלים, נבנה מקווה חדש תוך יומיים לכבוד ראש השנה, ששימש את מנהיג הקהילה., בנייתו הסתיימה סמוך לכניסת החג. עקב כך ששיפצו את בית המדרש על חשבון המקווה הקודם. ובעקבות כך נבנה מקווה חדש. 

(המקווה החדש של הגרי"מ מורגנשטרן. צילום: משה בלוי)

בחצרות גדולי ישראל והיכלי הישיבות

• בליל ראש השנה עברו אלפים להתברך אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי ברחוב רשב"ם 13 בבני-ברק. הגר"ח ישב במקומו הקבוע בבריתות בבית הכנסת 'לדרמן', שהחל מראש השנה זה הפך למקומו הקבוע בתפילות, ולא כפי שהיה בעבר.  למעלה מ-10 אלף איש עברו בזה אחר זה, להתברך ב'שנה טובה' מפי קדשו לאחר מעריב. במקום הוצבו מחסומים רבים לשמור על הסדר. הגר"ח התפלל מעריב ומנחה בשני הימים בהיכל 'לדרמן'. שחרית ומוסף התפלל בביתו, שם סיימו את התפילה בשעה עשר ורבע.

(הגר"ח קנייבסקי בערב ראש השנה מעתיר על נדיבי 'עטרת שלמה')

• כ - 10 אלף איש עברו בליל ראש השנה להתברך אצל ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין לשנה טובה. ראש הישיבה קיבל בתחילה את הקהל במקומו בישיבת פוניבז' ולאחר מכן בדרך לביתו. נראו בין הבאים מאות בלבוש חסידי, שהגיעו לאחר סיום התפילה בויז'ניץ. ראש הישיבה תקע בשופר ללא צורך בחזרה, כאשר המקריא היה ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי.

מקרה מעניין אירע בתפילת מוסף של יום א' דראש השנה בעל התפילה הוותיק הגאון רבי צבי איזנשטיין בן ה- 90 ביצע ניגון חדש לפיוט 'ויאתיו כל לעבדך'. לאחר התפילה הורה לו ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי שלא לשנות מהניגון המקורי, כמבואר בספר 'מטה אפרים' שלא לשנות הניגונים כיון שזה מבלבל את כוונת המתפללים. ואכן ביום ב'ניגנו בפוניבז' את הניגון המקורי. 

(הגרי"ג אדלשטיין במוצאי ראש השנה) 

• בישיבת סלבודקה, בשני ימי החג התפללו מאות מבני הישיבה ובוגריה במנין יחד עם ראשי הישיבה. השנה, עקב השיפוצים והרחבת גבולות בית המדרש התווספו ספסלים רבים בהיכל ובאגף הישיבה דבר שאפשר את בואם של בוגרים רבים להתפלל בישיבה. בליל ראש השנה הגיעו קהל אלפים אל עבר הישיבה כדי להתברך ולאחל לשנה טובה אצל ראשי הישיבה הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש, האלפים עברו במהירות במשך שעות לאחר התפילה. לפני העמוד ניגש בשחרית בשני הימים ראש הישיבה וחבר המועצת הגרמ"ה הירש ובתפילת מוסף הגאון רבי שלמה אדלשטיין, התפילות הסתיימו לאחר השעה 2.00. 

• לאחר תפילות החג של ראש השנה בלילה הראשון בבית מדרשו של הגאון הצדיק רבי דן סגל, חש המשגיח חולשה. המונים עברו לפניו לברכת שנה טובה, המשגיח הפסיק באמצע, תוך הליכה מהירה לביתו. למחרת, לאחר התפילה, הלך לביתו מיד שהסתיימה התפילה.  

• הגאון רבי אהרן פישר דומ"ץ 'העדה החרדית' ורב שכונת 'זכרון משה', פונה לפנות בוקר לבית החולים, עקב קוצר נשימה. בבית המדרש 'זכרון משה' התפללו לשלומו של רבי אהרן בן רוחמה מלכה, בתוך שאר חולי עמו ישראל.

• בישיבת פוניבז': בצהרי יום טוב הראשון של החג כבה הגנרטור הראשי, בשל קצר. טכנאים גויים שעבדו על התקלה סיימו זאת רק לאחר שעות, כשבהיכל הישיבה אין חשמל ומיזוג אוויר. בתפילת מעריב בלילה השני, ראש הישיבה, הגאון רבי שמואל מרקוביץ, מסר שיחה לפני מעריב. לאחר מכן התחילו בתפילה לאור נרות ומנורות חירום. בתפילת שחרית ניגש לפני העמוד המשגיח הגה''צ רבי אהרן גרוסברד ומשלא חש בטוב החליפו הרב שבקס. הבעל תוקע בתקיעות שניות ברחבת 'שערי אשר' - כמידי שנה מזה עשרות שנים, היה הרב יחיאל פולק עזב לטובת מנין חדש בירושלים כשמי שהחליפו הבן של הבעל תוקע המיתולוגי הגאון רבי יהודה ליב רוזנטל מדייני בי''ד חניכי הישיבות.

• בישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים התבשרו בערב החג על שחרורו של המשגיח הגאון הצדיק רבי אהרן חדש ששוחרר מבית החולים 'שערי צדק' לאחר שאושפז לפני מספר שבועות. המשגיח הגיע שעה לפני כניסת החג לביתו ולא ניגש לתפילות כלל.

• בישיבת מיר ברכפלד נרשם שינוי היסטורי כשהבעל תפילה הרה"ג רבי שמערל פינקל בן הגרנ"צ זצ"ל הפסיק את הציבור שניגן 'ארשת שפתינו' של מלכויות, והחל לנגן את הקטע בלחן המפורסם של מכניסי רחמים גם שיחתו הקבועה של הגאון רבי אברהם ברזל קודם ערבית של יום שני לא נמסרה מאחר ורבי אברהם לא השתתף בתפילות בישיבה לאחר שלא חש בטוב כמו"כ, את קריאת כוהנים של שחרית שקורא תמיד רבי שמרל, הכריז השנה ראש הישיבה הגאון רבי נועם אלון.

• ראש השנה הראשון היה ללא מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל בביתו של ראש הישיבה זצ"ל ברחוב חזון איש 5 בבני ברק נערך המניין המסורתי כרגיל בהשתתפות הנכדים והמשבקי"ם ומקורבי מרן זצ"ל, הבעל מקריא שימש בנו הגאון רבי משה שטיינמן והבעל תוקע הקבוע הרה"ג רבי ישעיה כהן.  

• בישיבתו של מרן זצ"ל ישיבת אורחות תורה בבני ברק התחדשו בפרוכת לבנה חדשה לע"נ מרן הגראי"ל זצ"ל שנתרמה על ידי בנו הגאון רבי שרגא שטיינמן ראש רשת הישיבות של ארחות תורה בארץ. בערב החג קיבלו בני הישיבה את הבשורה טובה כי הגר"נ לבה מראשי ישיבת ארחות תורה שוחרר מבית החולים וחזר לביתו. הגר"נ לבה לא יצא מביתו במהלך החג. בהמשך אמור לעבור טיפול נוסף. והציבור נקרא להמשיך להעתיר בתפילה לרפואתו ולהחלמתו השלימה רבי נחום בצלאל בן גולדה רבקה לרפו"ש.

(הפרוכת החדשה בישיבת 'ארחות תורה') 

• גם בישיבת 'גאון יעקב'  בבני ברק, מאות תלמידי הישיבה, חנכו בסדר לימוד מיוחד לפני יום הדין, את היכל בית המדרש החדש "היכל רבנו אהרון יהודה לייב" על שמו ולזכרו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. כבר מהשעה 17:30 התקבצו תלמידי הישיבה ובוגריה לסדר המיוחד.

ראש השנה סיכום בחצרות הקודש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד