י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

תזכו לגדלם: הפגייה הגדולה והמתקדמת בישראל

על אף ששיעור הפגות ב'שערי צדק' הוא מהנמוכים ביותר, עדיין בכל רגע נתון ישנם מעל חמישים פגים במחלקה • בפגיה החדשה 70 מיטות חדשות וחדר מיוחד שבו ההורים יכולים להתחבר אל התינוק לקראת היציאה הביתה

קרדיט: דוברות שערי צדק
קרדיט: דוברות שערי צדק

 

רגעים קטנטנים

70 עריסות כוללת הפגייה החדישה ע"ש הוברפלד במרכז הרפואי 'שערי צדק' והיא הגדולה והמשוכללת ביותר בארץ . בפגייה מכשור מתקדם, צוות מיומן ומכשיר MRI ייחודי לפגים. חדר מיוחד עומד לרשות ההורים ומכשיר אותם לקראת החזרה הביתה.

5% עד 10% מהתינוקות נולדים פגים, ואך טבעי הוא שמרכז הלידות הגדול בארץ יפעיל פגייה מתקדמת וגדולה. "הגידול המרשים במספר המבקשות ללדת אצלנו יצר עומס רב על הפגייה הישנה, שהכילה 35 מיטות בלבד", מסביר פרופ' פרנסיס מימוני, מנהל מחלקת יילודים ופגים.

לדבריו, שיעור הפגוּת בלידות ב'שערי צדק' הוא מהנמוכים בארץ, פועל יוצא של השיפור הרב ביכולות הטיפול והמעקב לפני הלידה. "למרות זאת, בכל רגע נתון מטופלים אצלנו יותר מ-50 פגים, והפגייה החדשה תיתן מענה הולם ליילודים ולהוריהם. במהלך התכנון הבאנו בחשבון את הגידול הצפוי ואת הצרכים העתידיים, ואנו משוכנעים שמבנה הפגייה החדש, שכולל 70 מיטות – בהן 24 מיטות טיפול נמרץ -  ייתן מענה הולם לכל הצרכים ל-15 השנים הבאות".

 

המתקדמת בארץ

בתכנון הפגייה החדשה הושקעו משאבים רבים ומחשבה מעמיקה. "הבאנו בחשבון את תנאי העבודה המיוחדים וכמובן את הציוד הרפואי הקיים והעתידי", מדגיש פרופ' מימוני. "רכשנו את הציוד המתקדם ביותר שקיים היום, ואנו לא רק הפגייה הגדולה בארץ אלא גם המצוידת ביותר במכשור רפואי שהוא המילה האחרונה. בין השאר תצויד הפגייה החדשה במכשירי הנשמה וניטור מהדור החדש שייתנו לנו מידע מדויק ביותר, בכל רגע נתון, על כל אחד מהתינוקות המאושפזים. כמו כן, אנו נהיה המקום היחיד לטיפול בפגים בארץ שמצויד במכשיר MRI שמותאם במיוחד לפגים. יש לכך משמעות מהפכנית שפותחת אפשרויות מעקב וטיפול רבות".

כמו בכל מחלקות בית החולים, את איכות הטיפול קובע בסופו של דבר הצוות הרפואי. "בפגייה החדשה יטפלו יותר אחיות בכל פג", מדגיש פרופ' מימוני. "הדבר יסייע למעקב צמוד יותר ולמתן טיפול מיטבי".

קרדיט: דוברות שערי צדק

 

חוזרים הביתה בשלום

אחד האתגרים שעמדו בפני צוות התכנון של הפגייה החדשה היה דאגה לרווחת המשפחות. "אנחנו מודעים היטב למצוקת ההורים, שלעתים צריכים להשאיר את הילד בפגייה שבועות וחודשים לפני שחרורו הביתה", מציין פרופ' מימוני. "אחת השאלות שעלו, למשל, היא איך לאפשר להורים ליישם את שיטת 'טיפול קנגורו' – שיטה שעונה לצורך של התינוק במגע של עור בעור עם הוריו. יישום הגישה מעלה שאלות רבות של צנעת הפרט וכיצד לאפשר להורה לשהות עם התינוק בפרטיות".

חידוש משמעותי בעבודת הפגייה הוא הקמת חדר מיוחד שההורים שוהים בו עם התינוק והוא נועד להכין אותם לקראת היציאה הביתה. "זה אחד החידושים הגדולים. הורים רבים מחכים בקוצר רוח לרגע בו יוכלו לקחת את הילד הביתה, אבל כשמודיעים להם שהרגע הגיע הם נכנסים ללחץ ומתמלאים חששות. צריך להבין, במשך שבועות ארוכים הם ראו את התינוק הקטן שלהם מחובר למכשירי ניטור, מונשם, ובאופן טבעי הם פוחדים ממה שיקרה כשיהיו אתו לבד ללא השגחת אחיות ורופאים. החדר הזה מאפשר להם לישון עם הילד, להעביר פה את הלילה הראשון יחד, מתוך ידיעה שצוות רפואי מצוי סביבם. הדבר מקטין את החשש ומעניק להורים ביטחון בעצמם וביכולתם לקחת את הילד הביתה ולהתחיל לחיות אתו את חייו. הרעיון מיובא מארה"ב, מבית חולים בפיטסבורג שעבדתי בו, ובמובן זה 'שערי צדק' מביא בשורה להורים".

 

עולם ומלואו

במרוצת השנים חלה פריצת דרך בטיפול בפגים. פגים שבעבר לא שרדו, גדלים כיום ונהפכים לבוגרים בריאים. "כל הגישה הטיפולית השתנתה: הציוד משוכלל ואמין, התזונה מותאמת טוב יותר, מכשירי ההנשמה מותאמים, היצע התרופות גדול יותר, וכמובן - האחיות והרופאים עוברים הכשרה מיוחדת וכולם בעלי ניסיון רב. הנתונים מראים עלייה מתמדת, משמעותית מאוד, ב-20 השנים האחרונות לא רק בהישרדות פגים אלא גם ביכולתם לחיות חיים בוגרים ובריאים", אומר פרופ' מימוני.  

פרופ' מימוני מספר בסיפוק כי במהלך הקריירה רבת השנים שלו כבר הספיק לטפל בתינוקות שנולדו לפגים שטיפל בהם לפני עשרות שנים. "מפגש עם ילדים שהצלנו את חייהם כשהם בוגרים הוא חוויה מרגשת מאוד. לא מזמן הוזמנתי להשתתף בטקס בר-מצווה של ילד שאני זוכר שאמרתי לאמו: 'אני מאמין כי הוא יחיה'. והנה, הילד הזה גדל להיות נער בריא וכל החיים לפניו. זה מרגש, ממלא את הלב ומעניק משמעות לסיבה שבגללה אנחנו פה. ברמה האישית, אחרי שנים בתפקידי ניהול, אני רואה את החזרה שלי לטיפול בפגים כמי ששב למטרה שהקב"ה כיוון אותו אליה כל חייו.

"היהדות אומרת שלכל אדם יש מטרה ייחודית. לפעמים זו יכולה להיות מטרה קטנה, להיות במקום הנכון בזמן הנכון ולעשות משהו שישנה את ההיסטוריה. כשאנחנו מצילים חיים של תינוק קטן כל כך, שנולד שבועות לפני הזמן, אנחנו אף פעם לא יודעים איזה עולם ומלואו הצלנו. לעבוד בפגייה, מוקף בתינוקות שנלחמים על זכותם לחיות, זו מלאכה קשה, אך היא ממלאה את חיינו בסיפוק".

 

 

בריאות שערי צדק פגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד