י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
המרכזת שמשתכרת בסך 559,541 ש"ח

נחשף: משכורות העתק שמרוויחים המנהלים בסמינרים החרדיים

בעוד הורי התלמידות משלמים סכומי עתק וישנן מורות המרוויחות סכומים נמוכים, נחשפות המשכורות הגבוהות בסמינרים | כך למשל, המרכזת שמרוויחה 559,541 ש"ח, הסמינר בו מרוויחים 414,329 ש"ח, הסמינר שמציג 382,910 ש"ח והפערים בין ירושלים לבני-ברק | בדיקת 'בחדרי חרדים'

נחשף: משכורות העתק שמרוויחים המנהלים בסמינרים החרדיים

רבות נכתב אודות פריחת המוסדות החרדיים לבנות, על פתיחת מסלולים מקצועיים חדשים, כמו גם על ההתנהלות של משרד החינוך מול המוסדות ועל דיונים סביב התקציב אותם הם מקבלים. אך עד היום, טרם נערכה בדיקה מעמיקה על חלוקת התקציב בתוך המוסדות עצמם, אשר מפעילים מסלולים על-תיכוניים הכוללים לימודי קודש, לימודי הוראה ולימודי מקצוע כמו הנדסאות מחשבים, אדריכלות ועיצוב פנים, חינוך מיוחד, גרפיקה, ראית חשבון, ייעוץ מס, ועוד.

הסמינרים כולם מתפקדים כעמותות המתנהלות על פי החלטות פנימיות, כך שבשונה ממוסדות תיכוניים ועל תיכוניים אחרים, הם אינם כפופים להחלטת הרגולטור. בדיקה בשטח העלתה נתונים מעניינים. כל הנתונים על הסמינרים, שכאמור מתפקדים כעמותות, נמצאים ברשם העמותות וניתוח של נתוני התקציב הוביל למציאת חמשת מקבלי השכר הגבוה ביותר בכל סמינר.

המשכורת הגבוהה ביותר משויכת לסמינר "מעלות בית יעקב" הירושלמי, המרכזת הרוחנית של הסמינר השתכרה בשנת 2016 סך של 559,541 ש"ח. ממוצע המשכורות הגבוהות של חמשת מקבלי השכר הגבוה בעמותה שייך דווקא ל"סמינר החדש" בירושלים, השוכן ברח' מלכי ישראל והוא עומד על כ-414,329 ש"ח בשנה.

בגזרה הבני ברקית, קריאת הנתונים מעט מורכבת, מאחר והסמינרים הגדולים בעיר משוייכים כולם למוסדות של הרב זאב וולף, כך למשל סמינר "מאיר", סמינר "כהנא" וגם סמינר "אלקיים". ישנן מורות שעובדות בכמה סמינרים במקביל, וישנן כמה עמותות המנפיקות משכורות לכלל העובדים. לא נראה כי ישנה חלוקה מסודרת של העמותות לפי סמינרים. יחד עם זאת, מניתוח הנתונים עולה כי בסמינר 'אוהל אברהם' למשל, עמדה המשכורת הממוצעת על 382,910 ובסמינר 'תורת אם' על 124,715 שקלים בשנה.

במערכת החינוך הכללית, המפוקחת על ידי משרד החינוך, ישנן טבלאות שכר מסודרות המפורסמות ברשת ומאפשרות פיקוח ובקרה. גם התפקידים בכל בית ספר מוגדרים וישנו מנהל ומתחתיו סגנים. במערכת החינוך החרדית המשכורות אינן בפיקוח, הפעילות מפוצלת וגם התפקידים לא מוגדרים, כך יכול להיות בבית ספר גם מנהל, גם מנכ"ל, גם סגנית וגם מנהל רוחני שכולם מושכים משכורות גבוהות.

מיזם חרדי חדש בשם "נתיבות המשפט", המבטיח להיאבק בכלים משפטיים למען כל מי שנפגע על ידי הרשויות בציבור החרדי, קיבל בחודשים האחרונים תלונות ופניות רבות של הורים בכל הנוגע לדרישות הכלכליות של הסמינרים לבנות.

"ההורים כורעים תחת נטל התשלומים" מספר עו"ד מרדכי לב העומד בראש המיזם, "אנחנו מקבלים פניות רבות בבקשה שנבדוק מה באמת קורה שם בסמינרים. הורים משלמים סכומי עתק שבהם אפשר לרכוש יותר יותר ממקצוע אקדמי מכניס. בנוסף, הכסף נכנס למוסדות ללא פיקוח ובקרה של משרד החינוך, העמותות מנהלות עצמאית את התקציב ואין דרך לדעת מה באמת קורה שם. משהו צריך להשתנות בעניין הזה."

'בחדרי חרדים' ניסה להשיג את תגובת מנהלי הסמינרים השונים. את חלקם לא ניתן היה להשיג וחלקם בחרו שלא להגיב לכתבה.

מנהלי הסמינרים משכורות סמינרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 44 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד