י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הפגנת הענק > הרב לנדא התעמת בבית המשפט

שר התורה וראש הישיבה: למחות בביה"כ ולהתחזק בשמירת שבת

הציבור הליטאי ברובו לא ייצא הערב להתפלל ולמחות ברחובה של עיר - ובהוראת גדולי ישראל יקיים את המחאה בתוך בתי הכנסת | בביהמ"ש התנהל דיון בדבר העבודות בשבת, בהשתתפות רב העיר הרב לנדא וראש עיריית בני ברק | השופטת קבעה כי העבודות יימשכו | כל הפרטים

שר התורה וראש הישיבה: למחות בביה"כ ולהתחזק בשמירת שבת
שר התורה וראש הישיבה צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בעוד מרנן ורבנן גדולי ישראל החסידים והספרדים, הורו להולכים לאורם לצאת הערב, ליל שבת, ולהתפלל ברחובה של עיר כאות מחאה נגד חילול השבת שבכריית תוואי הרכבת בגוש דן סמוך לבני ברק, הרי שמרנן ורבנן גדולי ישראל הליטאים קוראים להולכים לאורם, למחות רק בבית הכנסת ולהתחזק בשמירת השבת. 

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי קודם לכן היום, הראב"ד הגר"ש רוזנברג עלה להתייעץ עם ר"י סלבודקה הגר"ד לנדו, וההחלטה שהתקבלה בבתי גדולי ישראל שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, היא שלא לצאת להפגין ברחובה של עיר, "במקום שיש חילול שבת עלינו להתחזק ביותר בשמירת השבת לפרטיה ודקדוקיה", עם זאת גדולי ישראל הורו לכלל רבני הקהילות בבני ברק, לעורר בדרשתם השבת, על חיזוק שמירת השבת כל אחד בדברים הצריכים חיזוק.

בשעות האחרונות נתלות מאות מודעות עם הוראתם של שר התורה וראש הישיבה ברחבי העיר, בכל בתי הכנסיות ובתי המדרשות ברחבי העיר בני ברק, ומועברת הודעה לכל רבני וגבאי הקהילות עם הוראתם הברורה.

בתוך כך, בבית המשפט המחוזי בתל אביב, התנהל בשעות הצהריים (שישי) דיון בעתירת חברת "נתיבי תחבורה עירוניים", המבצעת את העובדות לכריית תוואי הרכבת הקלה בגוש דן, אשר פנתה וביקשה מבית המשפט, לבטל את צו המניעה נגד איסור עבודות הרכבת הקלה בעיר בשבת הקרובה פרשת האזינו, בטענה כי מדובר ב"פיקוח נפש".

בדיון השתתף באופן נדיר, רב העיר הישיש הגרמי"ל לנדא בן ה-83, כשהוא אוחז מקל ויושב על כסא גלגלים, לצד ראש העיר חנוך זייברט.

כתב 'בחדרי חרדים' אשר נכח בדיון מציין כי תוך כדי שמומחה עולמי לכריית רכבות, הסביר לשופטת לימור ביבי, את הסיכון הטמון בעצירת העבודות בשבת וחג, אמר ראש העיר זייברט למנכ"ל נת"ע יהודה בר-און: "שנינו יודעים שניתן לעצור את העבודות, רק תשלמו קצת יותר".

הרב לנדא שקיבל את רשות הדיבור בדיון, הסביר לשופטת, כי לאחר שישב עם מומחה מטעם נת"ע וכן עם מומחים אחרים, התרשם כי עלול להיגרם נזק למכונה - אך לא סיכון לחיי אדם. לכן אמר הרב, כי באם בבני ברק יעבדו בשבת, אף אחד לא יוכל לטעון שאסור לעבוד בחיפה.

עוד מדווח כתב 'בחדרי חרדים', מתוך אולם הדיונים, כי רונן גינזבורג מנכ"ל חברת דניה סיבוס, שהצהיר בעבר בפני הרב לנדא כי החברה שומרת שבת מזה 50 שנה ותשמור על כך להבא, אמר בדיון לשופטת, כי לא ניתן לעצור את העבודה וחייבים לעבוד בשבת. הרב לנדא הופתע ואמר לו בכעס: "אתה רונן מדניה סיבוס?".

במהלך עדותו של גינזבורג החל איזה וויכוח עם הרב לנדא, על דבר מה שסוכם או דובר עליו בעבר. לאחר שהרב התרשם כי הוא משקר, הוא אמר לו בכעס, "אין לך רגלים".

עד ראייה סיפר ל'בחדרי חרדים' כי בעת מפגש במעלית בית המשפט, מנכ"ל נת"ע יהודה בר און אמר בהתרסה לראש העיר ב"ב חנוך זייברט: "מה קרה לא הצלחתם להביא את הרב קנייבסקי לעצרת?".

חברת 'דניה סיבוס' וחברת נת"ע טענו כי העצירה תגרום לסכנת נפשות. מנכ"ל חברת נת"ע יהודה בר-און, הסביר בדיון כי העצירות שהיו עד היום, היו במקומות שאינם נמצאים מתחת לכביש ולכן לא היתה כל סכנה, כעת העבודות נמצאות מתחת לכביש ובמידה והמכונה תישאר פועלת במהלך השבת ולא תתקדם הלאה, היא עלולה ליצור חלל שיכול להוביל לקריסת הכביש, מה שעלול לגרום לסכנת נפשות.

בתוך כך, ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרב לנדא ישב לפני כשנה לערך עם אותם מומחים והגיע למסקנה שאין סיכון לחיי אדם.

לאחר כשעתיים, הסתיים הדיון והשופטת לימור ביבי הכריזה כי ההחלטה תתפרסם בשעה 15:00.

בשעה 15:40 לערך, פרסמה השופטת לימור ביבי את החלטתה וקבעה כי למרות התנגדות הרב לנדא ועיריית בני ברק, היא מקבלת את עמדת חברת נת"ע כי עצירת פעולות המינהור לרכבת הקלה בתחום עיריית בני ברק, עלולה לסכן חיי אדם והתירה את המשך הכרייה גם בשבת, לרבות מתקן הדייס שנמצא מעל פני הקרקע.

מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און הגיב בסיפוק להחלטת השופטת: "אנחנו מודים לבית המשפט שקיבל את עמדתנו המקצועית ומנע סיכון חיים. נת״ע תמשיך בעבודות להקמת הקו האדום בצורה אחראית ובטיחותית".

הרב לנדא חנוך זייברט עתירה חילול שבת דניה סיבוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד