ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
סאגת הגיור > פרסום ראשון

הרב עמאר: "נחרדתי שאין תגובה הולמת"

סערת חוק הגיור חוזרת לשולחן > חברי הכנסת החרדים והדתיים העדיפו לשתוק וטענו כי הפסיקה לא משמעותית, אלא שהראשל"צ חושב אחרת ומשגר מכתב נדיר לראשי המפלגות הדתיות • "בחכמתכם תמצאו הדרך הראויה והמוצלחת לסתום פרצה זו" כתב הרב

הרב עמאר: "נחרדתי שאין תגובה הולמת"
פרסום ראשון: סערת הגיור חוזרת לכותרות לאחר פסק הדין שהעניק בית המשפט המחוזי בירושלים, שהורה למשרד הפנים לקבל גיור פרטי שנעשה על ידי בית דיון של הציונות הדתית, אך למרבה הפלא ראשי הסיעות שתקו ויסרבו לפעול בעניין, כך למשל הגיב יו"ר ש"ס השר דרעי כי אין כל חדש וכי "הפסק אינו מחדש דבר".
ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגרש"מ עמאר סובר אחרת מהשר דרעי ופנה במכתב נדיר לראשי המפגלות הדתיות בכנסת בדרישה לפעול בהקדם לפתור את החומה שנפרצה בעניין הגיור ועלולה להביא להרס רב של מערכת בתי הדין של הרבנות הראשית. 
במכתב שנשלח קודם יום הכיפורים נכתב: "זה עתה הגיע לידי פסק של בית המשפט המחוזי שכיר בגיור שנעשה על ידי אנשים פרטיים שמעולם לא הוסמכו על ידי הרבות הראשית לישראל לעסוק בגיור, ונכון שההכרה היא רק לעניין רשם התושבים, אבל כל אחד יודע שזה הוא הגשר ליהדות לעניין יוחסין, עם כל המשתמע מכך" .
רבה של ירושלים מוסיף ותוקף את ראשי המפלגות: "נחרדתי מאוד, ויותר הצטערתי שאין שומעים משום צד תגובה הולמת, או חיפוש עצה איך לדחות מעל סדר היום כל החלטה שכזו, לעניין חמור זה, שיש בו להביא להרס מערכת בתי הדין שע"י הרבנות הראשית לישראל , ולגרום אנדרלמוסיא בענייני נישואי בלל ובפרט לכל ענייני הגיור".
הראשל"צ, שעוסק רבות בעניין הגיור, מסיים את מכתבו בקריאה לראשי המפלגות הדתיות ובראשם אלו החרדיות למצוא פתרון מיידי לאותה פרצה. "אנא יהמו רחמיכם על מצב היוחסין של עם ישראל, ובטוחני שבחכמתכם תמצאו הדרך הראויה והמוצלחת לסתום פרצה זו".
כזכור, בעיתון 'ידיעות אחרונות', דווח כי בית המשפט המחוזי בירושלים הורה בימים האחרונים, שעל משרד הפנים לקבל את הגיור הפרטי שערכה י' בבית הדין 'גיור כהלכה', המורכב מרבנים המשתייכים לציונות הדתית, בית דין שלא קיבל את אישור הרבנות הראשית לישראל.
 
על פי החוק, גיור פרטי שנערך בישראל, בין אם בית דין חרדי או בית דין רפורמי אינו קביל חוקית והלכתית. לפני כ-18 שנים נסדק לראשונה עניין הגיור בישראל, לאחר שבג"ץ פסק כי גיורי הזרמים הליברלים, יוכרו על ידי משרד הפנים לצורכי רישום אוכלוסין, אך לא יוכרו על ידי הרבנות הראשית לישראל.

לפני כשש שנים בג"ץ הכיר לראשונה בגיור פרטי חרדי, שנערך בבית הדין של הגר"נ קרליץ והגיורת הוכרה כזכאית בחוק השבות, אך לא היה מדובר בפסיקה כללית אלא בפסיקה ספציפית על אותה גיורת.

י' צוטטה ב'ידיעות אחרונות' כאומרת: "הרבנות עושה טעות בכל ההתייחסות שלה למאות אלפי העולים חסרי הדת, אנשים שעושים צבא ומשלמים מסים, שאת הדבר הכי בסיסי של להתחתן הם לא יכולים לעשות. העתיד של הילדים שלנו מדאיג אותנו, אם הם ירצו להתחתן ברבנות יעשו בדיקות ויראו שיש בעיה".

לדבריה: "אני יודעת ששווה להילחם. אנחנו המתגיירים היחידים שהוכרו בינתיים, אבל אם הרבה אנשים יצטרפו, אז לרבנות לא תהיה ברירה והיא תצטרך למצוא פתרונות. ככל שנלך עם זה רחוק יותר זה יוכל לפתוח גם את הדלתות הכי נעולות".

על פי הפרסום ב'ידיעות', י' עברה את הליך הגיור במכון 'גיור כהלכה', שהוקם על ידי רבנים מהזרם הליברלי בציונות הדתית, שטוענים כי הרבנות "מחמירה יתר על המידה" בהליך הגיור הרשמי והחוקי.

יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, הגיב לפרסום וטען כי "מדובר בפסק דין שאין בו כל חדש".

לדבריו: "משנת 2002, בעקבות פסק דין נעמ"ת של בית המשפט העליון, ניתנו פסקי דין המצהירים על גיורים פרטיים, רפורמים וקונסרבטיביים, שעברו אזרחים או תושבים לצורך רישום בפרטי הדת והלאום במרשם האוכלוסין, שאינו מהווה אפילו ראיה לכאורה לנכונותו. לכן, כבר משנת 2002 נמחק פרט הלאום מתעודת הזהות", אמר דרעי.

"פסק הדין ניתן באוגוסט, והוא לא מחדש דבר. הוא לא מורה שום דבר למשרד הפנים או למרשם האוכלוסין, אלא רק מצהיר על הגיור לצורך המרשם בלבד ואינו מהווה הכרה מהותית בגיור", הבהיר. שהוסיף כי, "בכל הנוגע להכרה בגיורים לצורך שבות או לכל דבר ועניין, ניתנו המלצות ועדת משה ניסים, שרה"מ עדיין לומד אותן, ופסק הדין הזה לא מתייחס לכך כלל וכלל".

גיור הרב שלמה עמאר הרב עמאר ראשי המפלגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד