י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הנגיד בנאום חריג

רכניץ: "עדיף להתגייס, מלהתערב במחלוקת"

בעל המאה הוא בעל הדעה. איל ההון שלמה יהודה רכניץ, הדהים הערב בנאום חוצב שנשא בישיבת מיר: "בדרך הטבע, אין דרך שהילדים האלה לא יגדלו עם שנאה מולדת לשכנים. מי הולך לתקן את הילדים שלנו?" | "כל ההבדל ביניכם לצה"ל, הוא שהמדים שלהם ירוקים ושלכם שחורים"

רכניץ: "עדיף להתגייס, מלהתערב במחלוקת"
הנגיד שלמה רכניץ נואם בישיבת מיר צילום: באדיבות המצלם

באירוע שמחת בית השואבה שהתקיים הערב (חמישי) בישיבת מיר, נשא איל ההון החרדי שלמה יהודה רכניץ דברים, לכבוד המעמד.

מול אלפי בחורי הישיבה, אברכיה ובוגריה, הדהים רכניץ את הקהל, כאשר הבטיח תמיכה אסטרונומית לישיבה ולכולל, בנוסף, ידוע כי בעת מתן נאומים ברחבי העולם, רכניץ מדבר על נושאים רבים שלא פעם עוררו סערה, אחד הנאומים הללו התרחש בלייקווד, שם דיבר על ילדים שלא התקבלו לישיבות ולמוסדות חינוך שם.

הפעם, הקדיש מחזיק עולם התורה את נאומו, בנוגע לסכסוך הליטאי ול'בחדרי חרדים' נודע, כי בתחילה היו דיבורים כי לא יגיע להשתתף, עקב סירובה של הישיבה לקבל בחורים הקשורים ל'פלג הירושלמי'. הרבנית פינקל אף נסעה לביתו בלוס אנג'לס, לפייס את הנגיד, כשלבסוף החליט להגיע לישיבה ולמסור נאום נוקב. 

להלן נאומו המלא שנאמר בשפה האנגלית: "ברשות הרבנים, ראשי הישיבה, ראש הישיבה, וכל המצטופפים בצל הבית הגדול הזה. אני רוצה להקדים לדבריי, כמה גילויים מפורטים. קודם כל, זהו לא סוד שלצערנו הרב, ישנם מאבקים וחוסר הסכמה בעולם הישיבות של ימינו. אני לא יכול לומר לכם מה הסיבות לכך, אני לא יכול לומר לכם, מי נמצא באיזה צד בקונפליקט הזה, אני בטח לא יודע מה נכון או לא נכון, אם כי אני כלל לא בטוח שיש פה נכון ולא נכון. אבל מה שאני כן יכול לומר לכם, הוא שהפרסום והחילול השם שנגרם כתוצאה מכך על בסיס יומיומי, הוא לא ייאמן, ויוצר "השחתה" שיכולה להוביל להרס של כלל ישראל כפי שאנחנו יודעים".

"אמנם, אני לא נחשב למומחה להיסטוריה יהודית, אני לא יכול לומר בוודאות שזהו הפילוג הגדול ביותר שאתו התמודד כלל ישראל מעולם. זו תופעה טבעית, שכאנשים עוסקים במחלוקת לאורך זמן, הם מגיעים לנקודה שבה הם מאבדים את האובייקטיביות שלהם, הופכים ללא רציונליים, שוקעים בצורת חשיבה מעוותת ולא מוותרים על ההסתכלות שלהם במחלוקת. לפעמים מבט נוסף מבחוץ ונטול נגיעות, הוא דבר נצרך".

"יהיה נכון אם תשאלו מדוע דעתו של "בעלבת" [איש עסקים] פשוט ממדינה אחרת, אמורה להיחשב, או מאיפה יש לו את התעוזה להביע את דעתו בנושאים שמעל לרמתו. ואתם צודקים אם תשאלו, או למעשה, לרוב אתם תהיו צודקים. לי ולעוד הרבה תומכי תורה, יש את הזכות לדעת את היעד הסופי של התרומות שלנו. אני רוצה לומר לכם באופן חד וחלק, שלא את זה ביקשנו", כך רכניץ לעיניים המשתאות ולאוזניהם הכרויות של אלפי המשתתפים.

"תמיד היו חילוקי דעות, ותמיד ידענו ש"אלו ואלו דברים אלוקים חיים", אבל בשנים האחרונות התופעה הגיע לשיאים חדשים ולמקומות מסוכנים".

"ברור לחלוטין שלא תהיה בעיה, אם כל אחד ייצמד להוראות של הרב או ראש הישיבה שלו, לכלל ישראל תמיד היו כמה "מסורות". אבל כשמעלים את הנושאים ומעוררים את המחלוקת, זה עובר את הגבול בצורה מסוכנת. ופה זה מגיע לנגיעות האישיות שלי", הבהיר הנגיד.

"אני מנסה, וניסיתי במשך ה-20 שנה האחרונות, לתמוך בתורה וחסד, לקיים בדרכי הצנועה את המשמעות של "כי הם חיינו ואורך ימינו". כל מה שיכולתי לנדב, הגיע אך ורק מסיעתא דשמיא, אבל אני גם יכול להבטיח לכם שאני השקעתי בכך המון "השתדלות".

"אני רוצה שיהיה ברור שהמסר הזה לא נוגע לאף אחד שנמצא פה. אני לא אחשיב אף ישיבה או את תלמידיה כאחראית על ההתנהגות הקלוקלת של מיעוט קטן וקולני. אני רוצה להודיע רשמית שכל אחד שמחשיב את עצמו כחלק מהניסיון להפוך חילוקי דעות, למחלוקת פומבית והרסנית, לא יכול ליהנות מהכסף שאני תורם".

"בכל שנה, כמו לפני שבועיים, אמרנו "תפילה זכה". בתחילת התפילה אנחנו מצהירים שאנחנו מוחלים לכל אחד על עבירות שבין אדם לחברו, אני חושב שהניסוח הוא "חוץ מממון שאני אוכל להוציא על פי דין.. וחוץ ממי שחוטא כנגדי והוא אומר, אחטא לו והוא ימחול לי". אם להיות כנה אתכם, אני לא צריך למחול על כסף שאוכל להוציא על ידי בית דין, כיון שלצערי הרב התייאשתי מהכסף הזה. אבל השנה, זו השנה הראשונה שבאופן ספציפי התכוונתי שלא למחול למי שנהנה מהצדקה שאני נותן, והוא נחשב לגנב או גזלן, בהתחשב בנסיבות. אני מתנצל, אבל לא לזה התכוונתי מעולם", המשיך הנגיד את נאומו המפתיע.

"תהיו בטוחים ש-99.99 אחוז מהשמועות והדיבורים השליליים, ששמעתם נחשבים "עד מפי עד", שזו עדות שאינה מתקבלת על ידי בית דין. אלה שמועות שאין להם בסיס. השמועות האלה ברובן הן "מוציא שם רע", בלי שמץ של אמת. אם המסורת שלכם היא לצרוך אינפורמציה מבלוגים במחשב, וואטסאפ וכו' או חברים עם מקורות "אמינים", אתם בוודאות נכללים עם אלה ש"יורדים לגיהנום ואינם עולים".

"רק לפני מספר שבועות, יצאה הודעה בווטסאפ בנוגע לקשרים שלי עם ראש ישיבה מסוים. לא רק שהיה מדובר בשקר וכזב, אלא אני יכול להעיד באופן אישי, שאותו ראש ישיבה לא קיבל בחורים ואברכים משני הצדדים, אם היה צד כלשהו שהם מעורבים במחלוקת, איזו זכות יש לאותו ראש ישיבה, אחרי מסורת של 200 שנה של הימנעות ממחלוקת, לאפשר אפילו סיכון פוטנציאלי".

"מורי ורבותי, "אוי מה היה לנו", הילדים התמימים שלכם, שעכשיו בגילאי 11 או 12, לא יודעים כלום מלבד מחלוקת. הם מחשיבים מחלוקת כצורה מקובלת לחיות. הם הוצפו במושגים שיספיקו כדי לבזות את כל הגדולים של כלל ישראל. אין להם חשיבות ליהדות, העניין העיקרי שלהם הוא במפלגות פוליטיות והם איבדו את כל התמימות של "תינוקות של בית רבן". "אוי מה היה לנו". הילדים שלנו הם בעלי מום".

רכניץ המשיך ריתק וגילה: "לפני 30 שנה, כשהגעתי לארץ ישראל לראשונה ללמוד בישיבת מיר, באתי בשבוע שהחלה האינתיפאדה הראשונה. ישבתי במעצר 3 ימים רק בגלל שהייתי נוכח והתבוננתי על הפגנה. הפגנה שהתקיימה בגלל ערבים שזרקו אבנים על אוטובוס ודרדרו אותו לתהום על יד טלז סטון, אם אי פעם יהיה פה תהליך שלום שיצליח, הוא יהיה בעתיד. אבל כיום, למרות הכוונת הטובות והאינטלגנציה הגבוהה של ג'ראד קושנר, לא נזכה לראות אותו בימינו".

"יש מקומות שבהם הורסים על בסיס יומי את הדור הבא של כלל ישראל. בדרך הטבע, אין דרך שהילדים האלה לא יגדלו עם שנאה מולדת לשכנים. מי הולך לתקן את הילדים שלנו? מי מתכוון לקחת אחריות על דור חדש של "קורח ועדתו". אוי מה היה לנו. כולנו יודעים את המדרש המפורסם שהקב"ה לא נתן את התורה לעמו ללא ערבים".

"אם אתם רוצים להיות מעורבים כל כך בפוליטיקה, תעזרו לי להקים מפלגה חדשה שאני פותח שנקראת "מי לה' אלי", שבה תהיה עמדה בלתי מתפשרת, נגד אלה שלא יודעים איך להשתמש כראוי בפילטר שה' הציב, בין המחשבות לפה שלנו. אני מזהיר אתכם שוב, אל תגנבו את הכסף שלי. אני לא מעוניין בתורה שלכם, אני לא מעוניין בתפילות ואני לא מעוניין במעשים הטובים שלכם. אתם יכולים לשמור אותם לעצמכם".

איל ההון סיים את נאומו ואמר: "ממה שאני מבין, המחלוקת הזאת קשורה לשאלה האם ללכת לצבא. באחריותי: אם יש לכם ברירה, להיות מעורבים במחלוקת או ללכת לצבא, (ואני לחלוטין לא מדבר על גיוס בנות), אז תלכו לצבא. ולמעשה אתם כבר בצבא. אתם מתחילים שריפות, זורקים אבנים, מוציאים אנשים מבתי הכנסת שלהם. אתם מנסים להרוג את הצד השני. כל ההבדל ביניכם לצה"ל, הוא שהמדים שלהם ירוקים ושלכם שחורים".

ישיבת מיר שלמה יהודה רכניץ נאום הפילוג הליטאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד