י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שָׂמְחוּ בְּשִׂמְחַת תּוֹרָה

סיכום: כך חגגו שמחת תורה בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות

השינויים בגור, שירת 'השיטה' בויז'ניץ, ספר התורה הזעיר של שר התורה הגר"ח קנייבסקי, המיטה של נשיא המועצת בפנימיית הישיבה, עליות בלמעלה מ-350 אלף דולר, בחורי הישיבה שקנו הקפה שישית ב-300 אלף שעות לימוד • משה ויסברג מסכם את שמחת התורה ב'בחדרי חרדים'

 סיכום: כך חגגו שמחת תורה בחצרות הקודש ובהיכלי הישיבות
בחורי ישיבה רוקדים צילום: קובי הר צבי

בשנה שחלפה, נפטרו לבית עולמם בחצר חסידות גור, שניים מהמכובדים שהיו אומרים את פסוקי 'אתה הראית' בהקפות בבוקר ובהקפות שניות, רבי יהודה אריה אלתר ז"ל ורבי משה חיים שינפלד ז"ל, בערב החג - הורה הרבי לר' יונתן בורנשטיין, מנכ"ל בית המדרש הגדול החדש, למכור את פסוקי 'אתה הראית' בבוקר ובהקפות שניות. מי שרכשו את הכיבודים, היו ר' חיים קאהן, גיסו של האדמו"ר מגור, שכובד בבוקר באמירת 'אתה הראית', ובהקפות שניות רכש הנגיד ר' יענקל ענדען מארה"ב, מי שמשמש כבעל האכסניה של הרבי בניו יורק.

הטיש בחג התקיים בבניין החדש, כל הקומה הייתה פתוחה עד החלונות לרחוב ירמיהו, וכן קומת הגלריה הראשונה, כל הציבור ישב על ספסלים, לא נשאר ספסל בכל בית המדרש לאחר שלקחו הכל לטיש, לדברי החסידים "היה מחזה מדהים מרהיב ומרגש".

בחצר חסידות בעלזא סיימו מוסף בשעה 18:00, ובטיש נעילת החג הנקרא 'צאן קדושים' שהסתיימה לאחר השעה 12:00 בלילה שרו הילדים את השיר "אום אני חומה" המושר ביידיש והרבי ישב ובכה במשך זמן רב, גם לאחר מכן כאשר אלפי הילדים עברו בסך אל מול פני הרבי. עם סיום הטיש שרו את "הקפה ניגון" והרבי פצח בריקוד נלהב במקום הריקוד הקבוע המתקיימת בכל שנה לאחר תפילת מנחה. הרבי הרחיב בתורה בטיש על האחדות שצריכה להישמר כפי שיש בשמיני עצרת שיש פר אחד ואיל אחד ולכן חייבים להיות באחדות.

בחצר חסידות צאנז: לעליה לתורה של חתן 'כל הנערים', עלה המועמד למועצת העיר הרב שמעון שר ולאחר מכן פצח כל הקהל בשירת "וכל אשר יעשה יצליח" לכבודו, שר מתמודד כמועמד בסיעת 'גל' ומכהן כממלא מקום ראשת העיר מרים פיירברג.

מעמד זריקת 26 תפוחים הערב בחצר חסידות צאנז

בחצר ויז'ניץ: מאות החסידים שהו במחיצת הרבי במרכז חסידי ויז'ניץ, בליל החג הרבי לא ערך טיש כנהוג בויז'ניץ - אחרי ההקפות. הקהל התפלל לבדו והרבי נכנס ישר להקפות בשעה 21:30, אחרי שכל הקהל כבר אכל סעודת חג בביתו. את ההקפות סיימו ב-01:15. היום סיימו את התפילה ב-17:45 כולל מנחה. בהקפה רביעית "משה רבינו", שרו את שיר 'השיטה הקדושה' כשכל הקהל מקפץ על הפראנצ'עס, ילדים, אברכים וזקנים.

בחצר חסידות באיאן: הגיעו מחירי העליות בשמחת תורה לסכום של 350 אלף דולר, בין הנגידים שרכשו - היה ר' אריה אייכלר ונגיד החסידות ר' יעקב וינרעב.

חידוש מיוחד נרשם בחצר ערלוי, כשלראשונה הגישו לאדמו"ר כוללות קויטל של כל בחורי החסידות בליל הושענא רבה, לאחר אמירת המשנה תורה כנהוג, האדמו''ר מערלוי קרא את כל השמות אחד אחד ולאחר מכן בירך את כולם בברכה כוללת. לאחר מכן עברו כל הבחורים והאדמו"ר בירך את כל אחד בנפרד, הרבי אף קרא לגבאי ארגון 'עזרת חתנים' של החסידות ומסר לו את כל כספי הפדיון לעיני החסידים.

הרבי מערלוי בחול המועד. צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות נדבורנה ערכו לראשונה את עליית 'כל הנערים' לילדי החסידות באמצע ההקפות, לאחר הקפת הילדים, כדי שלא יצטרכו להביא את הילדים שוב לאחר כל הקפות. כמו"כ לראשונה הקיף האדמו"ר את הבמה בזמן ההקפה השישית.

לאחר טיש נעילת החג קודם ההקפות שניות הוכרז בנוכחות האדמו"ר ובשמו, שלוש בקשות לקראת הזמן החורף הבעל"ט, בהיכל הטישים בקרית נדבורנה בב"ב.

א. כל חסיד שייקח על עצמו ללמוד שתי משניות מידי יום, לע"נ האדמו"ר בעל ה'באר יעקב' זצ"ל.

ב. החסידים ידברו בינהם רק בשפת האם 'יידיש' וכמובן לחזק את הדיבור ביידיש בבית עם המשפחה.

ג. לקראת שבת פרשת נח הבעל"ט, בו שוהים חסידי נדבורנה בכל שנה במירון לשבת התאחדות בראשות האדמו"ר, מבקש האדמו"ר שרק הגברים ישתתפו, והרבי יערוך חלאק'ה רק למשפחה המצומצמת.

הרבי מנדבורנה בטיש בחול המועד סוכות. צילום: שוקי לרר

חצר חסידות אמשינוב: לאחר שהרבי מאמשינוב עבר צנתור בחג הראשון, הוא הורה, שהחסידים לא יגיעו לבית וגן לשמחת תורה עקב חולשתו. מדובר בהיסטוריה של ממש בחסידות. שכן "נסיעה" לשמחת תורה היא דבר גדול ואף חסיד לא מפספס.  

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', רבים מהחסידים שהו בשמחת תורה בבית המדרש של החסידות בעיר ביתר, יחד עם בן האדמו"ר, וכן בבית הכנסת החדש של החסידות בבני ברק, שנחנך בחג הפסח האחרון, בחסידות נערכו לחג לראשונה ללא נסיעה לרבי בשורת הוראת ובתקווה לרפואתו המהירה של הרבי.

כמידי שנה, בליל שמחת תורה התפלל שר התורה הגר"ח קנייבסקי בבית הכנסת לדרמן - הסמוך לביתו, אחרי ההקפה הראשונה בה מכובד הגר"ח, הוא נכנס לביתו, שם המשיך את שאר ההקפות וקריאת התורה. בבוקר התפלל בביתו כמידי שנה, אז אחז שר התורה את ספר התורה הזעיר בעולם, אותו מביא לו מקורבו הרב אברהם שטרן מקרית בנות טלז סטון, ספר התורה תולה על שר התורה באמצעות שרשרת, בערב החג הביט הגר"ח בספר התורה המהודר, שהאצבע שלו היא המזוזה הכי קטנה בעולם והתמונות לפניכם.

ספר התורה הזעיר שהובא לשר התורה. צילומים: שוקי לרר

נשיא מועצת חכמי התורה, ראש הישיבה חכם שלום הכהן ישן בישיבתו 'פורת יוסף' בעיר העתיקה בירושלים, כמידי שנה עם הבחורים בחג שמחת התורה, למרות גילו המופלג, ראש הישיבה ישן על מיטת סוכנות, בפשטות ובצניעות, יחד עם תלמידיו. 

המיטה של חכם שלום כהן. צילום: מתוך הטוויטר של שמעון ברייטקופף

ההקפות בישיבת סלבודקה, התקיימו בהשתתפות מאות בני הישיבה ובוגריה. ההקפות בלילה הסתיימו לאחר השעה 12. וביום בשעה 16:00, כאשר מאות הבחורים מלווים את מרנן ורבנן ראשי הישיבה הגר"ד לנדו והגרמ"ה הירש לבתיהם בגבעת הישיבה בשירת "אין קצבה לשנותיך". קרוב לשקיעה התקיים במעונו של הגר"ד לנדו מסיבת סיום חג בשילוב קידוש 'חתן תורה', בהשתתפות של בני משפחתו ומקורביו, לאחר מכן עלה הגר"ד להיכל הישיבה ויחד עם כל בני הישיבה רקדו במשך כשעה שירי דבקות וכיסופים.

בישיבת 'אור ישראל' לא התקיימה שיחה כנהוג בליל החג מראש הישיבה אלא נערך זיץ בבית מדרש ובתוך כדי הדברים הגר"י רוזן מסר שיחה על מהות היום.  במהלך הקפות שניות הגיעו המועמדים לראשות עיריית פתח תקווה, איציק ברוורמן ראש העיר המכהן, וכן המועמדים רמי גרינברג, ואיתי שונשיין. כמו כן השתתפו סגר"ע איציק דיעי ואורי אוהד מהאופוזיציה לצד רב העיר הרב מיכה הלוי ונציגי 'דגל'. 

בישיבת 'ארחות תורה' שמחה גדולה: הגאון רבי נחום לבה, מראשי ישיבת 'אורחות תורה' ו'בית מתתיהו', חזר מביתו לראשונה לישיבת 'ארחות תורה' ברחוב שלמה המלך בבני ברק, לאחר הצנתור שעבר בערב ראש השנה בליבו והתקבל בשירת 'כי אורך ימים' של מאות בני הישיבה.

הגר"נ לבה בהקפות שניות בישיבת 'ארחות תורה'. צילום: מידע הישיבה

בישיבת 'מאור התלמוד' ברחובות, שינו השנה את סדרי ההקפות ביום שמחת תורה, לאחר שתמיד היו מסיימים קרוב לשקיעה, החליטו בישיבה לעשות תפילת מנחה אחרי הסעודה ואז להתחיל את ההקפות שנמשכו עד אחרי צאת החג, עם תזמורת כהמשך להקפות, רב העיר הגאון רבי שמחה הכהן קוק, לא שהה השנה לראשונה ברחובות, והוא שהה בבית חלקיה, בצאת החג הגיע לישיבת 'מאור התלמוד' במקום שמחת החג שהיו עורכים בביתו כמידי שנה.

בישיבת רכסים, קנו בחורי הקיבוץ בישיבה 'הקפה שישית', לראש הישיבה הגאון רבי אליהו ציון סופר, בתמורה ל-300 אלף שעות לימוד שילמדו הבחורים בימי שישי ושבת כל השנה. בהמלך ההקפות שניות קרס החשמל בהיכל הישיבה והבחורים נשארו לרקוד כרגיל. 

בישיבת 'שערי תורה' לצעירים בבני ברק, המזגנים לא פעלו בהקפות, כך גם החשמל בלילה ובחורי הישיבה הגיעו לבית הכנסת שטפנשט הסמוך והצטרפו להקפות בבית המדרש, במהלך ההקפות רקד הרבי מקראלי עם ספר התורה של הצדיק מטשפנשט, הנמצא בראשות רב הקהילה הרב סלומון, בהמשך הועבר הספר העתיק לבית המדרש 'שומרי אמונים' ברח' שפת אמת, שם רוקד עמו הרבי.

שמחת תורה בחצרות הקודש עולם הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד