י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
נחשפה התעלומה

70 שנה אחרי: הקצין ביקש להחזיר מצבות

שבעים שנה אחרי, נחשפו מאות מצבות שנגנבו מבית החיים בעיר צ'רנוביץ שבאוקראינה שם נמצא ציונו הקדוש של רבי ישראל מרוז'ין

הרב מנחם מענדל גליצנשטיין עם המצבות שהוחזרו
הרב מנחם מענדל גליצנשטיין עם המצבות שהוחזרו

הצבא האוקראיני החזיר מאות מצבות שנגנבו מבית העלמין בצ'רנוביץ, ערב יום ההילולא ה-168 של הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין זיע"א שיחול בסוף השבוע בג' מר חשוון, נחשפו מאות מצבות שנגנבו מבית החיים בעיר צ'רנוביץ שבאוקראינה שם נמצא ציונו הקדוש של רבי ישראל מרוז'ין, וכעת במבצע מורכב עליו פיקד הרב מנחם גליצנשטין רבה של העיר צ'רנוביץ והמחוז ושליח חב"ד, הוחזרו המצבות למקומם לבית העלמין היהודי במקום.

הסיפור העצוב של גניבת מאות המצבות מבית העלמין התרחש לפני כ-70 שנה, אז נעלמו לפתע מאות מצבות מבית העלמין בסמוך לציונו של רבי ישראל מרוז'ין, התעלומה מי אחראי לגניבת המצבות לא נפתרה עד לשיחת הטלפון המפתיעה בשבוע שעבר.

התפנית הגדולה החלה לפני מספר ימים כאשר קצין בכיר בצבא האוקראיני פנה לרבה של העיר צ'רנוביץ הרה"ג הרב מנחם מענדל גליצנשטיין ובו חשף בפניו את אחד התעלומות שלא נפתרו, שהמצבות נלקחו מבית העלמין היהודי נלקחו לבסיסים צבאיים באזור בו היו זקוקים לרצף את המבנים.

מדובר היה במבנים שנכבשו בידי הקומוניסטים ונהפכו לבסיסי צבא, המצבות נלקחו מבית החיים סמוך לציונו הקדוש של רבי ישראל מרוז'ין.

הרב גליצנשטיין שבמשך כל השנה דואג רבות לשימור וטיפוח בית העלמין מספר, כי "בימים האחרונים קבלתי טלפון מבכיר בצבא שהתוודה על העניין של המצבות וביקש שאטפל בזה וכי הם מבקשים להחזיר את המצבות למקומם הטבעי לבית העלמין היהודי, כמובן שלא עיכבנו את העניין, וראינו את זה בבחינת מת מצווה, שכרנו מיידית רכבים ופועלים להחזיר את המצבות לבית העלמין יחד עם אנשי הצבא האוקראיני".

בימים הקרובים יחל מיון המצבות ולנסות לאחר שמות מיוחדים. "מה שברור לנו", אומר הרב גליצנשטיין, "שישנם שם מצבות של גדולי החסידים ורבנים חשובים, ראינו שם מצבות לפני מאה וארבעים שנה ויותר, מדובר באירוע היסטורי של ממש כאשר הפעילות שלנו במהלך כל השנים לשימור בית העלמין מניב תוצאות בשטח, וגם אנשי השלטון הפנימו את החשיבות העצומה של בית העלמין וחשיבות שמירתה לא האמנו שנקבל את המצבות בחזרה".

לקראת יום ההילולא בג' בחשוון, שיחול ביום שישי מצפים לאורחים רבים שיגיעו לצ'רנוביץ לפקוד את הציון של הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין וכפי הידוע בבית רוז'ין נחשב יום ההילולא כקדושת יום הכיפורים.

הרב גליצנשטיין נערך לקליטת האורחים הרבים לקראת סוף השבוע ומספר שבשנים האחרונות רבים מאד פוקדים את המקום בנסיעה לציון הקדוש של רבי ישראל מרוז'ין, כמו"כ בצ'רנוביץ קהילה יהודית גדולה המונה לפי ההערכות כשלשת אלפים נפש, הכוללת מוסדות חינוך ומרכז יהודי בתי ספר וגנים ובית כנסת הפועל במהלך כל השנה ומתקיימים בו תפילות ושיעורי תורה מידי יום.

"אנו מרגישים עד היום כיצד קדושתו של רבי ישראל מרוז'ין חופפת על הקהילה במהלך כל השנה, ובעקבות המאורע המרגש בו הוחזרו המצבות אנו רוצים להודות לקציני הצבא ואנשי הממשל שהחזירו את המצבות ובכך הוכיחו הלכה למעשה את חשיבות קדושת בתי העלמין היהודיים".

מצבות רוזין שליח חבד אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד