י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מתלבטים לגבי פרויקט פינוי בינוי? שאלו את השמאי

כפטריות אחר הגשם צצים פרוייקטים של פינוי בינוי • תושבים רבים מתלבטים לגבי הכדאיות בפרוייקט שכזה • איך בודקים כדאיות ועם מי • כל הפרטים

קרדיט: pixabay
קרדיט: pixabay

פרויקט מסוג פינוי-בינוי נועד לשפר אזורי מגורים עירוניים מוזנחים או ישנים באופן שיהפוך אותם לחדישים ומטופחים. במסגרת פרויקט כזה, הדיירים מתפנים מדירותיהם ועוברים להתגורר במגורים ארעיים (במימון היזמים), ואז המבנים הישנים נהרסים ותחתם נבנים בנייני מגורים חדשים, מודרניים, גדולים יותר ועם מפרט עשיר יותר. כך למשל דייר שמתגורר בדירת שני חדרים בשיכון ישן ומוזנח יכול להחליף את דירתו בדירת ארבעה חדרים בבניין משודרג ובו מעלית, חניה פרטית, מחסן, ממ"ד ועוד.

מלבד אי הנוחות הזמנית הקיימת במעבר הדירה עבור הדיירים, תחילה לדירה ארעית ובהמשך לדירה החדשה שבבעלותם, לרוב מדובר בפרויקט שבו כולם מרוויחים: הדיירים זוכים ברמת דיור ואיכות חיים משופרת יחד עם שלל הטבות מיסוי וזכויות בנייה, היזמים יכולים למכור את הדירות החדשות ברווח, והעיר כולה נהנית מניצול אופטימלי של תנאי השטח ומהתחדשות עירונית כוללת.

לכאורה הכל טוב ויפה, אולם אליה וקוץ בה: הפרויקט מותנה בהסכמת רוב הדיירים. אם יש מספר גדול של דיירים שאינם מעוניינים בפרויקט מסיבות שונות (למשל אינם מעוניינים לסכן את זכויותיהם הקנייניות או אינם חשים כי רמת הדיור המובטחת בסיום הפרויקט תהווה שיפור משמעותי לעומת הרמה הנוכחית), הם עלולים לעכב את יציאתו לדרך ואף את קיומו – וזו הסיבה העיקרית בעטיה מומלץ לשכור את שירותיו של שמאי פינוי בינוי בשלב מוקדם ככל האפשר.

כדאי או לא כדאי?

שמאי פינוי בינוי הוא שמאי מקרקעין עצמאי ובלתי תלוי שהוסמך לפעול כשמאי פינוי בינוי על פי חוק. מטרתו היא בחינת הכדאיות הכלכלית של הפרויקט ובפרט את היבטי התמורה אותה יקבלו הדיירים בסיום תהליך הבנייה. בין היתר הוא בוחן את המאפיינים של הדירות בפרויקט, הן הישנות והן החדשות שמתוכננות להיבנות תחתן, על מנת לעמוד על ההבדלים המדויקים ביניהן וכך לבחון את התמורה שכל דייר יקבל בסיום הפרויקט; כמו כן הוא מחשב את הרווח הצפוי ליזם מן הפרויקט, מוודא כי הזכויות הקנייניות של הדיירים תישמרנה, בוחן את שווי דירות המגורים הארעיות בהן יתגוררו הדיירים עד לסיום הבנייה ועוד.

שמאי פינוי בינוי הוא הגורם המקצועי האמור לענות על התלבטויות הדיירים באשר להסכמתם לפרויקט ואף ניתן להיעזר בשירותיו במקרים בהם דיירים סרבנים טוענים כנגד העסקה – למשל כדי לסייע לדיירים שכן נתנו את הסכמתם ומעוניינים לתבוע את הסרבנים.

השמאי הוא הטבה, נצלו אותו

בסופו של יום, השמאי הוא זה שקובע האם העסקה משתלמת לדיירים. לא היזם, לא עורכי דין, אלא שמאי מקרקעין בלתי תלוי ונקי כפיים שהוסמך כחוק לתפקיד שמאות פינוי בינוי. תפקידו הוא מעין הטבה שמקבלים הדיירים, שכן שכרו משולם על ידי היזם ועם זאת הוא עומד לצד הדיירים. אם אתם מתלבטים האם להסכים לפרויקט פינוי בינוי או לא, דרשו מן היזם לשכור שמאי בהקדם וכך תמנעו התחבטויות ומחלוקות מיותרות.

שיפוצים פינוי בינוי נדל''ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד