ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
"עבירות אלימות אכזריות"

ירה בדיין שהתמוטט: מאסר עולם לרוצח הנבל

בית משפט המחוזי גזר מאסר עולם ו-22 שנות מאסר למחבל  שדקר למוות את הק' גיא כפרי ז"ל |  המפגע הבחין בהרב יחיאל אילוז, חרדי מקומי המכהן כדיין בבית הדין בחיפה, עקב אחריו וממרחק של מטרים ספורים, ירה בנשק, כשהוא מוסתר בתוך התיק, מספר יריות לעברו של הדיין ונמלט

ירה בדיין שהתמוטט: מאסר עולם לרוצח הנבל
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

בית משפט המחוזי בחיפה גזר מאסר עולם ו-22 שנות מאסר למחבל מחמד שינאווי, שדקר למוות את נהג המונית גיא כפרי ז"ל (48) ופצע את הרב יחיאל אילוז בחודש טבת תשע"ז בעיר חיפה.

המחבל הודה לא רק בעובדות כתב האישום, אלא התייחס לפרטים העובדתיים שכתובים בו באופן דקדקני. במהלך הדיונים שנערכו בעניינו בבית משפט המחוזי בחיפה, המחבל הפריע והתנהג בצורה לא ראויה ואף נקט באלימות נגד אנשי שב"ס. בעקבות כך, הוא הורחק מבית המשפט והדיונים נערכו בהיעדרו.

המחבל נטל אחריות בבית המשפט על מעשיו ואמר "אין לי מה לומר לכם, חוץ מלבקש או להגיד למשפחה של המנוח שאני מצטער שהמנוח מת בגללי". אולם בתסקיר שירות המבחן צוין כי נטילת האחריות היא הצהרתית בלבד, וכי נשקפת מהמחבל מסוכנות ברמה גבוהה. "אין למצוא אמפתיה כלפי קרבנות העבירה ומשפחותיהם, לא חרטה ולא הבעת צער".

"דבריו של הנאשם, לא רק שאינם דברי חרטה ברורים ובהירים, אלא ממחישים שוב את גדול הזוועה בהתנהלותו" נכתב. לבקשת פרקליטו הוא נשלח לבדיקה פסיכיאטרית שם נאמר שהוא כשיר לעמוד לדין ואחראי למעשיו. "הנאשם לא היה שרוי במצב פסיכוטי, ידע להבדיל בין טוב לרע ובין מותר ואסור, והיה אחראי למעשיו".

השופטת רבקה פוקס, אמרה כי "מדובר בעבירות אלימות אכזריות כלפי שני קרבנות, אחד נורה בגבו כשהוא הלך לתומו למקום עבודתו, והאחר נורה מטווח קצר, ברגע מר, נמהר ואכזרי במיוחד, כשפניו מול הרוצח".

השופט יחיאל ליפשיץ הוסיף כי המחבל "ירה לעבר המנוח ולעבר יחיאל אילוז על אף שלא הכירם, ומשום היותם יהודים. השופטת אורית וינשטיין אמרה כי "ראוי שבית המשפט יעביר מסר חד וברור, באמצעות ענישה מחמירה וקשה, ויוקיע מחברת בני אנוש עברייני טרור על רקע דתי לאומני כדוגמת הנאשם".

בעקבות כך, הרכב של שלושת השופטים גזרו על המחבל 22 שנות מאסר בפועל על פציעתו של הרב אילוז, מאסר עולם על הרצח של גיא כפרי הי"ד. בנוסף לעונש המאסר, המחבל יפצה את בני משפחתו של גיא כפרי הי"ד סכום מקסימלי של 258,000 ש"ח, ופיצוי של 120,000 ש"ח להרב יחיאל אילוז.

המחבל בן ה-22 תושב שכונת חליסה בחיפה, התגבש אצלו הרצון לנקום ביהודים בעקבות מלחמת לבנון השנייה ואירועים נוספים מאז, החליט להרוג יהודים באמצעות נשק שהוחבא במקום מסתור.

בבוקר ה' בטבת הגיע המחבל לרחוב העצמאות בחיפה, כשהוא נושא תיק עם נשק טעון במחסנית ובה 17 כדורים לפחות, וכשהוא דרוך.

בשלב מסוים, הבחין המחבל שינאווי בהרב יחיאל אילוז, חרדי מקומי המכהן כדיין בבית הדין בחיפה. לאחר שהבחין בסממנים היהודים על פי בגדיו, עקב אחריו ובהגיעו סמוך לרחוב העצמאות 92, ממרחק של מטרים ספורים, ירה שינאווי בנשק, כשהוא מוסתר בתוך התיק, מספר יריות לעברו של הרב יחיאל, ולפחות שלושה קליעים מתוך הכדורים שירה פגעו בו באזור אמה שמאל ואגן שמאל וגרמו לפציעתו. בעקבות הירי, התמוטט הרב יחיאל על הקרקע והמחבל נמלט בריצה מהמקום כשהוא נושא עמו את התיק עם הנשק.

"אבא סיפר לי שהוא הלך לבית הדין בחיפה, שם הוא עובד. לפתע הרגיש מכה חזקה ביד ובמותן, הוא חשב שזרקו עליו מטען חבלה, עד שהבין שמדובר בירי" סיפר בנו הרב נתנאל ל'בחדרי' ימים לאחר הפיגוע. "האנשים מסביבו לא הבינו מה קרה. עד שהוא צעק להם: 'ירו בי, ירו בי, תזמינו הצלה'. ומאז שהגיעו כוחות ההצלה הוא לא זוכר כלום".

בהמשך, בצומת הרחובות יפו-כיאט, נכנס שינאווי למונית שעברה במקום, ולבקשתו, הסיעו נהג המונית לשכונת חליסה בחיפה, שם ירד והלך לכיוון רחוב הגיבורים, כשהתיק עם הנשק עליו. בהגיעו לאזור הגשר ברחוב הגיבורים, בסמוך לשעה 10:00, הבחין שינאווי במנוח גיא כפרי הי"ד כשהוא צועד לבדו.

שינאווי התקרב לכיוון כפרי ולאחר שהסיק שהוא יהודי - ממרחק של מטרים ספורים ירה בו, כשהנשק מוסתר בתיק. שלושה קליעים מתוך הכדורים שירה פגעו בחזה והצוואר של גיא הי"ד, וגרמו למותו. מיד לאחר הירי, נמלט שינאווי רגלית מהמקום, כשהוא נושא עמו את התיק בו מוסתר הנשק. בהגיעו לאזור הררי הסמוך לבניין מגוריו, השליך הנאשם את התיק עם הנשק בין השיחים.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' שלושה ימים אחר התעלומה שהכניסה את תושבי חיפה, המשטרה הודיעה החשוד ברצח נלכד ונשקו נתפס, והמחבל הועבר לחקירת שב"כ ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום. בחודש סיון תשע"ח בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע את מחמד שינאווי בכל עובדות כתב האישום, רצח בכוונה תחילה מתוך מניע דתי, לאומני או אידאולוגי; ניסיון לרצח; פעולה בנשק למטרות טרור; החזקת סכין; ניסיון לשוד וגניבת רכב, זאת על פי הודאתו לאחר ניהול פרשת התביעה בתיק.

גיא כפרי הרב יחיאל אילוז פיגוע ירי מוחמד שינאווי שכונת חליסה מאסר עולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד