י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אבידה לעולם ההלכה

ברוך דיין האמת: הפוסק שחולל מהפכה, נפטר

במהלך הלילה נעקר מעולם ההוראה הגאון רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל, אחד מגדולי פוסקי ההלכה בדורנו שזכה לאהדה והערצה על פעליו הכבירים מכל גדולי ישראל, והוא בגיל 85, לאחר שאושפז לפני כעשרה חודשים בבית החולים בירושלים

הגאון רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל
הגאון רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו הגאון רבי לוי יצחק הלפרין זצ"ל, ראש 'המכון המדעי טכנולוגי להלכה' והוא בן 85 בפטירתו. בחודש טבת תשע"ח דווח כאן ב'בחדרי חרדים', כי הרב מעד בצאתו מבית המכון המדעי טכנולוגי להלכה, בשכונת בית וגן בירושלים. כונני הצלה שהגיעו למקום העניקו לו טיפול רפואי בשטח ולאחריו הוא פונה במהירות לבית החולים "שערי צדק". רבים העתירו בתפילה לרפואת הגאון רבי לוי יצחק בן בריינא, אך לפנות בוקר השיב את נשמתו ליוצרה. 

הגאון רבי לוי יצחק הלפרין, נודע כבר מזה למעלה מיובל שנים, כראש וראשון לפוסקי ההלכה בכל תחומי המדע והטכנולוגיה לאור ההלכה, הוא מוכר בכל קצוות תבל כבר סמכא ייחודי במינו בכל השאלות ההלכתיות, המתחדשות חדשים לבקרים בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית המואצת. מחקריו הייחודיים ופסיקותיו ההלכתיות מקובלות על כל מגזרי הציבור מכל החוגים, ובראשם על כל גדולי פוסקי הדור האחרון שסמכו את ידיהם עליו בחום רב. 

הרב הלפרין היה מחברם של עשרות ספרי הלכה בנושאים אלו, אשר קנו זה מכבר את מקומם בכותל המזרח של ארון הספרים היהודי, והפכו לאבני יסוד באוצר הפסיקה התורנית האקטואלית. בין היתר חיבר את שו"ת "מעשה חושב" תשעה חלקים, "מעשה וגרמא בהלכה", "כשרות ושבת במטבח המודרני", "מעליות שבת", "טהרת פתחים" (לבעיית כניסת כהנים לבית חולים), ועוד שורה ארוכה של ספרים נוספים במחקרי הלכה אקטואליים מקיפים ומעמיקים, שחלקם כבר ראו את אור הדפוס וחלקם עדיין במכתב יד ובשלבי עריכה שונים.

יחד עם זאת, היה גם חלוץ ההתמודדות המעשית עם כל אתגרי התקופה ואבי הפתרונות והיישומים הטכנולוגיים לאור ההלכה למהדרין מן המהדרין. בהנחייתו ובהכוונתו האישית פותחו מאות, ואולי אלפי, פתרונות חדשניים ומקוריים המאפשרים את שמירת התורה וההלכה בהידור רב בעידן הטכנולוגי המתקדם, הן במישור הציבורי והן בבתים פרטיים.

אחד הפרקים המרשימים במסכת חייו העשירה, רבת הפעלים לזיכוי הרבים, הוא הפרויקט האדיר להסבת הפעילות בחברת החשמל בשבתות ובמועדים לאוטומציה מלאה וייצור "חשמל כשר". יוזמה זו, היא יוזמה של איש אחד, הגרל"י הלפרין זצ"ל, שבמשך עשרים שנה פעל בשיתוף פעולה מלא והדוק עם ראשי ובכירי חברת החשמל, בעידודם של כל גדולי ופוסקי הדור האחרון, הרחק מעין הזרקורים וכלי התקשורת. בעזרת צוות מהנדסים מטעמו, שפעלו לאורך כל השנים, בהנחייתו ובהכוונתו הצמודה, הצליחו לחולל גדולות ונצורות, ולצמצם את חילולי השבת בחברת החשמל, באופן משמעותי ביותר, כשבאופק מסתמנת כבר האפשרות המעשית להשלים כל המהלך בהצלחה מלאה.

למרות גילו, הרב היה משועבד לציבור, ומגיע יום יום לעבודתו במכון, בהתמודדות מתמדת ובלתי פוסקת עם כל חידושי המדע והטכנולוגיה ואתגרי התקופה, על כל השאלות ההלכתיות שהן נושאות בכנפיהן. 

הותיר אחריו את בנו הגדול - הגאון רבי אברהם משה הלפרין, רב קהל חסידים בשכונת רמות וראב"ד בד"ץ אונגוואר. 

הלווייתו תצא היום (חמישי) בשעה 11:00 לפנה"צ מבית מדרשו "זכרון בתיה", ברחוב גשר החיים 14, בשכונת מקור ברוך בירושלים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

רבי לוי יצחק הלפרין המכון המדעי טכנולוגי להלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד