י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"כתבו לכם" • אלו ההקפדות בקניית ספר תורה

החלטתם לתרום ספר תורה להצלחה ולרפואה שלמה או להנציח את זכר יקירכם בספר תורה מהודר? כדאי מאד שתבדקו שאתם עושים את הצעד הנכון והמדויק, כדי שאכן שתקבלו ספר תורה מהודר במחיר מתאים ובזמן הרצוי • לשם כך ביקשנו עצות וטיפים מרחמים חאוי מ'ספרי תורה ירושלים' המומחה בספרי תורה ויודאיקה

"כתבו לכם" • אלו ההקפדות בקניית ספר תורה
צילום: יח"צ

רכישת ספר תורה היא גם מצווה גדולה שלא רבים זוכים לה, אך גם הוצאה כספית לא מבוטלת, שיש לעשות אותה בזהירות ובצורה מחושבת ואחראית החל מבחירת סופר הסת"ם ועד לשלב האחרון של תפירת היריעות ובחירת הקישוטים לספר התורה. במדריך הבא תוכלו לראות את השלבים המדויקים כיצד לעשות זאת בצורה היעילה ביותר בהדרכתו של המומחה הירושלמי לספרי תורה, רחמים חואי.

1. הסופר - הכל מתחיל בבחירת סופר הסת"ם. חשוב לוודא שהוא אכן מוסמך, בקיא בהלכות ועם ניסיון כתיבת ספרי תורה. סופרים רבים רוצים ומעוניינים לכתוב ספר תורה, אך הם בעלי ניסיון בתפילין ומזוזות בלבד. בספר תורה, מאד חשוב להידור הספר, לשמור על אחידות הכתב וסופרים שאינם בעלי ניסיון בזה יכתבו ספר תורה שאינו אחיד וממילא פחות יפה.

כדי למצוא את הסופר הנכון וכדי לדעת כי הוא אכן בעל ניסיון מתאים, מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום, שידע לומר על פי דוגמאות של הסופר, אם אכן הוא מתאים למשימה הגדולה והחשובה.

2. הקלף - בעיקרון מומלץ להתחשב בדעתו של הסופר על סוג הקלף החביב עליו, כך יקל עליו לכתוב בצורה יפה ונוחה יותר. פעמים רבות הלקוחות אינם מתעניינים בדעתו של הסופר בעניין וזה יכול להקשות עליו. ניתן לבחור בשלב זה את גובה הקלף, בספרי התורה הספרדים העומדים ישנה חשיבות לגודל האותיות. בימינו כותבים על קלף שליל משובח, להבדיל משנים עברו, שכתבו גם על קלף משובח שהוא הרבה פחות מהודר. 

3. תהליך הכתיבה - לא להלחיץ את הסופר. הזמן הממוצע לכתיבת ספר תורה עומד על בין 8-ל-14 חודשים תלוי בסופר וברמת ההתמדה שלו. כתיבת ספר תורה דורשת משמעת עקבית בריכוז גבוה ויש לתת לסופר לעשות את מלאכתו בשקט תעשייתי ככל הנדרש. 

4. הידור - כדי שספר התורה יהיה מהודר יותר, מומלץ להקפיד על סופרים הכותבים גם על פי קידושי שמות השם וחילוקי שמות השם על פי האר"י. כמו כן, מומלץ להקפיד על סופר הטובל במקווה. 

5. חסכון בזמן - כדי לחסוך בזמן יקר, בספרי תורה ספרדים, המתויגים בנפרד מהכתיבה, לא להמתין לסיום העבודה ולהעביר תוך כדי, מידי חודש, את היריעות המוכנות להגהה ותיוג.

6. פיקוח - חייבים שאיש מקצוע יפקח על תהליך הכתיבה מידי חודש בחודשו, כדי לוודא שהכתב אחיד ושהקולמוס נשאר באחידותו. 

7. הגהה - לקראת סיום הספר עוברים לשלב ההגהות הסופיות. ההגהות נעשות במכון להגהת מחשב. מומלץ שהדו"ח של המחשב יועבר לסופר לאחר ביצוע מחיקות ברמה מקצועית. לא כל סופר יודע למחוק בצורה טובה והמחיקות במכון מאפשרות לו לתקן את הדרוש תיקון בצורה נקיה. לאחר מכן, זה מועבר להגהה ידנית כנדרש מבחינה הלכתית. התיקונים מבוצעים, ואז הגהת מחשב חוזרת, כדי לוודא שהתיקונים שנעשו אכן בוצעו טוב.

כדאי להקפיד שההגהה האחרונה תיעשה רק כשהספר תפור, זאת כדי למנוע מקרים של טעות בהן הספר הוגה, אך יריעות ממנו נותרו בצד ונשכחו. 

קרדיט: יח"צ

8. תפירה - בתהליך התפירה יש לשים לב בספרי תורה האשכנזים ששמים 'מטליות' – חתיכת קלף שמדביקה את היריעות. בשביל ההגבהה שנעשית בצורה המותחת את הגיד שיכול להתרופף. חייבים לדרוש את זה ואסור לסמוך רק על הגידים.

9. הכנסת ספר תורה - בסיום, הסופר משאיר אותיות בסוף הספר תורה – אותיות חלולות שימולאו בהכנסת ספר התורה. חשוב שיהיה במקום סופר מנוסה, כי יכולים להיות טעויות או כל מיני נזקים שעלולים להיגרם במקום לספר. 

10. שיהיה לאן לחזור - חשוב לוודא כאשר אתם רוכשים ספר תורה כי יש לך למי לחזור. לכן, מומלץ לרכוש את הספר במקום מסודר. מכונים רציניים מעניקים שנות אחריות רבות לספרי התורה שלהם וזהו דבר חשוב עבור השקט הנפשי שלכם הרוכשים.

זכרו, הדרך הטובה ביותר היא לא לסמוך על עצמכם בלבד, אלא לפנות למומחה שידע באמת לכוון אתכם לבחירת השלבים והפרטים בצורה הטובה ביותר. כך תוכלו לברך על המוגמר בזמן ולשמוח באמת בשמחת התורה מתוך לב רגוע ושקט.

 

מעוניינים בהצעה מיוחדת לספר תורה >> השאירו פרטים <<

ספר תורה סופר סתם קניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד