י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המשפטן מאיים: "נערב את הרשויות בארה"ב"

בטור המתפרסם בעיתון 'ישראל היום' כותב הפרופסור אלן דרשוביץ, מגדולי המשפטנים ומי ששימש במשך עשרות שנים מרצה באוניברסיטת הרווארד כי בכוונתו להביא את פרשת 'אבי סרבן הגט' לטיפול הרשויות בארה"ב שכן מדובר באחזקת בן ערובה אמריקני המנוגדת לכאורה לחוק 

המשפטן מאיים: "נערב את הרשויות בארה"ב"
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אזרח אמריקני מבוגר שבריאותו רופפת מוחזק כבן ערובה על־ידי בית דין רבני בישראל. מאיימים עליו במאסר אם ינסה לחזור לארה"ב, שם הוא צריך לקבל טיפול רפואי. מה פשעו? יש לו בן בארה"ב שאינו בקשר עימו, והבן מסרב לתת גט לאשתו בישראל. אף שהראיות מלמדות שלאב שומר המצוות אין כל השפעה על הבן החילוני, ביה"ד הרבני מחזיק את האב כקלף מיקוח.

לדבריו, "החזקתו של אזרח אמריקני בישראל על ידי ביה"ד הרבני היא הפרה של החוק הישראלי, של ההלכה היהודית ושל עקרונות הומניטריים התקפים בכל האומות. ביהמ"ש העליון בישראל קבע שלקיחת בני ערובה היא בלתי חוקית, גם כשביטחון המדינה מונח על הכף. כך נפסק במקרה של האזרחים הלבנונים שהוחזקו בישראל כקלפי מיקוח. ההלכה היהודית אוסרת להעניש אבות על חטאי בניהם, וגם החוק ההומניטרי הבסיסי מתייחס בספקנות רבה להטלת אחריות משפחתית על ידי החזקת האב כבן ערובה, כדי לאלץ את בנו לעשות דבר שהוא מסרב לו".

אך הדיינים בבית המשפט הרבני החליטו להפר את כל העקרונות הללו במטרה נואשת להשיג גט לאישה עגונה. תהא המטרה ראויה ככל שתהיה, אין להשיגה באמצעים בלתי חוקיים.

לאחרונה אירע מקרה שבו צעירים יהודים אמריקנים פעלו באופן בלתי חוקי להכריח בעל לתת גט. הם חטפו אותו, איימו עליו, ואף היכו אותו. הרשויות האמריקניות עצרו את הצעירים, שטענו להגנתם שניסו בסך הכל להשיג מטרה צודקת. ביהמ"ש דחה בצדק את טענותיהם, הרשיע אותם וגזר עליהם מאסר. ביה"ד הרבני בישראל פועל לכאורה כמו הצעירים הללו בכך שהוא מנסה להשיג גט בדרכים בלתי חוקיות. חמור מכך, בעוד הצעירים רדפו אחר החוטא עצמו שסירב לתת גט, ביה"ד מאיים על הבן באמצעות החזקת אביו החולה, שאמר לי במפורש, באמצעות עורך דינו, כי אין לו כל אפשרות להשפיע על בנו.

אנחנו מתכננים להביא מקרה זה של אי צדק לתשומת ליבן של הרשויות בארה"ב, משום שמדובר לתפיסתנו בבן ערובה אמריקני, שמונעים ממנו לממש את זכותו לחזור למדינתו לשם קבלת הטיפול הרפואי שלו. הרשויות האמריקניות בוודאי יתקשו להאמין שבעלת הברית הקרובה ביותר של אמריקה, ישראל, מאפשרת לביה"ד הרבני לפעול בצורה בלתי חוקית זו נגד אזרח אמריקני. אך אלו העובדות, והן גלויות לכל.

מטרת ביה"ד הרבני היא להשיג גט לעגונה, ולא להעניש את חמיה לשעבר. אם ביה"ד הרבני לא יחזור בו מהחלטתו, האמריקני המבוגר עלול למות כמעט בוודאות, בעוד הבן ימשיך לסרב לתת גט. דת צריכה להתבסס על שכנוע מוסרי, לא על כוח פיזי בחסות המדינה.

אלן דרשוביץ בית הדין הרבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד