י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
קריאה דחופה לזוגות צעירים

סערת ענק בעולם ההלכה: חשש שאלפי כתובות יימצאו פסולות

סערה הלכתית: לבית ההוראה של הגרש"א שטרן בבני ברק הגיע אמש אברך וטען בפניו כי בכתובתו נמצא שחסרות שתי המילים "ואזון ואפרנס" • הגרש"א הורה לו לכתוב את הכתובה מחדש - אולם מסתבר שהבעיה חמורה הרבה יותר ויש חשש כבד שאלפי כתובות שנמכרו פסולות מדרבנן

סערת ענק בעולם ההלכה: חשש שאלפי כתובות יימצאו פסולות
עריכת כתובה. אילוסטרציה צילום: Fotolia

סערה הלכתית בכתובות: לבית ההוראה של הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן בבני ברק, מחשובי פוסקי ההלכה בדורנו, הגיע אמש (חמישי) אברך בשליחות הגרב"ד פוברסקי, ראש ישיבת פוניבז', וטען בפניו כי בכתובתו נמצא שחסרים שני המילים "ואזון ואפרנס" - מה שפוסל את הכתובה; כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

הגרש"א שטרן, שחיבר את הספר 'כתובה כהלכתה' ונחשב לאחד הבקיאים בנושא, אמר שמיד צריך לכתוב כתובה חדשה עם עדים.

הסיפור לא מסתיים כאן, מאחר ומתברר כי בדפוס המסוים של הכתובה הזאת הנמכרת בחנויות נפלו באותו חודש צמד המילים "ואזון ואפרנס", המביעות את התחייבות הבעל.

אם כך פני הדברים, הרי שישנם בארץ אלפי כתובות אצל זוגות שנישאו שחסרות בהן המילים הללו והם חייבים לכתוב מחדש את כתובתם עם עדים וקניין, שכן היא פסולה מדרבנן. שהרי ישנה תקנה מדרבנן שמי שלא יודע אפילו היכן כתובתו נמצאת - אסור לו ללון עם אשתו באותו בית.

יצוין כי רוב הכתובות היום שנמצאות בשוק יצאו תחת ידו של הגרש"א שטרן וכאן בדפוס בעימוד יצאו ללא המילים. מה שקרה, שמאז לא שמו לב עורכי הכתובות שחסרים צמד המילים הללו, וייתכן מאוד כי אלפי זוגות צריכים לכתוב את כתובתם מחדש עם עדים וקניין.

(הגרש"א שטרן. צילום: דוד כהן) 

בבית ההוראה של הגרש"א שטרן מבקשים שמי שיש לו כתובה מחודש תמוז תשע"ח שיפנה לבית ההוראה במספר הטלפון 036161616.

גם בישיבת פוניבז' פרסמו הודעה לאלו הקונים כתובות בקופת תומכי תורה של הישיבה "הודעה דחופה! בכתובות החדשות הנמכרות בחודשים האחרונים בת''ת 'חסדי שלמה' של ישיבת פוניבז' התגלתה טעות, ועל כן כל מי שהתחתן בחודשיים האחרונים ועשה שימוש בכתובה צריך לעשות כתובה חדשה. מי שזקוק לסיוע הלכתי בעניין יכול לפנות  0527671919".

כתובה הלכה בית דין פוניבז' הרב שמואל אליעזר שטרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד