י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
המדליף שובר שתיקה

סנודן חשף: הקשר הישראלי לעיתונאי שנעלם

טכנולוגיה ישראלית עקבה אחרי קבוצות של עיתונאים במקסיקו ובאזורים נוספים בעולם, ונגד העיתונאי הסעודי שנעלם בטורקיה ועל פי החשד נרצח בתוך הקונסוליה הסעודית

סנודן חשף: הקשר הישראלי לעיתונאי שנעלם
צילום: רויטרס

אדוארד סנודן, מי שהדליף מידע מסווג של ה- NSA, אמר בכנס מיוחד לעיתונאים בישראל באמצעות ועידה בוידאו ממקום בלתי ידוע ברוסיה, כי "טכנולוגיה ישראלית סייעה לסעודיה לעקוב אחרי העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י שעל פי החשד נרצח בטורקיה על ידי הסעודים".

סנודן הועסק כמומחה טכני במחשבים וסייבר בסוכנות הביון האמריקנית -CIA, והדליף פרטים על תוכניות ריגול.

ב- 2013 הגישה מחלקת המשפטים של ארצות הברית 2 אישומים פליליים נגד סנודן באשמת עבירה על חוק הריגול ועל גנבת מידע ממשלתי יומיים לאחר מכן נמלט סנודן למוסקבה כדי לבקש מקלט מדיני וקיבל, נכון ל-2018 סנודן עדיין גר במקום לא ידוע ברוסיה ומחפש מקלט מדיני נוסף.

סנודן הגן על ההדלפות שלו, ועל כך שהוא מקיים שיחה עם ישראלים, אל אף שתומכיו הרבים בעולם לא אהבו את העובדה שהוא מדבר עם ישראלים. כך מדווח הג'רוזלם פוסט.

לדבריו, "כמו רוב האמריקאים, אני נגד הכיבוש [של ישראל על הפלסטינים]. אני תומך באלה המנסים לסיים את זה. אבל אני לא חושב שההתקדמות יכולה להתקדם בלי דיאלוג", כך הסביר סנודן מדוע החליט לדבר בפומבי בפני קהל ישראלי.

סנודן האשים חברות ישראליות במכירת טכנולוגיה לגורמים שונים בעולם, ואמר כי "גם אם כמה אנשים טובים משתמשים בתוכנה שלהם, זה לא רק משמש לתפיסת פושעים ולהפסת פיגועי טרור, לא רק להצלת חיים, אלא גם להרוויח כסף על חשבון חיים של אחרים".

בתשובה לשאלה כיצד סוכנות הביון האמריקנית מסתכלת על הישראלים לעומת האמריקאים, אמר סנודן, "כל מה שקורה לאמריקאים קורה לך, וגרוע מזה, ישראלים הם חלק מהשותפים הקרובים ביותר שלנו כל מה שאנחנו עושים שהישראלים לא עושים עכשיו, הם כנראה מנסים לעשות, הם כנראה מקנאים בנו".

הוא הוסיף כי, "לישראל יש טכנולוגיה פנומנלית, זה משהו עם הרבה גאווה".

סנודן אמר שישראל נמצאת באופן שגרתי בראש רשימת "האיומים המסווגים של ארה"ב עם רוסיה וסין בשל יכולותיה, למרות שהיא בעלת ברית".

סנודן נשאר אחד המבוקשים ביותר בעולם, הוא יכול לקבל מאסר עולם בכלא או אפילו עונש מוות אם הוא את אי פעם, הוא נחשב לבוגד וגם לגיבור, בארה"ב רוצים להעמיד אותו לדין בעוון בגידה, מנגד יש הרבה מאד אמריקאים שטוענים כי הוא גיבור לאחר שחשף את השיטה בה מלקטים מידע סוכנות ביון אמריקאיים, שלכאורה מפרים זכויות אדם בשיטתיות.

סגן ראש המוסד לשעבר, רם בן ברק, שהשתתף בכנס דחה את דבריו של סנודן ואמר כי "אם סנודן היה ממשיך להדליף, סוכנויות המודיעין יחלשו, ויהיו עוד פיגועים".

סגן ראש המוסד לשעבר הגיב גם על הטענות שסנודן פטריוט אמריקאי, ומגן על זכויות אדם ואמר, "זה רחוק מהמציאות, אני לא יודע את המניעים האמיתיים שלו, אבל אתה לא יכול להפסיק פשע אחד על ידי ביצוע פשע גדול יותר, ואין דרך אחרת למנוע טרור שלא על ידי מעקב".

אדוארד סנודן העיתונאי הסעודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד