י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שאלת את המארח כמה עלה היין שאהבת?

ביין אין 'צדיק' ו'רשע', ובכל זאת יינות של 17 ₪ לבקבוק,  לא כולם גרועים במידה שווה. כי מודדים אותו ביחס לבקבוק אחר במחיר דומה | טור ביקורת יין מיוחד לכבוד שבת קודש ב'בחדרי חרדים' 

שאלת את המארח כמה עלה היין שאהבת?
מיץ ענבים צילום: פלאש 90

פרשת תולדות תשע"ט, קברנה סוביניון 2014, יקב לבני

השבוע צריך לפתוח בהתנצלות, בשבוע שעבר פ' חיי שרה, מדובר על העיר קרית ארבע, יש שם כיום יקבים טובים, ושכחתי לחבר אותם לפרשת השבוע. ולכן בסוף המאמר נתקן את המעוות.

לא פעם יכולים אנו לשמוע טענה רדודה: "מה זה 'אתה בחרתנו'? הרי יש גם גוים טובים, ויש גם יהודים רעים"!

זו דמגוגיה במיטבה, היהודי הרע מחליף דולרים בבית הכנסת בזמן חזרת הש"ץ, ואת מה שעושה הגוי הרע תשאלו את ניצולי השואה. תקראו מה היה בזמן האינקוויזיציה, מסעי הצלב, חמלניצקי,  חרבן הבית השני, הראשון ועוד.

הסמל של היהודי הרע הוא 'יוסף משיתא', שהעיז למלא את פקודת הרומאים ולסחוב עבורם את כלי המקדש.  מכל הנאצים אין אפילו צדיק אחד כזה!

אם רוצים באמת לבדוק טוב מול רע, לא מחפשים את הגוי הכי טוב ואת היהודי הכי גרוע, אלא הבה נשווה בין היהודי הכי טוב, נניח הבעל שם טוב, הגאון מוילנא, החפץ חיים וכדומה, ובין הגוי הכי טוב, נניח 'רובין הוד', שגנב מעשירים כדי לתת לעניים, ועוד כמה כאלה שההיסטוריה של עמי תבל יודעת להצביע עליהם. מנגד הבה נבדוק כיצד נראה הגוי הרע וכיצד היהודי הרע, גם כאן אין להשוות.

זה מה שאומרים לרבקה בבית ה': "שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך ייפרדו", פירש רש"י: "זה רבי ואנטונינוס", הוא היה הטוב שבגוים, כאן יש השוואה אמיתית, ראה כיצד נראה רבי, לפני מותו הרים את עשר אצבעותיו לשמים, ואמר: "לא נהנתי מהעולם הזה אפילו לא באצבע קטנה", למרות שהוא היה עשיר גדול, ושפע מאכלים היו על שלחנו. גם אנטונינוס ידע להתאפק לפעמים מהאוכל, אבל בשעת הסעודה, הוא נעץ את כל עשר אצבעותיו עמוק עמוק בתוך כל המאכלים.

הקורא יגיד: "דרשה יפה, אבל להיכן נכנס כאן היין"?

התשובה היא שגם ביין פועלים חוקים דומים. אני שומע לפעמים שאלה כזו: "ראיתי יין שיש לו עשר מדליות ויותר, ופעם התארחתי בסעודה, והגישו יין שאפילו לא שמעתי עליו, ובתור 'בלתי מבין' הוא נראה לי הרבה יותר משובח. אם כן מה הן המדליות?

התשובה פשוטה: "לא שאלת את המארח כמה עלה היין שאהבת".

כשמדברים על מדליות, זאת אומרת כיין ב-40 ₪ , הוא הצליח להשיג הרבה מדליות, אבל הוא אינו יכול להתחרות עם יין ב-80, ובוודאי לא של 300 ₪ .

המחיר הוא השחקן הראשי. ענבים מאוד משובחים עולים הרבה כסף, וכדי לעשות מהם יין משובח, בוצרים אותם בסוף העונה, כשהם כבר במועקה, וכמעט שאין בהם מיץ, את הבציר עושים בלילה, כדי שלא יגיעו ענבים חמים ליקב, בציר לילה הוא יקר. לא בוצרים אותם במכונה, אלא ידני, אשכול אשכול. אחר כך ממיינים אותם על גבי מסוע, שלא יכנסו ענבי בוסר, ענפים, עלים ולכלוך, כל אלה פוגמים בטעם היין. וזה דורש כח אדם, כך שליטר מיץ ענבים עולה ליקב 20 ₪ , עוד לפני תחילת העבודה. חודשים ארווכים בחבית שנמצאת במרתף מקורר ל-14 מעלות, כל קיץ כזה חשבון החשמל עולה אלפים רבים של שקלים על מזגנים.

זאת אומרת, שעורכים השוואה של יין טוב מול יין טוב, ויין פשוט מול יין פשוט.

ביין אין 'צדיק' ו'רשע', ובכל זאת יינות של 17 ₪ לבקבוק,  לא כולם גרועים במידה שווה. כי מודדים אותו ביחס לבקבוק אחר במחיר דומה.

כשהיקב עורך שיקלול, ומחליט למכור בקבוק ב-100 ₪ , מגיעים הייננים לבדוק ולהחליט אם היין מסוגל לעמוד בתחרות, והוא מקבל את המדליות בהתאם.

ולכן השבוע אמליץ על יין שעולה 100 ₪ ויש לו כמה וכמה מדליות והכי חשוב שמקור הענבים הם ממש קרית ארבע.

'יקב לבני' נמצא במושב כרמל אבל הענבים של 'הקברנה סוביניון' גדלים בשדה כלב שנמצא ממש מעבר לכביש 60 שמקיף את חברון וקרית ארבע.

היין הוא קברנה עדין, מומלץ לפתוח אותו כחצי שעה לפני השתייה ואז בכל לגימה מגלים מגוון של ריחות וטעמים חדשים.

לחיים חודש טוב ושבת שלום

שרגא

אתר היין הכשר

הרצאה יחודית, מעניינת וטעימה.
"כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

יין ביקורת יין יין ישן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד