י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הזוגות הצעירים התייאשו מדירות מחיר למשתכן

רכשו 2,900 דירות בספטמבר, ורק 700 במחיר למשתכן • הסיבות - חוסר הוודאות באשר לסיכויי הזכייה ומשך זמן ההמתנה הארוך לדירת מחיר למשתכן • טוען: ההנחה הופכת את ההמתנה לכדאית

הזוגות הצעירים התייאשו מדירות מחיר למשתכן
הדס פרוש, פלאש 90

בסקירה של הכלכלן הראשי באוצר לחודש ספטמבר דווח כי הזוגות הצעירים רכשו בספטמבר 2,900 דירות, ורק 700 דירות נמכרו במסגרת מחיר למשתכן. האם המשמעות היא שהזוגות הצעירים ויתרו על דירות מחיר למשתכן ועוברים לקנות בשוק החופשי? האוצר ניתח את השאלה הזו בסקירה ומצא כי הסיבה נעוצה במשך הזמן הארוך שרוכשי מחיר למשתכן נדרשים להמתין לדירה לעומת ההמתנה בשוק החופשי.

כדי לא לירות לעצמו לגמרי ברגל, ולהכעיס את שר האוצר משה כחלון שמנווט את ספינת מחיר למשתכן כבר יותר משלוש שנים, בסקירת הכלכלן הראשי ציינו כי למרות שההמתנה יותר ארוכה ("לא מדובר בפערים קיצוניים", לדברי אגף הכלכלן הראשי), ההנחה שמקבלים רוכשי מחיר למשתכן עושה את ההמתנה למתוקה יותר ואך כדאית - "גדל התמריץ 'לספוג' את תקופת  ההמתנה", כפי שטוענים באוצר.

לדברי האוצר, אחד הגורמים שעשויים להביא לכך שזוג צעיר יעדיף לרכוש דירה במחירי השוק החופשי על פני המתנה לזכייה במסגרת מחיר למשתכן, הינו חוסר הוודאות באשר לסיכויי הזכייה (בפרט לגבי מי שלא נמנים על סדרה א' שסיכוייהם נמוכים אף יותר בגלל העדיפות הנמוכה יחסית שהם מקבלים בהגרלות) וזמן ההמתנה עד לקבלת הדירה, כאמור.

הדעה הרווחת היא כי פרק זמן ההמתנה לדירת מחיר למשתכן ארוך משמעותית מאשר בשוק החופשי ועל רקע עניין זה באוצר ערכו ניתוח המתבסס על דיווחי הקבלנים לרשות המסים על תאריך המסירה המשוער של הדירה (דהיינו, קבלת טופס 4). גם אם עלולים להיות עיכובים נוספים במועד המסירה שחלקם לא תלויים בקבלן, עדיין זהו המידע שעומד לנגד עיניו של הרוכש בעת חתימת החוזה.

האוצר ניתח את רכישות הדירות החדשות ע"י זוגות צעירים – דירות מחיר למשתכן ודירות שנרכשו מקבלן בשוק החופשי, ומצא כי משך ההמתנה לדירת מחיר למשתכן ארוך יותר. כך למשל, לפי נתוני האוצר מחצית מרוכשי מחיר למשתכן בחודש ספטמבר ימתינו עד 30 חודשים לקבלת הדירה, בעוד שרוכשי השוק החופשי ימתינו עד 20 חודשים.

גרף: הכלכלן הראשי באוצר

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי זמן ההמתנה הקצר ביותר בשוק החופשי בין מועד חתימת החוזה לקבלת הדירה נמצא באזור ב"ש – שם מחכים בממוצע מעט יותר משנה. באוצר מציינים כי ייתכן ובבאר שבע יש שיעור גבוה של דירות בשלבי בנייה אחרונים או אף שבנייתם הסתיימה וטרם נמכרו.

אז כדי "לרכך את המכה", באגף הכלכלן הראשי כותבים כי "זמן ההמתנה הארוך יותר לקבלת הדירה במסגרת מחיר למשתכן צריך להיבחן על רקע גובה ההנחה הגלומה במכרזים אלו. כך, באזורים בהם פערי המחיר מהשוק החופשי הינם גבוהים, כדאי יותר להתאזר בסבלנות ולספוג את תקופת ההמתנה.

וכמה הנחה מקבלים במחיר למשתכן? הסכום משתנה כמובן בין אזורי הפריפריה למרכז הארץ. הפער הגדול ביותר היה בהרצליה – 2.955 מיליון שקל בממוצע לדירה חדשה בשוק החופשי, לעומת 1.952 מיליון שקל במחיר למשתכן – הנחה של יותר ממיליון שקל. באזור ירושלים הפער היה 480 אלף שקל, באזור המרכז פער של 546 אלף שקל, באזור רחובות פער של 313 אלף שקל, באזור חיפה פער של 312 אלף שקל ובאזור באר שבע הפער הקטן ביותר – 159 אלף שקל.

לכתבות נוספות בנושא נדל"ן היכנסו לאתר מרכז הנדל"ן

מחיר למשתכן נדלן מחיר למשתכן מחירי הדיור מחירי הדירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד