י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
התפשטות החצבת

בהלה בעיר החרדית: רופאת המשפחה חלתה

החצבת ממשיכה להתפשט ברחבי העולם ובעיקר בריכוזים החרדיים. רופאת משפחה במרפאה בבני ברק, אובחנה כחולה במחלה, למרות שחוסנה נגדה בילדותה | מאות תושבים נקראו להתחסן נגדה מחשש שנדבקו ממנה בעת ביקורם אצלה

בהלה בעיר החרדית: רופאת המשפחה חלתה
חיסון במאה שערים צילום: באדיבות המצלם

תופעת החצבת: כ-2,200 תושבי בני ברק מבוטחי קופת החולים 'לאומית', נקראו בימים האחרונים על ידי משרד הבריאות להיבדק בדחיפות, בכדי לקבל חיסון נגד החצבת, לאחר שהתגלה כי רופאת משפחה במרפאת 'לאומית' ברחוב יהודה הלוי בבני ברק, חלתה בעצמה בחצבת, כך מפרסם כתב הבריאות רן רזניק ב'ישראל היום'.

על פי הפרסום, מחלת החצבת התגלתה אצל אותה רופאה ביום רביעי האחרון ורק למחרת התקבלה אבחנה סופית. זאת לאחר שסבלה מחום ופריחה ופיתחה תסמינים קלים של המחלה. הרופאים מעריכים כי היא נדבקה מאחד ממטופליה שהגיע בשבוע האחרון למרפאה.

יצוין עוד, כי באורח נדיר למרות שבפנקס החיסונים של הרופאה הופיע, כי היא קיבלה בילדותה את החיסון נגד החצבת, הידוע כי הוא נותן הגנה עד קרוב ל-100% מהידבקות במחלה, למעט אחוזים בודדים, אצל יתכן והמחלה תופיע ברמה קלה, כפי שאירע לרופאת המשפחה.   

מאז אותו מקרה נדיר, נערך מבצע חיסונים נרחב במרפאה של 'לאומית' וכן בתחנת טיפת חלב של משרד הבריאות.

'בישראל היום' מציינים, כי במרפאה של 'לאומית' בני ברק, ביקרו גם מבוטחים מערים אחרות, כגון, ירושלים, בית שמש, פתח תקווה, ביתר עילית, אשדוד ואלעד, על כן החשש מהידבקות הוא גדול הרבה יותר.

משרד הבריאות פנה גם לגן ילדים בתל אביב, בה נמצאת בתה של הרופאה, בבקשה להגיע עם הילדים אל המרפאות ולחסן אותם מפני החצבת.

על החצבת

חצבת (Measles או Rubeola) היא מחלה נגיפית חריפה ומידבקת מאוד שגורמת לחולים בה לפריחה אופיינית ולתחושה כללית רעה. היא נחשבת לאחת המחלות הזיהומיות המידבקות ביותר בעולם: לאדם לא מחוסן שבא במגע עם חולה במחלה יש סיכון של יותר מ־90% להידבק בה. את החצבת מחולל נגיף ממשפחת הפרמיקסווירוס (Paramyxovirus).

המחלה מועברת מאדם לאדם באמצעות הפרשות מדרכי הנשימה ובמגע עם אדם חולה. אף שקיים חיסון נגד חצבת, המחלה שכיחה יחסית שכן שיעור המתחסנים נגד המחלה הלך וירד עם השנים.

בעשור האחרון אירעו כמה התפרצויות חצבת בישראל - הגדולה ביותר בשנים 2007 ו־2008 - בעיקר בקרב ילדים לא מחוסנים בעדה החרדית. בשנים 2011 ו־2012 היו בארץ התפרצויות ממוקדות בקרב אוכלוסיות שלא חוסנו - בעיקר פליטים שהגיעו מאפריקה ועובדים ממדינות מסוימות באסיה.

באוקטובר 2018 הודיע ה־ECDC (המרכז האירופי לבקרת מחלות ולמניעתן) כי בין ינואר 2018 לאמצע אוקטובר 2018 נדבקו במחלה ברחבי אירופה יותר מ־42 אלף בני אדם, ו־33 מהם מתו כתוצאה מסיבוכי המחלה.

גם בארץ נרשמה עלייה חדה בתחלואה בחצבת, ומשרד הבריאות פירסם כי מאז תחילת 2018 ועד 6 בנובמבר 2018 חלו במחלה יותר מ־1,400 תושבים בישראל. ב־1 בנובמבר גם נרשם מקרה מוות אחד מחצבת - לראשונה זה 14 שנים - של פעוטה בת שנה וחצי מירושלים. לשם השוואה: בכל 2017 חלו בישראל 33 בני אדם בחצבת וב־2016 - 9 חולים בלבד. במשרד הבריאות מייחסים את התפרצות החצבת בארץ - בין היתר - לחשיפת אוכלוסיות לא מחוסנות לאנשים שבאו מאירופה ונדבקו שם במחלה.

חצבת רופאה הידבקות חיסון לאומית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד