י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
קואליציה מתפוררת

דריכות במערכת הפוליטית: האם בנט ושקד יניחו את המפתחות

עיני המדינה כולה נשואות הבוקר, אל השעה 10:30 - בה צפויים שרי 'הבית היהודי' בנט ושקד למסור הצהרה לתקשורת | ההערכות הן כי הם צפויים להודיע על התפטרותם מהממשלה ולהותיר את הקואליציה ללא רוב - מה שיוביל לבחירות בוודאות. וישנן גם השלכות חרדיות משמעותיות

דריכות במערכת הפוליטית: האם בנט ושקד יניחו את המפתחות
נתניהו, מאיר פרוש, יעקב אשר, נפתלי בנט צילום: יונתן זינדל, תומר נויברג, אהרן קרון, פלאש 90

דריכות במערכת הפוליטית: היום הוא היום הגורלי ביותר לממשלת נתניהו הרביעית, שהחשש מהפלתה קרוב מתמיד.

המערכת הפוליטית עוקבת בדריכות רבה אחרי צמד הפוליטיקאים - נפתלי בנט ומשה כחלון, שנראה כי החליטו להוביל את ממשלת ישראל ה-34 ואת הכנסת ה-20 למערכת בחירות מוקדמות.

הבוקר (שני) בשעה 10:30, צפוי יו"ר 'הבית היהודי', שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט להתייצב יחד עם שרת המשפטים, איילת שקד, מול העיתונאים ולהודיע הודעה דרמטית, בעקבות הודעת ראש הממשלה אמש כי הוא משאיר את תיק הביטחון בידיו.

על פי הערכות, השרים בנט ושקד צפויים להודיע על התפטרותם מהממשלה ומהקואליציה - מה שיפרק באופן סופי את הממשלה שנמצאת כיום ברוב דחוק של 61 ח"כים ותהפוך בין רגע לממשלת מעבר, ללא רוב קואליציוני - עם 53 חברים בלבד.

למערכת הבחירות המוקדמת השלכות רבות, בהן גם על המגזר החרדי, כשבראשן היא התפטרותו של שר החינוך בנט, כאשר על פי החוק - גם סגן שר החינוך מאיר פרוש מפוטר וחוזר לכנסת, לאחר שהתפטר ממנה במסגרת החוק הנורבגי, בכדי לאפשר את כניסתו של ח"כ יעקב אשר מ'דגל התורה'. מה שישאיר בידיו של פרוש התלבטות קשה - האם להתמנות מחדש לסגן ולהתפטר שוב לטובת אשר, או שמא להישאר ח"כ ולהשאיר את יעקב אשר בחוץ, לאחר מערכת היחסים העכורה השוררת בין שלומי אמונים ל'דגל התורה' על רקע הבחירות המוניציפליות, כאשר 'דגל' סירבה לתמוך במועמדים יוסי דייטש ונחמן גלבך וכן הסאגה באלעד שהביאה לפסילתו של פינדרוס.

בפוליטיקה החרדית עוקבים בדאגה גם אחרי חוק הגיוס שפוקע בעוד 13 יום, כאשר בשלב הזה עדיין לא ברור האם ינסו להעביר את החוק קודם ההליכה לבחירות והאם יש סיכוי להשגת רוב בקואליציה סדוקה שכזו.

בנוסף, המערכת הפוליטית צפויה כבר היום להיתקל בקרב קואליציוני ראשון, כאשר חוקים רבים ובראשם הצעות אי אימון יעלו להצבעה, כשטרם ברור האם קיים רוב קואליציוני להעבירם.

עיני כלל הפוליטיקאים מכוונים אל יום רביעי הקרוב, במהלכו יעלו להצבעה שלוש הצעות לפיזור הכנסת, שהגישו סיעות האופוזיציה, שבאם לא יגיעו להבנות בתוך הקואליציה ייתכן ואחת מן ההצעות תזכה ברוב הדרוש והכנסת תפוזר לבחירות מוקדמות, אם כי הפרוצדורה אינה חד פעמית, שכן גם חוק פיזור הכנסת דרוש חקיקה בשלוש קריאות. כך שאם החוק אכן יעבור ביום רביעי, זו תהיה רק קריאה טרומית ולאחר מכן היא תועבר לדיון לכאורה בוועדת הכנסת בראשה עומד ח"כ מיקי זוהר מ'הליכוד', שכבר הצהיר אתמול כי לא יקדם את החוק בתקופה ביטחונית רגישה זו.

בחירות מוקדמות משבר קואליציוני הבית היהודי נפתלי בנט איילת שקד התפטרות יעקב אשר מאיר פרוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד