י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מי ישלם את מליארד השקלים של הפיגומים?

התאחדות בוני הארץ במכתב למשרד העבודה: "עלות המעבר לפיגומים העומדים בתקן האירופי תהווה חלק מעלויות הבנייה ותועמס ותשוכלל בסופו של יום כחלק ממחיר הדירה המשולמת ע"י רוכשי הדירות"

מי ישלם את מליארד השקלים של הפיגומים?
פיגומים בבניה צילום: pixsabay

"מהלך החלפת הפיגומים בכל אתרי הבנייה בישראל הינו דרמטי בשל ההשקעות הדרושות ליישומו. עלות המעבר לפיגומים העומדים בתקן האירופי תהווה חלק מעלויות הבנייה ותועמס ותשוכלל בסופו של יום כחלק ממחיר הדירה המשולמת ע"י רוכשי הדירות", כך עולה ממכתב שהעבירה בימים האחרונים התאחדות בוני הארץ למשרד העבודה והרווחה, לאחר הסדרת הבטיחות בענף הבנייה שחתמו לפני כשבועיים הממשלה וההסתדרות.

ההתאחדות בראשות הנשיא רוני בריק טוענת במכתב שעליו חתומה אינג' חמוטל בן יעקב מהאגף הטכני, כי "הפיגומים כשלעצמם אינם האחראים היחידים לפגיעות מנפילה לגובה, ויש להשקיע לצד מהלך זה משאבים רבים בחינוך לבטיחות ואכיפה על מנת להקטין את מספר התאונות באתרי הבנייה. כמו כן יש לבחון בזהירות את ההשפעה המיידית על הענף ומשמעותה, ולהחיל חובה זו באופן מדורג". 

בהתאחדות בוני הארץ ביצעו אומדן ומצאו כי החלפת הפיגומים בכל האתרים תעלה כ-200 שקל למ"ר ולפי חישוב שלהם ישנם בישראל כ-6 מיליון מ"ר של פיגומים, ובהנחה ש-90% אינם עומדים בתקן האירופי שנקבע ויש להחליפם – המשמעות התקציבית היא אסטרונומית ומסתכמת בכ-970 מיליון שקל. לדברי ההתאחדות, עבור חלק מהקבלנים תידרש השקעה מיידית של עשרות ומאות מיליוני שקלים. 

התאחדות בוני הארץ כותבת כי למהלך החלפת הפיגומים השלכות משמעותיות על הקבלנים ובוני הפיגומים מבקשת לבחון את המהלך הן מבחינת השפעתו על כמות הנפגעים והן מבחינת תועלתו ביחס לעלותו אל מול צעדים אחרים לשיפור הבטיחות, ואם כן – ליישמו בצורה הדרגתית. "המהלך היה אמור להיעשות באופן מושכל ובשיתופנו ואנו מצרים על כך שלא הועברה ישירות אלינו בקשה להתייחסות", נכתב.

מסמך ההתאחדות מתייחס באופן פרטני להסכמות של כחלון וניסנקורן ומביא תגובת נגד לכל הנחה שבבסיסן – בכל הקשור לזיהוי בעיית הנפגעים באתרי הבנייה וסיבותיה, אומדן כמות הפיגומים שיש להחליף, אומדן העלויות כאמור, עלויות ההשכרה שלהם מקבלני הפיגומים, עלויות ההקמה והפירוק, השלביות בהחלת התקן האירופי, ועוד. 

המסמך נגמר בהצהרה כי "התאחדות בוני הארץ תומכת בכל מהלך שישפר את רמת הבטיחות באתרי הבנייה, אך יש לבצע את המהלך באופן מושכל".

לכתבות נוספות בנושא נדל"ן היכנסו לאתר מרכז הנדל"ן

מרכז הנדל"ן קבלנים נדל"ן פיגומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד