י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
כבר היה לעולמים

לוחם השבת חשף: סבו של רון קובי היה מלמד בת"ת

הרב אברהם יוסף לייזרזון, שהיה לפני יובל שנים ראש הלוחמים על קדושת השבת בטבריה, מספר איך נלחמו בראש העיר שכונה "בן גוריון קטן" וצעקות השאבעס של חסידי תולדות אהרן, שהחרידו את כל האזור | וגם, על סבו החרדי של ראש העיר החדש - רון קובי 

לוחם השבת חשף: סבו של רון קובי היה מלמד בת"ת
תקופות אפלות. קובי צילום: באדיבות המצלם

ימים לא קלים פוקדים את שומרי התורה בעיר הקודש טבריה, לנוכח רמיסת כבוד השבת, בחסותו של ראש העיר הנבחר רון קובי מי שהיה לוחם השבת רבות בשנים בעיר טבריה עוד לפני יובל שנים היה הרב אברהם יוסף לייזרזון יו"ר החינוך העצמאי, שהקים בשעתו את "הוועדה הציבורית למען קדשי הדת" בטבריה. 

בראיון שהעניק בסוף השבוע לבטאון הבית "המודיע", העלה לייזרזון זכרונות נוסטלגיים מהמאבקים הבלתי נלאים, שהתנהלו לפני חמישים שנה על קדושת השבת המחוללת והפגיעות הבלתי פוסקות בקדשי הדת בטבריה. 

בין היתר חשף הרב לייזרזון, כי סבו של ראש העיר, רון קובי - ר' מחלוף קובי ז"ל, היה מלמד בתלמוד תורה 'ביבס' שהקים רבה של טבריה הספרדי הגאון רבי מאיר ועקנין זצ"ל בעיר.

בהמשך מספר הרב לייזרזון, "הגעתי לטבריה בסוף שנת תשכ"ט עם קבוצת אברכים בני תורה ממרכז הארץ, שבאו ללמוד בכולל מיוחד שפתח אז גיסי הגאון רבי שמחה בונם ורנר שליט"א, ראש מוסדות אור תורה שעל ציון התנא רבי מאיר בעל הנס".

"באותם שנים גרו שם בעיקר חסידי סלונים וחסידי קרלין, זקניה ונכבדיה יהודים עובדי ה' המסולאים מפז. היו אלה שני מעוזים חסידיים שורשיים, שהטביעו את חותמם על העיר הקדושה", כאשר בראשות העיר דאז עמד משה צחר, איש מפא"י וותיק שהזכיר בחזותו החיצונית את בן גוריון עד שבטבריה כינו אותו "בן גוריון הקטן".

(הרב אברהם יוסף לייזרזון)

"בתקופת שהותי שם שמעתי מזקני חסידי סלונים על מאבקי השבת והאידישקייט שהתנהלו בשנים עברו בטבריה ואולם, בתחילת שנות הל', ראש העיר צחר (שבא ממשפחת וייס הדתית) התיר כל רסן בכל הקשור לקדשי ישראל".

"מיד בבואנו להתגורר לתקופה ממושכת בטבריה נוכחנו לדעת שחברת אגד והתחנה המרכזית פועלים בשבת בריש גלי, וכך גם היו פתוחות כל תחנות הדלק ברחבי העיר גם חוקי העזר העירוניים נפרצו בצורה חמורה ביותר".

לצורך המאבק על קדשי ישראל גייס הרב לייזרזון את "המודיע" אליו העביר מדי יום את הדיווחים על המתרחש בחיי הדת בעיר למערכת העיתון בירושלים, כך זכו קוראי "המודיע" לעדכונים ב"זמן אמת" על המתחולל בטבריה.

"התחלנו לארגן מחאות וזעקות למען כבודה של השבת שנרמסה בראש חוצות. ראש העיר צחר קרא לי אז ואמר "מה עשית, הפכת את העיר, הרסת את השלווה בעיר אתה תושב חדש וארעי בעיר חשוב שתזכור כי טבריה היא עיר תיירות ואין בה כל מקום למחאות והפגנות".

"באחת מחודשי החורף הגיע לטבריה האדמו"ר מתולדות אהרן זי"ע, עימו הגיעו קבוצה גדולה מחסידיו, שהתאכסנו במלון תלפיות במרכז העיר שהיה בבעלותו של  הרה"ח ר' מרדכי בוימל ז"ל מחשובי חסידי סלונים".

"כאשר כלו כל הקיצין החלטנו לעשות סוף להרס צביון השבת בעיר ובמיוחד בתחנה המרכזית, ממנה יצאו עשרות אוטובוסים לכל יישובי העמקים והגליל התחתון ואף למרכז הארץ", מספר הרב לייזרזון - באחת השבתות ניצלתי את שהותו של כ"ק אדמו"ר מ"תולדות אהרן" זצ"ל בטבריה יחד עם ציבור גדול מחסידיו, וירדתי בשבת בבוקר לעיר התחתית לעבר המתיבתא דרבי יוחנן של חסידי קרלין אשר על שפת הכנרת בה קבע האדמו"ר זצ"ל את מקום תפילתו, ניגשתי אליו לפני קריאת התורה ובקשתי את עזרתו ועזרת קהל עדתו להגיע בשעות רעוא דרעוין לתחנה המרכזית למחאה והפגנה נגד חילולי השבת, כ"ק האדמו"ר זצוק"ל נענה כמובן מיד לבקשתי, ואכן בשעה שלש אחה"צ יצאנו יחד עם כמאתיים חסידי תולדות אהרן לעבר התחנה המרכזית, שם פתחו בזעקות "שאבעס" "שאבעס" שהחרידו את כל האזור. כמדומני שטבריה לא ראתה מעודה מחזה כזה - משחזר הרב לייזרזון את המחאה האדירה חסרת התקדים שהדהדה בלב ליבה של העיר ואשר בעקבותיה נטשו הקופאים והקופאיות את הדלפקים של מכירת הכרטיסים ונסו על נפשם.

לייזרזון המודיע רון קובי חילולי שבת טבריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד