י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"דברי חירוף לעג ולעז" > חשיפה

מכתבו הסודי של ראש ישיבת סלבודקה נחשף

בעיצומו של מסע ההכפשה כלפי הנהגתו של מרן הגראי"ל שטיינמן, יצא הגאון רבי דב לנדו במכתב חריג במיוחד שאותו נאלץ לגנוז על פי בקשת ראש הישיבה זצ"ל | שנתיים לאחר מכן, 'בחדרי חרדים' חושף לראשונה את תוכן המכתב, באישור מיוחד מאת בנו של הגראי"ל - יבלחט"א 

מכתבו הסודי של ראש ישיבת סלבודקה נחשף
מרן הגראי"ל ויבלחט"א הגר"ד צילום: Gideon Markowicz/FLASH90

לפני כשנתיים, על רקע התקפות חוזרות ונשנות כנגד מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, כתב ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דוב לנדו מכתב מיוחד אודות הנהגת הגראי"ל, אולם מכתב זה נגנז על פי בקשתו של הגראי"ל, שנימק זאת בכך שהמכתב לא יועיל למי שאינו מעוניין לשמוע.

לקראת היארצייט הראשון שחל בשבוע הבא, 'בחדרי חרדים' חושף את נוסח המכתב לראשונה, זאת על פי אישור מיוחד שהתקבל מבנו של הגראי"ל – הגאון רבי שרגא שטיינמן, שהורה למוציאי קובץ "אוסף גליונות", כי כעת ראוי וצריך לפרסמו.

המכתב נכתב בשנת תשע"ו על ידי ראש הישיבה הגר"ד לנדו, על מנת לפרסמו בציבור, אולם לבקשת הגראי"ל, המכתב נגנז. הדברים שהיו אקטואליים בשעתו, מקבלים משנה תוקף בזמננו, כאשר חוק הגיוס שוב עומד על הפרק ועתידם של בני הישיבות לוט בערפל. 

המכתב נחשף כאן לראשונה, באדיבות מו"ל קובץ "אוסף גליונות" -"צוף".

את מכתבו פותח הגר"ד לנדו, "יסודות ההנהגה הציבורית מאז קום מדינת הכפירה והשמד, נתקבלו ממרן החזו״א זללה״ה שהורה כיצד לנהוג עם השלטונות והמוסדות הממשלתיים וכל כיוצ״ב, תלמידי החזו׳׳א ידעו היטב את הדברים ממקורם, העבירו את הנחיותיו גם לאלה שלא שמעו, וע"פ הדברים האלה מתנהלת הנהגת הציבור כל עשרות השנים האחרונות".

זאת ועוד, ממשיך הגר"ד, "ביסודה של הנהגה זו, מונחת הכרה שכאן בא"י אנו בגלות, ויש לנהוג בהנהגת הגלות המסורה בידינו כל הדורות, וכפי שנהג רבינו הקדוש, מסדר המשנה, שלפני שהלך לפני השלטונים עיין בפרשת יעקב והנהגתו עם עשיו (עי׳ מדרש רבה וישלח פע״ח אות טו)".

ראש הישיבה מפליא במכתב שנחשף ב'בחדרי חרדים' בגדלותו של מרן הגראי"ל, "מרן הגראי״ל שטיינמן שליט״א המלא יראת שמים וחרדה גדולה, לכבודו יתברך, ואחריות לעתיד כלל ישראל בתבונה שקולה, נוהג בהנהגת מרן החזו״א זללה׳׳ה. וכן שמענו הרבה ממרן הגר״ח גריינמן זללה״ה שאמר על הנהגת הגראי״ל שהנהגתו טובה וישרה "וכמותו היה נוהג מרן החזו״א זצוקללה״ה״".

הגר"ד תוקף במכתבו את אלו שבאיצטלא של קנאות הטילו רפש בדרכו של מרן זצ"ל. "וכל אלו הדורשים להתנהג בגב זקוף וצועקים ומתלהמים, כנגד שלטונות המדינה, כבר השווה אותם מרן הגרי״ז זללה״ה במידה מסויימת ל״ציונים״, המתנהגים ומפגינים ׳׳כח׳׳ ׳׳ועוז׳׳ "עוצמה" "וגבורה", אבל ההנהגה הראויה ע"פ התורה היא הכרה במציאות היותינו בגלות והנהגת החכמה האחראית היא הדרך הישרה, וכך נוהג בכל זה מרן הגראי"ל".

במכתבו אף מגדיר ראש הישיבה מהי קנאות אמיתית: "וכאן המקום להבהיר את ענין הקנאות לדבר ה׳, הקנאות האמיתית היא לדעת את האמת בכל ענין, ולהתנהג בדרכי התורה והוראות חכמיה האמיתים בלא פשרות וויתורים, אף כשנדרשים מאמצים והקרבה, וכן להתרחק מכל השפעת החילוניות ושותפיהם הידועים".

"אבל בעניין הנהגת הדור, ושמירת הציבור החרד לדבר ה׳ שומרי התורה ולומדיה ועמליה, יש לנהוג בתבונה", מציין הגר"ד במכתב שמתפרסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', "ורק גדולי התורה היודעים את כל פרטי הדברים, יכולים לדעת להנחות את ההנהגה לשמור על הקיים ולהרחיב את גבולות הקדושה".

"ודבר פשוט הוא, שחובה עלינו ועל ההנהגה ועל גדולי התורה לפעול כמיטב היכולת בכל זה, כנגד זה ניצבת הקנאות המזויפת הדורשת, להתלהם, לצעוק, ולהפגין, ׳כח׳ ׳עוז׳ ׳עוצמה׳ ׳וגבורה׳, מביאה כל מיני אסמכתאות וראיות, חלקם אמיתיות אך אינם שייכות לענין, וחלקם בדויות ולא אמיתיות, מדביקה סיפורים ללא שייכות, כשהרצון הוא ליצור מהומה ע"מ להשיג את המטרות שבעבורם נעשה פתאום כ"כ קנאי".

הגר"ד מאבחן אותם וכותב, "הקנאי המזויף הלזה, כשיהיה נושא פרטי שיש לו בו עניין, יתנהג בשיקול הדעת בלא הקצף הקנאי ויתאמץ לא לקלקל לעצמו בתגרה עם השלטונות, אבל ענייני הציבור קלים בעיניו ומופקרים בעיניו כדי להשיג את מטרותיו שבעבורם נעשה קנאי כל כך".

בשלב זה מביע ראש ישיבת סלבודקה באותם אלו שפערו פיהם נגד הנהגת הדור: "המדברים דברי בלע בראש חוצות קבל עם ועדה, כנגד האמור, הם מדברים דברי חירוף לעג ולעז כנגד הנהגת מרן הגראי״ל שליט״א המותאמת לדרך שהנהיג מרן החזו״א".

את מכתבו החריג מסיים הגאון רבי דב לנדו, "אחריות גדולה, ישנה על כל בני התורה גדולים וקטנים, ועל כל החרדים לדבר ה׳ אנשים נשים וטף, לדעת את כל זה, וכל הפועל כנגד ההנהגה הישרה, הרי הוא מהרס את הנהגת הציבור כולה מהמסד ועד טפחות".

הגראי"ל שטיינמן הגרד לנדו הנהגה הציבורית הנהגה ליטאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד