י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"האלימות נגד נשים כטרור לכל דבר"

ה-GPS יפתור את האלימות במשפחה? חקיקת בזק בדרך

וועדת השרים למאבק באלימות נגד נשים, התכנסה הבוקר לראשונה, כאשר בכוונתה להתכנס מידי שבועיים לדון ולגבש אמצעים למניעת ובלימת התופעה. בישיבתה הראשונה אישרו השרים חקיקת בזק של צמיד GPS שיותקן על עברייני אלימות: | נתניהו: "אני מבין שיש יותר תקציבים ממה שחשבתי אבל הם לא מנוצלים"

ה-GPS יפתור את האלימות במשפחה? חקיקת בזק בדרך
אילוסטרציה צילום: pixabay

ראש הממשלה הורה הבוקר (רביעי) בישיבת וועדת השרים למאבק באלימות שהתכנסה לראשונה מאז הקמתה - בראשותו, לקדם בחקיקת בזק וליישם את הצעת החוק של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד למלחמה בעבירות אלימות במשפחה באמצעות פיקוח טכנולוגי, שיגן על נפגעות אלימות במשפחה ויאפשר להם את החופש והביטחון הראוי להם.

על פי הצעת החוק, יוצמד לעבריין או החשוד צמיד אלקטרוני הכולל טכנולוגיית GPS, באמצעותו יהיה ניתן לעקוב אחר מקום המצאו של העבריין או החשוד בכל מקום ובכל עת. באופן הזה תמנע האפשרות לאיים בהפתעה על קורבנותיהם. הטכנולוגיה החדשה תיתן בידי בתי המשפט כלי נוסף למאבק בתופעות של אלימות במשפחה, ותסייע בחיזוק ביטחונם של המאוימות.

לפני כשנתיים פורסמו מסקנות דו"ח הוועדה הבין משרדית לטיפול בתופעת האלימות במשפחה שהקים השר גלעד ארדן כיו"ר ועדת השרים למאבק באלימות. הוועדה המליצה, בין היתר, לתקן את הוראות החוק כך שלבית המשפט תהיה סמכות להורות על שימוש באמצעים טכנולוגיים שיסייעו בהתמודדות עם אלימות במשפחה.

השימוש בצמיד אלקטרוני שיוצמד למי שקיבל צו הרחקה על רקע אלימות במשפחה, יאפשר לוודא כי צווי ההרחקה ממומשים וכן כי התנאים שקבע בית המשפט למשוחררים בערבות החשודים בעבירות של אלימות במשפחה אינם מופרים. הצמיד גם יאפשר לנפגעים לעקוב אחר מקום הימצאם של החשודים ובאופן הזה יאפשר להם לנהל את חייהם באופן חופשי יותר וללא חשש.

הצמיד הטכנולוגי יאפשר לוודא כי החשודים לא הפרו את אחד מהתנאים הבאים: איסור כניסה לאזור, יישוב או מקום מסוים, איסור להתקרב או להיפגש עם אדם מסוים, חובת הימצאות או מגורים באזור, ישוב או מקום מסוים, איסור יציאה ממקום מגורים וכדומה.

החוק יוגדר כהוראת שעה לשלוש שנים, כדי לבחון את יעילותו בטיפול בתופעת האלימות במשפחה.

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן אמר בעקבות ההחלטה: "נשים צריכות להיות מוגנות ולהרגיש בטוחות ולא לחשוש מאלימות של מי שפגעו בהם. השימוש בצמיד האיתור יאפשר מענה מהיר ואפקטיבי להגנה על נפגעות האלימות במשפחה בכל רגע נתון ובעיקר יאפשר להן את החופש המגיע להן, ללא החשש שהגבר האלים יפר את צו ההרחקה או תנאי השחרור שלו. ובמקרה של הפרה, מערכת אכיפת החוק תוכל להתערב באופן מיידי".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה גם היא כי "לא הנשים נפגעות האלימות צריכות להתחבא - העבריינים המכים צריכים להיות המורחקים. זאת המטרה בהצעת החוק שאנחנו מובילים. בעזרת הטכנולוגיה החדשה נוכל להפוך את היוצרות ולשחרר את הנשים מלפיתת האלימים".

בנוסף, מינה רה"מ נתניהו את ראש הסגל ומ"מ מנכ"ל משרדו יואב הורביץ ואת סגן שר האוצר איציק כהן לבדוק אפשרות להגדלת מקורות תקציביים של התכנית הקיימות.

ראש הממשלה דרש בוועדה לקבל את פריסת התקציב בפועל ואת ייעוד התקציבים. משרד הרווחה הציג את תוכנית העבודה שכלל ברובו סיוע לקורבנות. ראש הממשלה אמר כי חייבים לפעול יותר בתחום המניעה, האכיפה והענישה.

כמו כן, רה"מ נתניהו הנחה לבחון תכניות חינוכיות למניעת אלימות במשפחה בגילאי הגן ובבית הספר.

ראש הממשלה אמר  בפתח ישיבת הוועדה: "אני רואה את האלימות נגד נשים כטרור לכל דבר. לא מטפלים בטרור רק על ידי זה שמטפלים בקורבן, צריך כמובן גם לטפל בקורבנות הטרור. אבל אף אחד לא היה מעלה על דעתו שנילחם מלחמה בטרור בלי לטפל בטרוריסטים. בראש ובראשונה צריך שיהיה עונש לפשעים הללו".

"הרושם שלי הוא שהמערכות השונות שלנו במידה רבה משותקות ואינן עושות את זה", אמר נתניהו והוסיף, "ראיתי את הסטטיסטיקה הגולמית והיא מאוד בעייתית, ולכן אנחנו רוצים לפעול גם נגד הבעלים המכים והיום זה חסר. השיח שמדבר רק על צד אחד ולא על הצד השני, ולא דן באיך נלחמים בטרור הזה, זהו שיח חסר. לכן אנחנו צריכים לקחת את שני הצדדים. המדינה צריכה ביד חפצה לתת את הסיוע לנשים המוכות ולילדים, ואנחנו נעשה זאת. אבל מהצד השני ׳אגרוף לפנים׳ של הגברים המכים. חייבים לעשות את שני הדברים גם יחד. יש לנו מה לעשות בשניהם עבודה גדולה".

לסיום אמר, "השיטה שלי בוועדות האלה היא לקבוע יעדים ולהיפגש בתדירות של אחת לשבועיים בערך כדי לוודא שהדברים מתבצעים. עלינו לקבל דיווח על מה שנעשה והוחלט בוועדה הקודמת ולזוז הלאה לישיבה הבאה. השיטה פשוטה מאוד, יעילה, ומאוד אפקטיבית. כך נפעל גם כאן".

 

 

אלימות במשפחה אלימות נגד נשים וועדת שרים צמיד GPS

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד