ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
התכתובות נחשפות

ויצמן הלם בראוכברגר: "מכרתם את השבת פעם אחר פעם"

הסערה סביב הבחירות בירושלים מסרבת לדעוך: בימים אלו מתנהל קרב פנימי בין הנציגים החרדים סביב סוגיית חילולי השבת • ראוכברגר: "אין בכוונתכם לדאוג לצביון, מכרתם את השבת פעם אחר פעם" • ויצמן לליצמן: "פניותיי נענו בלעג" • 'בחדרי' חושף את התכתובות הפנימיות

ויצמן הלם בראוכברגר: "מכרתם את השבת פעם אחר פעם"
ראוכברגר וויצמן צילום: באדיבות המצלם

בימים האחרונים מתנהל קרב של ממש בין נציגי ש"ס ודגל התורה לבין נציג אגודת ישראל סביב חילולי השבת בעיר, כאשר דגל וש"ס מפנים את וייצמן ליו"ר התעוררות - עופר ברקיביץ.

הקרב החל בשבוע החולף, כאשר יוחנן ויצמן שיגר מייל לחברי מועצת העיר לייזר ראוכברגר וחיים כהן, המשמשים הדירקטורים בהרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים), תוך שהוא טוען על פתיחת 'בית מרזח' בשבת.

לטענת ויצמן, "בתקופת "בין ערביים" זו וחילופי השלטון בעירייה, נפתח ב"בית הנסן" בית קפה בשבת". ויצמן הוסיף: "שימו לב גם לכך שזו הפעם הראשונה בה במתקן עירוני מוגש אוכל שאיננו כשר". לפנייתו צירף בקשה מראוכברגר וכהן: "אנא טיפולכם ברגישות בחכמה ובדיסקרטיות".

 

אלא שמהתכתובות שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי חברי מועצה העיר השיבו לויצמן כי הם מתפלאים שהוא פונה דווקא אליהם.

וכך כתבו האחרונים לויצמן: "יו"ר סיעת התעוררות, חבר המועצה מר עופר ברקוביץ, שהצבעת עבורו ותמכת בו לראשות העיר והגעת איתו להסכם "מרחיק לכת" בנושא שמירת השבת בירושלים, הינו גם כן חבר בדירקטוריון הרל"י, ומן הראוי והמכובד היה שתפנה גם אליו בנושא חשוב ביותר זה למען שמירת השבת בעיר הקודש, והוא בוודאי יסדיר את העניין מידית".

ויצמן השיב להם בחריפות תוך שהטיח בהם האשמות רשות: "תקוותי שמה שכתבתם הוא לא תירוץ לשינוי סדרי עדיפויות והנחת השבת וקדושת ירושלים בתחתיתה, ואם כן כדאי שתאמרו בקול ברור, צלול וחד לגדולי ישראל ולציבור שאין בכוונתכם לדאוג לצביון העיר ולהמשיך את התנהלותכם בשלהי הקדנציה הקודמת - בה מכרתם את השבת פעם אחר פעם".

"כרגע", הוסיף ויצמן, "שניכם נציגי החרדים בהרל"י (ראוכברגר מייצג שם את יהדות התורה א.ק), ואם השבת חשובה לכם - בוודאי שתפעלו. שימו לב שהפניה נשלחה רק אליכם כדי שתוכלו לפעול בחכמה".

ויצמן סירב להכחיש את ההסכם שנחתם בינו לבין ברקוביץ: "ידוע לכם שיו"ר סיעת התעוררות, חבר המועצה מר עופר ברקוביץ, התחייב  בין השאר שאם יבחר לראשות העיר שלא יפתח שום דבר חדש בשבת".

ראוכברגר לא נותר חייב לויצמן והשיב: "מי שכבר אמר והודיע בקול ברור וצלול לגדולי ישראל ולכל הציבור שאין בכוונתו לדאוג לצביון העיר, לקדושת ירושלים ולקדושת השבת - זה אתה בתמיכתך לראשות העיר ביו"ר "תנועת התעוררות" מר עופר ברקוביץ, וכפי שהודית בעצמך שהדבר היה ללא תמיכת רב והוראה ממנהיג רוחני גדול בישראל".

"בנוסף", ציין ראוכברגר: "אין כאן כמובן עניין של נקמות, אלא רק הצעה מעשית שתפנה למי שרק זה מכבר התחייב לך בנושא השבת, ועוד לא יבש הדיו על התחייבות זו, ובתמורה תמכת בו ועשית כל שביכולתך שיבחר לראשות העיר, והוא בוודאי יכבד את פנייתך שבאה ממקור של דאגה כנה ומסורה עד אין קץ לקדושת השבת, ויחוש מחויב ולכן יסייע על אתר בעניין".

בנוסף, ויצמן אישר במייל פנימי נוסף שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' כי נחתם הסכם עם עופר ברקוביץ' קודם הבחירות. לדבריו: "סוכם על צמצום כל מה שאיננו מותר מכוח חוק העזר". אלא שלטענתו: "ברור שלאור תוצאות הבחירות הם חוזרים לעמדותיהם המקוריות".

מאחר וויצמן לא נענה לפנייה אותה הגיש לחבריו לסיעות החרדיות, הוא פנה ביממה החולפת לפטרונו הפוליטי סגן השר יעקב ליצמן והעלה בפניו את סוגיית חילולי השבת בעיר - פתיחת בית הקפה בעיר וכן הקמת משרדים חדשים שיפעלו בין היתר גם בשבת.

ויצמן כתב לליצמן: "פניותיי לחברים החרדים בהרל"י לעצור הדבר נענו בבוז. גם פניותיי לאלו שאחראים לחילולי השבת במתחם התחנה, סיעת שס וליאון, נענו בלעג". ולכן, "דרושה בעת הזאת התייעצותך כיצד לפעול במצב הפוליטי שנוצר אל מול התגברות חילולי הקודש".

אל המכתב צירף וייצמן תלונה נוספת ולפיה: "בטקס חילופי ראש העיר הייתה בפעם הראשונה מאז כניסתי לעירייה מקהלת נשים, וזאת באולם מועצת העיר בו רוב הנבחרים הינם יהודים שומרי תורה ומצוות. לקראת פתיחת הטקס יצאו רוב חברי המועצה אולם בסיומו ולשירת "התקווה" נאלצו כמעט כל החברים להישאר במופע וכדי ביזיון וקצף".

בתוך כך, נראה כי אגודת ישראל עושים את דרכם לאופוזיציה בשנים הקרובות. כמו כן, הבוקר (חמישי) מדווחים על טענותיו של ויצמן בביטאון המפלגה 'המודיע' ו'המבשר', תוך שמציינים כי חבר מועצת העיר, יוחנן ויצמן, פנה לעמיתיו בסיעות החרדיות שיפעלו יחד למגר את התופעה.

יוחנן ויצמן אליעזר ראוכברגר ירושלים יעקב ליצמן חילולי שבת בירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד