י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ביקורת חריפה על המשטרה והפרקליטות

רק 41% מהעצורים הואשמו ב-2017: חסר פרופורציה

בישיבת הממשלה השבועית שהתקיימה בשעות הבוקר המאוחרות חשפה שרת המשפטים כי מתוך 60,000 איש שנעצרו בשנה שעברה, רק כנגד 41% מהם הוגש כתב אישום, "זו פגיעה קשה מאד באנשים חפים מפשע", אמרה שקד ומינתה אישה שתעמוד בראש וועדה מיוחדת לבחינת מעצרי הימים 

רק 41% מהעצורים הואשמו ב-2017: חסר פרופורציה
pixabay

בדיון על הקמת הוועדה לבחינת מעצרי הימים בישיבת הממשלה, אמרה שרת המשפטים איילת שקד כי "המשטרה והפרקליטות עושים שימוש יתר בכלי החילוט ובמעצרי ימים".

לדבריה, רק בשנת 2017, מתוך למעלה מ-60,000 מעצרים שבוצעו על ידי משטרת ישראל, הוגשו כתבי אישום רק כנגד כ-25,000, כ-41% מכלל העצורים.

בראש הוועדה לבחינת מעצרי ימים, תעמוד שולי דותן, "היא אשה עם הרבה מאוד ניסיון" אמרה שקד. הוועדה מורכבת מכלל הגורמים הנוגעים בדבר, כולל הסנגוריה. "מטרת מעצרי ימים היא למנוע שיבוש או מסוכנות ולא כדי לייצר כלי לחץ לחקירה".

השרה שקד התייחסה גם לסוגיית החילוט בפתיחת חקירה, ואמרה כי הוא "מוגזם וחסר פרופורציה לעומת החילוט בסוף ההליך המשפטי. כך חשודים שלא הגישו נגדם כתב אישום מוצאים את עצמם בלי יכולת לנהל את כלכלת משפחתם. זו פגיעה קשה מאד באנשים חפים מפשע".

לפני כארבעה חודשים השופט יצחק עמית מבית משפט העליון מתח ביקורת על המשטרה בעניין חילוט תכשיטים בשווי 6.2 מיליון שקל, שתפסה המשטרה משאול אלוביץ' בעל השליטה בחברת 'בזק' ורעייתו איריס, במסגרת חקירת תיק 4000.

"נטען כי באותה הזדמנות, לצד התכשיטים שנתפסו, הורד שעון מידו של שאול אלוביץ, האלוביצים הסירו טבעות נישואין מאצבעותיהם, ואיריס אלוביץ הסירה עגילים מאוזניה - וכל אלה נתפסו ללא צו תפיסה, ובגדר חילוט זמני של רכוש בשווי". כתב השופט והבהיר כי "אנו נמצאים בשלב חקירה, לפני כתב אישום, וכאשר חזקת החפות עדיין מרחפת ממעל, קשה להלום התנהלות מעין זו, והתקשיתי להבין אם מדובר בפרקטיקה הנוהגת על-ידי המשטרה. אם אכן כך - יש להפסיקה לאלתר", כך השופט בביקורת נוקבת על המשטרה.

הארכת מעצר איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד