י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
איום ונורא

המטופל סיפר: כשהייתי צעיר פגעו בי פיזית

לא פעם אני פוגש בחורים או אברכים שיש להם שאלות קשות באמונה והם מגיעים למקומות קשים רק בגלל שאמרו להם לא לשאול לא לדבר על הנושאים. זהו, שפשוט אי אפשר יותר לטאטא, צריך פשוט לדבר | טורו השבועי של הרב מרדכי רוט

המטופל סיפר: כשהייתי צעיר פגעו בי פיזית
נערים צילום: unsplash

בטורי האחרון התרעתי כנגד האינטרנט היוצר הרבה בעיות לאנשים שומרי תורה ומצוות, ופוגע קשות גם באנשים שאינם שומרים תורה ומצוות, יהודים ולא יהודים כאחד. נדמה, שהיום בכל העולם מבינים זאת, וגם מי שאינם יהודים מודעים לעובדה כי צפייה באינטרנט, בטח אצל ילדים, ללא סינון בתכנים הנמצאים שם מייצרת בעיות רבות - מעודדת ומחנכת את הנפש לכל המידות הרעות. ויוצרת נפש לא בריאה ותקינה.

אז מה עושים?

אני סבור כי אחד הדברים החשובים בהתפתחות אישית של אנשים הוא לדבר. להעלות את הדברים אל השולחן. לא לנסות לטאטא מתחת לשטיח. פשוט לשבת ולדבר לדון להסביר בצורה בריאה.

להגיד לנוער ולאנשים ולאיים עליהם שאם יהיה להם אינטרנט יהיה להם את הגיהינום הכי קשה או שלא יצרפו אותם למניין - לא חושב שזה באמת ישפיע עליהם בצורה עמוקה שהם מספיק יעמדו חזק עם עצמם. אולי יש אנשים שמשפיע אליהם הסגנון הזה, אבל ישנם אנשים רבים שזה לא ישפיע אליהם וזה רק יגרום להם להחזיק שתי פלאפונים, פלאפון אחד כשר, אותו הם יראו בחוץ לפני כולם, ופלאפון שני, אותו הם יסתירו מעין כל.

אי אפשר יותר לטאטא דברים. יש בעיות וצריך לדבר עליהם. אם היו יושבים ומסבירים לאנשים בצורה בריאה על הסכנות שיש בדבר, או מבחינה רוחנית מה אנחנו רוצים באמת מחיינו הרוחניים, אז לא היה מצב שישנם אנשים שיש להם שני פלאפונים, אחד כשר איתו מנופפים בחוץ ואת האייפון אותו הם מסתירים בכיס העמוק.

אם היינו נותנים לו יותר אור רוחני, יותר סיפוק, יותר בהירות בעניין הרוחני סיכוי גדול שזה יותר יעזור מאשר אלף איומים.

חוסר המודעות אצלנו, לחשיבות השיחה הגלויה והעלאת הבעיות אל פני השטח לא מתבטאת רק ביחס כלפי האינטרנט. היא מופיעה בערוצים נוספים.

השבוע היה אצלי אדם מטופל וסיפר לי שכשהיה צעיר פגעו בו פיזית. סיפור איום ונורא. השם ירחם. ועד היום הוא סובל סבל נפשי רב מזה. ילד או נערים נפגעים בגלל משהו אחד כי לא מדברים על זה. צריך להסביר לילדים ולנוער על הנושאים האלה. יצאה בשנים האחרונות הצגה מיוחדת לילדים כשרה למהדרין שנותנת לילד הסבר על הדברים האלו (גם ספר יצא על זה). אני חושב שחובה על כל חיידר חרדי להראות את ההצגה הזו. כי פשוט אי אפשר לטאטא מתחת לשולחן. אם אתה מטאטא -בסוף יש נפגעים.

לא פעם אני פוגש בחורים או אברכים שיש להם שאלות קשות באמונה והם מגיעים למקומות קשים רק בגלל שאמרו להם לא לשאול לא לדבר על הנושאים. זהו, שפשוט אי אפשר יותר לטאטא, צריך פשוט לדבר. אנשים הם לא רובוטים, אם הם לא יקבלו על השאלות שלהם תשובות הם יענו לעצמם תשובות.

ליהדות ברוך ה', יש יכולת מרשימה ומוכחת להתמודד גם עם השאלות הקשות ביותר. אין כל סיבה שנער או נערה צעירים המתמודדים עם שאלות אמוניות מאתגרות לא יוכלו לשוחח על כך עם 'איש מקצוע' המומחה בתחומים אלו. אני מבטיח לכם שיהיו לו תשובות יהודיות מספקות ומשכנעות.

היהדות מאופיינת בחומות וגבולות אותן טבעו חכמים. הגדרות והסייגים שומרים עלינו מנפילה למקומות שאינם ראויים. ועם זאת לא די בהם: האמונה ושמירת המצוות צריכים להגיע מתוך הבנה עמוקה מתוך בירור עצמי. כאשר יש את זה אז כאשר החומות פה ושם נשברות האדם לא נבהל והוא נשאר יציב. הגיע הזמן לפתוח ולדבר על הכל כמובן בדרך התורה אבל פשוט הגיע הזמן. השם יעזור שתמיד נהיה כולנו קרובים אליו באהבה.

שבת שלום לכל עם ישראל היקרים. לתגובות: [email protected]

פגיעה הרב מרדכי רוט אינטרנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד