י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ראיון מיוחד עם יוזם החוק

האברך שהצליח לגייס את טראמפ, מספר ל'בחדרי': "נשבר לי הלב"

היהדות החרדית עוקבת בדריכות אחר אישור החוק שישחרר מן הכלא מאות אסירי צווארון לבן חרדים. לאחר אישורו הלילה בסנאט ולקראת ההצבעה הערב בקונגרס, 'בחדרי' שוחח עם החסידים מניו יורק שיזמו ועמדו מאחורי החוק: "הילדים שאלו 'מה נשתנה' ונשברתי מהמחזה הנוראי"

האברך שהצליח לגייס את טראמפ, מספר ל'בחדרי': "נשבר לי הלב"
משה מרגרטן בפעילותו למען החוק צילום: באדיבות המצלם

חוק חדש שעבר אמש בסנאט האמריקני, הביא לאנחת רווחה מסוימת בקהילות החרדיות בניו יורק, תוך החזקת הצבעות שיאושר היום (רביעי) גם בקונגרס ואז כבר יוכלו לצאת ולחגוג ברחובות.

מדובר בחוק שדווח אודותיו לאחרונה ב'בחדרי חרדים', שעניינו הקלה בעונשם של אסירי צווארון לבן, כאשר מאות אסירים הכלואים בארה"ב בגין עבירות שעניינם הלבנת הון ו/או העלמת מס, יזכו לחנינה אם החוק יעבור, כולל החרדים שבהם.

בקהילות החרדיות ראו בכך אור בקצה המנהרה, ובאמצעות קמפיין אינטנסיבי שהחל ביוזמת עסקני חסידות סקווירא ופשט לחצרות וקהילות נוספות, הושגו שני מיליון דולרים למימון הוצאות הקמפיין, שכלל את הוצאות השילוט, עורכי הדין והלוביסטים שישכנעו וילחצו על חברי הסנאט והקונגרס לתמוך בו. הלילה (לפי שעון ישראל) יוכרע גורלו של החוק בקונגרס האמריקני, עד לאישורו של הנשיא דונלד טראמפ, לאחר שעבר כבר אמש בסנאט ברוב של 87 תומכים מול 12 מתנגדים. 

הנשיא טראמפ הגיב הלילה על אישור החוק בסנאט וכתב בטוויטר: "אמריקה היא המדינה הגדולה ביותר בעולם והתפקיד שלי הוא להילחם בשביל כל האזרחים, גם אלה שעשו טעויות, ברכות לסנאט על החוק שעבר בתמיכת שתי המפלגות, חוק הרפורמה הפלילית ההיסטורית, זה יביא לקהילות שלנו יותר בטחון ויתן תקווה והזדמנות שנייה למי שמגיע לו את זה, בנוסף לכל זה, יחסך מיליארדי דולרים, אני מצפה לחתום על החוק הזה".

מי שעומד מאחורי הקמפיין הגדול למען החוק, מספר בראיון ל'בחדרי חרדים' על המאבק הקשה והבלתי מתפשר של איש אחד, חסיד סקווירא - הרב משה מרגרטן, שרתם לשם כך את האדמו"ר מסקווירא והשאר היסטוריה. 

"מרגרטן היה אברך צעיר שהיה מבקר בבתי כלא ברחבי ארצות הברית אסירים יהודים, ושם הוא ראה את הסבל של משפחות יהודיות שאב הבית נאסר לשנים ארוכות, והחליט לעשות מעשה שעל פי דרך הטבע חסר סיכוי", מספר הרב מנדל רוטשילד, המעורה בפרטים, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

"משה מרגרטן היה בביקור עם ילדים חרדים שבאו לשיר 'מה נשתנה', לאבא שלהם לפני חג הפסח באחד מבתי הכלא הקשים בארה"ב, וליבו כמו כל לב יהודי נשבר מהמחזה הנוראי והקשה. הוא תפס יוזמה והחליט להביא חוק שיקצר את עונשם של אסירי 'צווארון לבן'. האברך הצעיר פנה לסנטורית ממדינת טקסס, שעמלה על חוק שייטיב רק עם תושבי טקסס, חוק שישחרר בעיקר סוחרי סמים מהכלא, וביקש ממנה לפעול למען כלל האסירים בארצות הברית, ולא רק לתושבי טקסס", מספר רוטשילד ל'בחדרי'.

מרגרטן עם אחד הסנאטורים אצלם פעל

בשיחה הוא מגולל, "הסנטורית התעלמה ממנו, וגם לאחר שעסקנים שנכנסו לעובי הקורה פנו אליה, היא לא הסכימה לעזור לאברך הצעיר (גם בחוק הנוכחי היא לא מוכנה לעזור ליהודים). אך הוא לא נואש, והחל להפעיל מערך לובינג גדול מאד של אנשים שיפעלו אצל שתי המפלגות, הדמוקרטים והרפובליקנים, והם החלו לעבוד על החוק שישחרר אסירי 'צווארון לבן' מהכלא לפני סיום ריצוי עונשם".

כפי שזה נראה בשלב זה, המהלך לא הלך בקלות, "פה התחילה מסכת של התרוצצויות, האברך הצעיר הקים לובינג שלא היה מבייש את ותיקי הלוביסטים בארה"ב, ועם עקשנות בלתי מובנת החל לעבוד על החוק, הוא השיג תרומות מאנשים שונים, שלא רצו פרסום, גם האדמו"ר מסקווירא תרם לו סכום כסף עצום".

בשיחה מבניין הסנאט כמה שעות לפני ההצבעה על החוק, אומר ל'בחדרי חרדים', האברך מרגנטרן בהתרגשות גדולה, "אני לא יכולתי לראות ילדים בוכים בכלא ליד אבא שלהם, במיוחד נשבר לי הלב בערב פסח, ראיתי את הילדים קוראים 'מה נשתנה' לאבא שלהם, ואמרתי לעצמי שאני לא יכול לשבת בשולחן ליל הסדר והם יושבים בכלא". 

"אז החלטתי לפעול נגד הטבע", מסביר מוישה, "בתחילת הדרך היה קשה מאד להשיג תרומות למימון עורכי דין ולוביסטים, אבל יהודים טובים עזרו לי בלי שום פרסום ולשם שמים, וככה התחלתי. בהמשך כבר תרמו לנו אנשים כסף בגלוי, אבל זה לא היה פשוט, לקח כמעט עשר שנים להביא את החוק לידי גמר". 

 עודד את העסקן לפעול למען החוק, הרבי מסקווירא. צילום: יוסי גולדברגר

"לאורך כל הדרך", מספר מרגרטן בהתרגשות, "קיבלתי את עצתו והדרכתו של הרבי שלי מסקווירא שעודד אותי ונתן לי כסף עבור זה, הכל כדי להציל יהודים מלשבת בחושך וצלמוות". 

"ועכשיו אנחנו כאן בבניין קוראים פרקי תהילים שההצבעה תעבור, אם היא תעבור, ביום חמישי ההצבעה תהיה בקונגרס, ואם שם החוק יעבור, הנשיא טראמפ יוכל לחתום על החוק כבר ביום שישי", סיכם מרגרטן.

מרגרטן זכה לשיתוף פעולה ממשפטן בכיר בשם גרג מיצ'ל, ששימש כלוביסט והוא סייע בשכנוע הגורמים הרלוונטים ופעל יחד עם מרגרטן.   

כן יצוין כי במהלך הבחירות לסנאט ולקונגרס, פעל מרגרטן למען המתמודדים התומכים בחוק שלו, והוא אף ערך עמם סבב בבתי אדמו"רים ורבנים מתוך מטרה שיורו לחסידיהם להצביע למענם ובכך לגרום לרוב תומכים בחוק מתוך בית המחוקקים, כך למשל הובאו כמה מהם אל ביתו של הרבי מסקווירא.

מועמדים לסנאט ולקונגרס במעונו של הרבי מסקווירא

כפי שדיווחנו ב'בחדרי חרדים' בימים האחרונים, הנשיא טראמפ הינו תומך נלהב של החוק, שמטרתו היא להביא לשחרור של אסירי 'צווארון לבן' שנשפטו לאורך זמן. כאשר בבתי הסוהר ברחבי ארצות הברית, ישנם הרבה מאד אסירים חרדים, כך שבקרוב נזכה לראות חגיגות בכל ריכוז חרדי בארה"ב, בדומה לחגיגות שראינו לפני שנה בדיוק עם שחרורו המפתיע של האסיר הח"בדי ר' שלום מרדכי רובשקין, שנכלא בגין אותן עבירות.

גרג מיצ'ל עם רובשקין לאחר שהודה לו על פעילותו למען שחרורו.

יצוין, כי גם אם הקונגרס יאשר הלילה את החוק אי"ה והנשיא יחתום למחרת או בימים הקרובים, הדרך לשחרור ההמוני אמנם קרובה, אך תיקח כמה שבועות לכל היותר בשל פרוצדורות שונות, עם זאת 'לאסירים יקרא דרור' מעולם לא היה קרוב כל כך.

צווארון לבן דונלד טראמפ חסידות סקווירא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד