י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"היא עדיין בחיים"

הרופאים קבעו מוות מוחי לנערה - 'העדה החרדית' סרבה להתערב

נערה בת 16 מאושפזת מזה כחודש בבית החולים שערי צדק ונקבע לה מוות מוחי נשימתי • אביה טוען: "תיעדנו במצלמה איך אני מדבר עם הילדה, היא מזיזה ידיים ורגלים. כן, למרות שקבעו לה מוות מוחי" • האב פנה ל'העדה החרדית', שם סרבו להתערב, אך קיצונים מאיימים להפגין

הרופאים קבעו מוות מוחי לנערה - 'העדה החרדית' סרבה להתערב
בית חולים צילום: pixabay

אוריה בת ה-16 מאושפזת מזה כחודש בבית החולים שערי צדק ונקבע לה מוות מוחי נשימתי. אביה טוען כי למרות זאת, בתו עדיין מזיזה ידיים ורגליים, "היא חיה, איך אפשר לקבוע את מותה כך?". בשערי צדק עומדים על כך שהמוות נקבע על פי כל הכללים, ולדרישת המשפחה אף תיערך בדיקה נוספת.

לפני כחודש פונתה אוריה מחפוד לבית החולים שערי צדק בירושלים תוך כדי החייאה, ואושפזה במצב קשה במחלקת טיפול נמרץ. לפני שבועיים וחצי, בית החולים הנפיק תעודת פטירה לנערה, וזאת לאחר שאובחנה כבעלת מוות מוחי. בני המשפחה טוענים כי בתם עדיין חיה ומזיזה איברים, ואף הביאו חוות דעת כי הבדיקות לפיהן נקבע לה מוות מוחי - מראות שישנה פעילות מוחית.

מבירור שערך 'בחדרי חרדים', עולה כי האב פנה למספר רבנים ודיינים בכירים ב'עדה החרדית', על מנת שיתערבו בעניין זה, אולם לאחר ששמעו את פרטי המקרה, החליטו כי בשלב זה הם אינם מתערבים. יחד עם זאת, הם עוקבים אחר התפתחות הפרשה.

"המשפחה רוצה שיבטלו את הודעת הפטירה" אמר ל'בחדרי חרדים' גורם בעדה החרדית, "הרבנים לא הבינו למה צריך את המאבק הזה, רק בשביל לשנות את ההגדרה? בשלב זה אנחנו לא מתערבים".

הסיפור העצוב החל לפני כשנה. אוריה החלה לחוש קשיים בשמיעה, וככל שנקף הזמן החלה להתקשות גם בביצוע פעולות שונות בעקבות פגיעה במערכת המוטורית במוח ובחוט השדרה, שכללו הפסקת אכילה ובעיות גם במיתרי הקול. "לאחר שהיא הפסיקה לנשום אשפזנו אותה בבית החולים רמב"ם בחיפה שם לא איתרו אבחנה רפואית למצבה. הרופאים אמרו שזה כנראה משהו רגשי" אומר ל'בחדרי חרדים' האב אלעזר.

אוריה הועברה לבית החולים פוריה בטבריה, אך גם שם העריכו הרופאים שזה משהו רגשי. בהמלצת רב המשפחה, הרב אמנון יצחק, הנערה הועברה לבית חולים במרכז הארץ. "היא הייתה מאושפזת במשך 3.5 חודשים בטיפול נמרץ כשהיא מונשמת, לאחר מכן ערכו לה בדיקת MRI". לדברי האב, בשל קצב נשימה לא נכון שניתן לבתו במהלך הבדיקה - היא נפטרה. "היא עברה החייאה במשך 6 דקות, לאחר מכן הוחזרה לטיפול נמרץ והמצב שלה התדרדר עוד יותר, כך שכבר לא הזיזה ידים ורגלים".

משם הועברה אוריה למוסד שיקומי בירושלים. "לאט לאט היא התחילה לזהות אותנו, להזיז ידיים ורגלים". גם שם לטענת האב אלעזר הייתה רשלנות, "נתנו לה תרופה אמאנטאדין, ויום למחרת היא התנפחה כמו בלון וקיבלה דום לב. היא עברה החייאה במשך 45 דקות ופינו אותה לבית החולים שערי צדק. יומיים לאחר מכן ליבה שום הפסיק לפעום ועברה פעם נוספת החייאה במשך כ-50 דקות".

האב בשיחה ל'בחדרי חרדים' מספר כי אוריה עברה בדיקת CT, שם עלה כי יש לה בצקת ודימום בראש. ערכו לה בדיקת EEG, רישום הפעילות החשמלית של המוח, שם לא גילו פעילות חשמלית כלל. "בהמשך לקחו אותה לבדיקת SPECT, דימות של המוח ברפואה גרעינית - לפיה קבעו הרופאים שהיא מתה מוות מוחי נשימתי" מספר האב בכאב רב.

אולם למרות קביעה זו, "תיעדנו במצלמה איך אני מדבר עם הילדה, היא מזיזה ידיים ורגלים. כן, למרות שקבעו לה מוות מוחי". האב לדבריו, פנה עם הוידאו פניתי לפרופ' יחיאל שלזינגר, מנהל אגף ילדים ולפרופ' יונתן הלוי מנהל בית החולים. חרף הבדיקות הקודמות הסכימו לערוך בדיקת EEG נוספת, אולם גם בה נקבע שאין פעילות מוחית כלל.

האב לא נכנע ופנה לד"ר יקיר קאופמן, מנהל המחלקה הנוירופסיכוגריאטרית בבית החולים הרצוג, שהעביר את תוצאות הבדיקה לחוקר EEG. לדברי החוקר, בניגוד לאבחנת בית החולים שערי צדק, ישנה פעילות חשמלית במוח.

"פניתי בצורה פרטית לד"ר אלי הימן", מנהל המחלקה לנוירולוגיה ואפילפסיה בילדים בביה"ח אסף הרופא, שלדבריו, כך מספר האב אלעזר, בדיקות ה-EEG נערכו באופן לא נכון, כך שלא ניתן לקבוע על פיהן מוות מוחי. "פניתי לבית החולים ואמרתי להם שהילדה חיה, זה דיני נפשות. אבל לא קיבלתי מענה".

לעומת זאת, בבית החולים שערי צדק מבהירים ואומרים ל'בחדרי חרדים' כי הטענות משוללות כל יסוד, שכן מוות מוחי נשימתי נקבע בהתאם לחוק מוות מוחי נשימתי והנחיות המעוגנות בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, המפוקח באמצעות ועדה מיוחדת.

חוק מוות מוחי נשימתי קובע בצורה מפורטת כי כאשר הרופא המטפל באדם מעלה חשד שהוא במוות מוחי, עליו ליידע את המשפחה ואת מנהל בית החולים. מנהל בית החולים בעצמו (או איש צוות אחר שהוא מינה למטרה זו) מזמן ועדה לקביעת המוות המוחי נשימתי. בוועדה שקובעת מוות מוחי נשימתי חברים שני רופאים מומחים שעברו הכשרה ייעודית לנושא. על פי הנחיות משרד הבריאות, אסור שאחד מחברי הוועדה יהיה הרופא שמטפל בחולה הספציפי לגביו בודקים האם מתקיים אצלו מוות מוחי נשימתי.

"המוות המוחי של הילדה נקבע בהתאם לחוק המוות המוחי נשימתי בקביעות חוזרות ונשנות" אומרים ל'בחדרי חרדים' בשערי צדק. "התרשים שהוצג לגורמים חיצונים" כאשר הכוונה לבדיקת ה-EEG, "לא שימש שום בסיס לקביעת המוות המוחי" הבהירו בבית החולים, אלא על פי בדיקת spect, שאף נערכה היום פעם נוספת, על פי הוראת בית משפט המחוזי בירושלים.

מחפוד אינו מתרגש מכך ואומר כי יסוד הוויכוח הוא לא האם היא מתה מוות מוחי או לא, "אוריה מקבלת נוזלים, היא מקבלת אוכל, רוחצים אותה, איך אפשר לומר שהיא לא חיה?" הוא שואל ומוסיף, "איפה כבוד האדם וחירותו?", לדבריו "99% מהרבנים אומרים שזה לא מוות אלא רצח".

בנוסף, הגאון רבי עמרם פריד רב קהילת 'נצח ישראל' המשמש כמו"צ בבית הדין של הגרש"א שטרן, כתב מכתב לבקשת האב, שם ציין כי "לפי דיני תורתנו הקדושה, כל זמן שהלב פועם, אפילו במצב של מוות מוחי, נחשב באדם כחי לחלוטין לכל דיני התורה - וההורגו כרוצח נפש לכל דבר, וחובה גמורה לטפל בו ולהציל חיים". אלא שגם האב, אינו טוען כי בית החולים רוצה לנתק את בתו מהמכשירים. 

הבהרה: התמונה שהוצגה בפתח הכתבה, הינה של ילד בבית חולים, ואין כל קשר לנערה עליה נסובה הכתבה

מוות מוחי שערי צדק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד