י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אחרי 13 שנים

הח"כ היהודי היחיד ברשימה הערבית, פורש

ח"כ דב חנין, אשר הינו היהודי היחיד ברשימה המשותפת, הודיע כי לא יתמודד לכנסת הבאה, "ישראל הולכת בכיוון מסוכן" | בעבר סיפר ל'בחדרי חרדים', על זקניו החרדים שהאחד היה חב"דניק והשני מתנגד ומעולם לא נתפס מסית נגד המגזר החרדי

הח"כ היהודי היחיד ברשימה הערבית, פורש
דב חנין צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ דב חנין הודיע הבוקר (שלישי) כי לא יתמודד לכנסת הבאה. "הספינה נוסעת במלוא העוצמה בכיוון הלא נכון. שינוי הכיוון לא ייעשה מהחרטום - מהכנסת, אלא מהמפרשים - מהמאבקים של אנשים ותנועות בשטח. בכך אני מתכוון להשקיע את כל זמני. השינוי יותר אפשרי משנדמה לנו", אמר.

ח"כ חנין אשר כיהן כחבר כנסת ב-13 השנים האחרונות במפלגה הערבית חד"ש, כח"כ היהודי היחיד במפלגה, הבהיר: "אני לא פורש מהחיים הפוליטיים ולא מתכוון לעשות לביתי. אבל אני הולך לעשות שינוי בדרך בה אני מעורב בפוליטיקה. מאז נבחרתי לכנסת, ב-2006, היא הייתה עבורי במה להביע עמדות שלא היו מקובלות על הרוב. אבל לרגע לא הסתפקתי בגינוי המציאות. עשיתי ככל יכולתי כדי לשנות אותה, לטובת האנשים. בהעברת חוקים, בהתנגדות ובלימת חוקים מסוכנים, בליווי מאבקים, ובהובלת ועדות".

חנין סיכם את שנות העשייה שלו ומנה את הישגיו הרבים, "אני גאה בהישגים שהיו לי בכנסת. העברתי יותר ממאה חוקים חשובים, כמו הארכת חופשת לידה והעלאת גיל הנישואין, חוקים המגנים על עובדים, נשים, ילדים, בני נוער, אסירים בבתי כלא, חוקים המגנים על בעלי חיים ומהפכה סביבתית בחקיקה: חוק אוויר נקי, המזהם משלם, אכיפה סביבתית, שקיפות סביבתית, הגנת הכנרת ומפרץ חיפה ועוד. גם הצעות חוק שלא הצלחתי להעביר שינו את המציאות. המאבק שלנו להעלאת שכר המינימום - יוזמת "מינימום 30" - הביאה להעלאה משמעותית של שכר המינימום שחילצה רבים מעוני. אני גאה בתפקיד שמילאתי, יחד עם חבריי, בהתעקשות על שמירת הגשר בין יהודים וערבים בארץ הזו, במציאות שבה התהום בין שני העמים מעמיקה. זהו המפתח לעתיד שלנו". 

"אך למרות כל ההישגים, אני לא יכול לחמוק מאמת קשה. ישראל הולכת בכיוון מסוכן", אמר והסביר, "בהיעדר התקדמות לשלום, נתדרדר למלחמות. המרחב הדמוקרטי נמצא תחת מתקפה כבדה. ההסתה של השלטון נגד הציבור הערבי מתגברת, הגזענות מתפשטת, העוני והפערים מעמיקים".

"הספינה נוסעת במלוא העוצמה בכיוון הלא נכון. שינוי הכיוון לא ייעשה מהחרטום - מהכנסת, אלא מהמפרשים - מהמאבקים של אנשים ותנועות בשטח. בכך אני מתכוון להשקיע את כל זמני. העבודה בכנסת, אם רוצים לעשות אותה ברצינות, שואבת את רוב שעות היממה".

"החלטתי לא להציג את מועמדותי לכנסת הבאה כדי להקדיש את כל האנרגיה והזמן לבנות את כוחות השינוי בשטח, לגבש אסטרטגיה של שינוי, לחיבור המאבקים, לעזור לפתוח מחדש את מרחב האפשרויות, להראות שניתן לעשות פה משהו אחר, וניתן לבנות פה מקום לכולנו", כך חנין.

יש לציין כי מועצת חד"ש קיבלה לאחרונה החלטה מיוחדת המאפשרת לח"כ חנין להגיש את מועמדותו לכנסת פעם נוספת אך למרות זאת החליט לא להתמודד.

נזכיר, כי במסגרת פרויקט חג הפסח תשע"ז ב'בחדרי חרדים', גילה חבר הכנסת הקומוניסט כי שורשיו הם ממשפחה חרדית אדוקה, "שני הסבים שלי היו יהודים חרדים, סבא אחד יעקב אלתר, היה חסיד חב"ד, והסבא השני אבא של אמי – היה 'מתנגד' בירושלים, זה היה שילוב לא פשוט, שילוב שהראה לי את היכולת לייצר עימותים וויכוחים. אבל ביניהם לא היו עימותים".

"אם אתה שואל אותי אם אני ממשיך את הדרך הזו, אני חושב שכן", אמר חנין לכתב הפוליטי דאז יעקב גרודקה. "אני חושב ששני הסבים שלי היו קודם כל אנשים מאוד הגונים וישירים, הם היו אנשי עקרונות והייתה להם אמונה, ואני מאוד מכבד את זה. אולי האמונה האישית שלי לא זהה לאמונה שלהם, אבל גם אני אדם מאמין. אני מאמין בערכים, אני מאמין בבני אדם, אני מאמין בצד וביושר. ובדיוק כמוהם אני משתדל ללכת עם האמונה שלי".

הוא נשאל בראיון, האם "אתה מקפיד על הלכות חג הפסח?". והשיב, "אני לא מקפיד על כל תרי"ג המצוות. אני בהחלט נהנה מאוד מהאווירה של פסח ומאכילת המאכלים של פסח, כמובן מהמצות, אבל אני היום לא אדם שמקפיד על כל המצוות וההלכות, אני לוקח את התוכן גם כאשר אני לא תמיד נאמן למה שמבחינתי נראה כקליפה חיצונית".

גרןדקה ציין בפני הח"כ מהרשימה הערבית, את העובדה כי "אף פעם לא הצטרפת לטרנד של לתקוף את החרדים, ותמיד אתה מגלה אמפתיה לצרכי המגזר החרדי", ותהה, "האם יש קשר בין זה לבין הקשר שלך עם סבותיך?"

"קודם כל, יש לי הרבה מאד כבוד לאנשים שחיים על פי אמונתם, ואני ער לגמרי לזה שגם לאנשים מאמינים - לחיות במתכונת שהיא איננה מקובלת בחברה - זה כרוך בלא מעט קשיים ואתגרים. מבחינתי, היחס לציבור החרדי הוא יחס של הרבה מאוד כבוד והערכה. זה דבר שהוא באמת ראוי להערכה. מעבר לזה, אני מבין את המצוקות של המגזר החרדי. למשל, שהוא לא חי בעושר גדול ואני אומר זאת בשפה מדודה ושקולה", השיב חנין.

הוא המשיך והבהיר, "כשאני נתקל במצבים כאלו או אחרים שבגלל מצבים פוליטיים רוצים לפגוע בבתי הספר של הילדים החרדים – הדברים האלו מקוממים כל אדם שיש לו חוש של צדק. למה ילד שלומד במוסדות חינוך חרדים צריך לקבל פחות תקציב, צריך לקבל פחות שוויון והתייחסות, בגלל איזה ויכוח פוליטי, הדברים האלו הם לא מתקבלים על הדעת".

על הקשר שלו עם הח"כים החרדים, אמר חנין: "הקשר שלי עם חברי הכנסת החרדים הוא מאוד טוב. צריך לומר שבדרך כלל חברי הכנסת החרדים הם קודם כל אנשים חרוצים שבאו לכאן לעשות את המקסימום לטובת הציבור שלהם, וזה דבר שצריך להעריך אותו. אני לא בכל דבר מסכים איתם, אבל אני יודע שדבר ראשון הם מבטאים ערכים ועמדות. והם מבטאים מחוייבות לציבור שבסופו של דבר הוא ציבור של מיעוט בחברה הישראלית. אני בעד מיעוט, כי הרוב יודע להסתדר".

יצוין, כי הבוקר, עם הודעתו על פרישתו מהכנסת, נשמעו קולות עצב וצער על כך מכל גווני הקשת הפוליטית, כאשר כולם כאחד מציינים את הליכותיו ופועלו לשבח והיו שאמרו כי יושרו וחריצותו תחסר להם.

 

דב חנין פרישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד