י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מכולת אחת, בלי עיתונים

הולכים לבחירות: מה שלא ידעתם על טלזסטון

מה אתם יודעים על היישוב טלזסטון, שמעסיק אותנו לאחרונה, עם פטירתו הפתאומית של ראש המועצה והקרב על ירושת כסאו, שיוכרעו מחר (שלישי) בבחירות סוערות ביותר בין יצחק רביץ ליענקי פלאי | 'בחדרי חרדים' על התקנות של הרב שמחליט הכול ביישוב הנמצא בדרך לירושלים

הולכים לבחירות: מה שלא ידעתם על טלזסטון
המרא דאתרא והמועמדים בטלזסטון על רקע המכולת צילום: באדיבות המצלם

אם פעם יצא לכם להגיע לטלז סטון או בשם השני שלה קרית יערים, היה זה בוודאי באם הרעייה ילדה בשעה טובה ומוצלחת, ובכדי להחלים מהלידה, היא יצאה לכמה ימי מנוחה בבית ההחלמה ליולדות, הנמצא ביישוב - מרחק יריקה מירושלים, עשר דקות נסיעה בלי פקקים, בדקנו על השעון. היישוב מונה כיום למעלה מ–6,000 תושבים, מעבר לזה לא ידוע על מישהו שביקר באזור בטעות.

אבל היו גם מי שביקרו ושהו במקום. טלז סטון ידוע כמקום נופש של גדולי ישראל וראשי ישיבות. לצד הרבי מבעלזא, שמקום הנופש שלו נמצא ברחוב הבעל שם טוב והוא מגיע למקום לפחות פעמיים בשנה. מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, היה מגיע במשך שנים רבות למנוחת בין הזמנים ואף בשבילו נבנה שביל מיוחד לבית הכנסת בני הישיבות, הגר"א הלפרין זצ"ל גאב"ד גולדרס גרין מלונדון, לצד גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס, שהיה מגיע לפוש במקום בעבר כמידי שנה בשנה. בימי בין הזמנים ניתן לראות ראשי ישיבות ליטאים בעיקר, הנופשים במקום עם בני משפחותיהם.

יודעי דבר ובהם ליצני הדור אומרים, כי באזור פורים מחירי הדירות יורדים דרסטית בגלל שפורים נחגג בטלז בי"ד ולא כבירושלים, אך מצד שני כשיורד שם שלג המחירים עולים בחזרה והיא ממש תאומה של ירושלים.

השם קרית יערים מקורו מעיר כהנים המוזכרת בתנ"ך, ואשר שרידיה נמצאות בסמוך. משמעות השם קרית טלז-סטון: לפני קום המדינה אנשי הישוב הישן קנו את אדמת המקום באמצעות החברה לרכישת קרקעות בהרי יהודה, על מנת להקים ישוב בשם קריית יערים התוכניות אושרו בתקופת המנדט, אולם המלחמה בשנת 48 גדעה את ביצוע תוכנית זו. לאחר שנים נקנו חלק מהקרקעות על ידי ישיבת טלז באמצעות תרומת נדבן יהודי בשם "ארווינג סטון" שתרם כסף לבניית הקריה. ולכן באותה תקופה נקרא המקום טלז-סטון: מקור השם, ישיבת טלז: על שמה של עיר בליטא שנקראה טלז והתפרסמה בזכות ישיבה חשובה שהייתה בה: "ישיבת טלז".

לעומת זאת יש הסוברים שהשם "סטון" נובע דווקא מאירוע מוקדם יותר. בתחום המועצה המקומית קרית יערים ישנה מצבת זיכרון לדוד (מיקי) מרכוס הנודע גם בשם מיקי סטון, סטון – מרכוס שהיה האלוף הראשון של צה"ל, היה במקורו קולונל יהודי בצבא ארצות הברית שהגיע לארץ ישראל במלחמת השחרור כאחד מאנשי מח"ל, לתרום מניסיונו הצבאי להקמת צה"ל צבא מאורגן ולא לוחמי גרילה. שעות מספר לפני תחילת ההפוגה הראשונה הוא נורה בשוגג ונהרג. במקום בו הוא נהרג, כנראה מאש זקיף צה"ל, הוקמה האנדרטה.

היישוב טלז סטון עלה לכותרות במערכת הבחירות האחרונה לרשויות המקומיות, לאחר שהוצנח יצחק רביץ מביתר עילית, היישר לטלז סטון, כדי להחליף את ראש המועצה הוותיק והראשון הרב אברהם רוזנטל ז"ל, כשבסיומה בהגשת הרשימות נרשם הסכם מיוחד עם רוזנטל שימשיך שנה נוספת בהסכמה ואז רביץ יחליפו, אלא שנגזרה הגזרה וראש המועצה נפטר בטרם עת ובאורח טראגי למגינת לב לפני כחודשיים לאחר שכיהן בתפקידו מ-1996.

בעקבות פטירתו מחר (שלישי) ייצאו תושבי היישוב המנומנם, להצביע בבחירות לראשות בין מועמד המרא דאתרא ו'דגל התורה' יצחק רביץ, לבין יענקי פלאי, תושב המקום שהגיש אף הוא מועמדות.

ראש המועצה המנוח אברהם רוזנטל ז"ל

לרגל הבחירות יצא כתב 'בחדרי חרדים' לסיור ביישוב השקט והשלו, כדי לספר לכם כמה דברים שלא ידעתם עד היום ובהם על שורת תקנות מחמירות לתושבים, מבית מדרשו של המרא דאתרא הגאון רבי ישראל אריה שולמן, המגיע ממשפחת השבט של טלז סטון משפחת סורוצקין - המייסדים של היישוב והוא אשר הביא את המועמד יצחק רביץ ליישוב.

כבר בפתח הסיור, אנו שומעים מהתושבים כי הדואר מחולק בתיבות אזוריות משל מדובר ביישוב חקלאי ולא בבתי התושבים, כך שיוצא הרבה פעמים שהזמנות לאירוע מגיעות אחרי שכבר נחגג.

למשל, אם לא ידעתם, בטלז סטון יש רק מכולת אחת ויחידה שהיא בעצם סופר מרקט המהווה מונופול על המחירים ביישוב, בעבר היו מחירים יותר יקרים, אך בשנים האחרונות הוזלו המחירים מעט כבימי שוק וכדו', בעקבות מכירות שכונתיות של קרנות כגון 'משנת יוסף' ואחרים שתושבים רבים החלו לקנות במכירות האלו.

במכולת אם שאלתם אין מכירת עיתונים כלל וכלל, לא 'יתד נאמן' וגם לא 'המודיע' ו'המבשר' ובוודאי שבועונים מאן דכר שמיה. וזאת שאלנו למה? בהוראת הרב ו"כמדומה לי", אומר אחד התושבים לכתב 'בחדרי חרדים', זה היישוב היחיד בארץ שאסור למכור בו עיתונים.

"אז ממה אתם ניזונים כאן?" שאלתי בתמימות, "תראה יש אתכם - אתר "בחדרי חרדים". אבל גם יש גם מנויים כאן לעיתונים יומיים ושבועונים, נדמה לי שגם 'הפלס' יש להם פה כמה מנויים".

שים לב אומר לי בן שיחי: "בקמפיין הבחירות התייחסו שני המועמדים לבעיית המכולת היחידה והם הכריזו על מרכז מסחרי שיפתח בכניסה ליישוב רביץ הבטיח "סופר חדש, פרטים בקרוב". אך כמובן זה ייקח עדיין כמה שנים טובות זה כרגע רק בחפירות שם יהיו צרכניות גדלות כמו שיש בכל הערים".

מלבד המכולת אם רציתם לטעום משהו, יש פיצה אחת וחנות טוסטים חלבית. במשך השנים הייתה חנות בשם "טלז בורגר" אך היא נסגרה למגינת לב.

בטלז סטון גם קיימת בריכה יחד עם מגרש ספורט, שהוקמה בשנות השבעים והיא נמצאת בלב הקריה, אך הבריכה אם שאלתם מלאה באשפה ופסולת, שכן בהוראת הרב אין לעשות בריכה, אז היא נותרה מיותמת ובנייתה נעצרה.

כך גם המקווה ביישוב, היה בעבר רק עם בור טבילה אחד ובשנה האחרונה נוספו בורות נוספים, לגבי רופא משפחה, עד לפני חמש שנים היה גם אחד ממרפאת 'מכבי', עד ש'מאוחדת' פתחו אף הם סניף מורחב, בעבר אף בית מרקחת לא היה ומי שהיה צריך לרכוש תרופה, היה נוסע לירושלים או מקסימום לאבו גוש.

לגבי הזמנים בטלז סטון, המרא דאתרא הגר"א שולמן טוען, כי השקיעה והנץ החמה בטלז סטון הם זמנים אחרים מירושלים. וכך כותב הרב בנוגע לזמנים בלוח השנה המיוחד למקום: "טרחתי ימים רבים במשך מספר שנים לראות את זריחת השמש בראשי ההרים. וקודם למעשה עיינתי בסוגיות הגמרא ובדברי הראשונים והאחרונים, ולאחר מכן קמתי ועליתי לבית מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל לברר מה לעשות וזכות הרבים היה בידי שישבתי לפניו ופרשתי את השאלות מכל הצדדים והשיבני בנחת בשפה ברורה ונעימה".

המרא דאתרא שעל פיו ישק כל דבר. הגר"א שולמן

לפי דברי הרב שולמן, זמן כניסת השבת בטלז סטון נקבע על ידי ראשי ישיבת טלז, בעת שפתחו את הישיבה בטלז סטון, שיהיו שלושים דקות לפני השקיעה, ומכיוון שבירושלים מדליקים נרות ומכניסים את השבת ארבעים דקות קודם השקיעה ויש בזה מעלה גדולה, אז הרב הנהיג שקול הצופר נשמע פעמיים בטלז סטון גם בשלושים וגם בארבעים.

וכשפתחו בתי כנסת חדשים בטלז סטון, הקפיד הרב לבל יעשו בזמן אחר של הנץ ולא בזמן שנקבע. ידוע בקרב התושבים כי מי שרוצה להרגיז את הרב, צריך לעשות מנין בנץ שלא בזמנו.

פורים בטלז סטון, כאמור נחגג בי"ד והוא על פי הכרעת בית דין, על אף שיש כאלו שמערערים וטוענים כי זה היה מקום של ארון ה' אבל מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל ובעל ה'ציץ אליעזר' הגר"י ולדנברג זצ"ל דחו את הדברים ופסקו שזה רק בי"ד.

אסור להקים סמינר לבנות בטלז סטון והבנות נאלצות לנדוד למקומות מרוחקים כי בירושלים מסרבים לקבל אותם. השמועות מספרות גם, כי כל רב קהילה שמגיע לטלז סטון, צריך להתחייב בפני הרב שולמן, שיהיה כפוף לו ושלא יתערב עצמאית בפוליטיקה המקומית.

אך למרות שאין סמינר, בכל זאת טלז סטון היא מקום של תורה וקיימים בה ישיבות. ביניהם ישיבת "מאורות התורה", ישיבה לבחורים שהיו מזרחיסטים ונשרו וכן ישיבת "באר יצחק" הספרדית - ישיבה גדולה בעולם התורה הספרדי.

מחר יצאו תושבי העיר לבחירות הגורליות והקריטיות, שיכריעו מי יטול את עול הדואר המרוחק על שכמו ומי משני המועמדים הנכבדים יאכוף את האיסור התמוה על הקמת סמינר במקום.

בכל סיטואציה שפויה, לא היה איש אחד בעולם שהיה מעיף מבט לעבר הכוך המתנשא מעל כביש 1 בואכה ירושלים. אלא שפגעי הזמן והמחלוקות הפנים חרדיות, יחד עם פטירתו של ראש המועצה הקודם, גרמו לכך שהמועצה הממוקמת לפני ירושלים תעלה על ראש שמחתנו. 

טלז סטון קרית יערים אברהם רוזנטל הרב שולמן יצחק רביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד