י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הפטרון של ביבי

בכיר הליכוד, שר הביטחון לשעבר הלך לעולמו

משה מישה ארנס ז"ל, שר הביטחון ובכיר הליכוד במשך עשרות שנים הלך הבוקר לעולמו בגיל 93 | נתניהו: "לפני כמה שבועות ביקרתי את מישה בביתו. הוא היה צלול כתמיד, חד כתער. אהבתיך כאהבת בן את אביו"

משה ארנס ז"ל. צילום: יונן זינדל - פלאש 90
משה ארנס ז"ל. צילום: יונן זינדל - פלאש 90

הלך לעולמו השר לשעבר משה (מישה) ארנס ז"ל שר הביטחון ושר החוץ בממשלות ישראל, שגריר ישראל בארצות הברית, יושב ראש ועדת חוץ וביטחון, וחבר הכנסת מטעם מפלגת הליכוד והוא בן 93 בפטירתו.

הוא נולד בקובנה שבליטא וגדל בעיר ריגא עד בר המצווה. אביו היה תעשיין ואמו רופאת שיניים. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה עבר עם משפחתו לארה"ב בעקבות עסקיו של אביו.

ארנס כיהן כחבר הכנסת מטעם הליכוד בשנים 1982-1973, 1992-1984, ו-1999 עד 2003. הוא התנגד להסכמי קמפ דייוויד והסכם השלום עם מצרים.

ב-1982 מונה לשגריר ישראל בארצות הברית, וב-1983 לשר הביטחון, אחר הפסד הליכוד בבחירות לכנסת ה-13, הודיע ארנס על פרישה מהחיים הפוליטיים. הדבר בא כהפתעה שכן כאדם השני במחנה הגדול בליכוד אז, שכונה מחנה שמיר-ארנס, היה בעל סיכויים מצוינים להיהפך ליו"ר הליכוד ובהמשך מועמד לראש ממשלה. 

הוא היה פטרונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושהוא זה אשר נתן לו דריסת רגל של ממש בציבוריות הישראלית תחילה במינוי כציר בשגרירות, בהמשך לתפקיד שגריר ישראל באו"ם, ארנס גם תמך בנתניהו בבחירות הפנימיות ליו"ר הליכוד עם עזיבת שמיר. בזמן כהונת נתניהו כראש ממשלה בשנים 96'-99', הביע אכזבה ממנו והתמודד מולו בפריימריס על ראשות הליכוד ב - 25 בינואר 1999 וזכה ב־20% מהקולות. מיד לאחר מכן מונה לשר הביטחון במקום יצחק מרדכי שהודח, וכיהן כשר הביטחון. 

בכנסת ה-15 שוב כיהן כחבר כנסת ולאחר מכן פרש מהחיים הפוליטיים.

במשך שנים רבות ארנס כתב מאמרי דעה ב"הארץ". בעמדותיו ייצג השקפות ימין ליברלי ודמוקרטי, שתמך בשוויון בין כל אזרחי המדינה. לצד כתיבה ב"הארץ", כיהן בתפקידים שונים במרכז מורשת בגין ובאוניברסיטת אריאל.

ארנס תושב סביון, הותיר אחריו את רעייתו וארבעה ילדים. 

יהי זכרו ברוך. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו, פרסם הודעת אבל יוצאת דופן, כשהוא מפליג בשבחו של המנוח ז"ל, שהיה פטרונו הפוליטי:

"רעייתי שרה ואני מבכים מרה את פטירתו של אהוב נפשנו, משה ארנס ז"ל".

מישה, מורי ורבי, היה תלמיד מובהק של זאב ז'בוטינסקי. במסגרת זו הוא הכיר את אבי שנכח בחתונתו עם רעייתו היקרה מיוריאל. מאז נרקם קשר עמוק בין משפחותינו.

ראיתי את מישה עושה נפלאות לביצור מעמדה של מדינת ישראל – כשגרירנו בוושינגטון, כשר החוץ, כיושב-ראש ועדת החוץ והביטחון וכשר הביטחון פעם אחר פעם.

בשנים האחרונות הוא התמסר בשקידה אינסופית לתיעוד הסיפור המלא על מרד גטו ורשה, בו מילאו אנשי בית"ר מקום מרכזי.

לפני כמה שבועות ביקרתי את מישה בביתו. הוא היה צלול כתמיד, חד כתער, מופלא בהדרו ובאצילות נפשו, דמות מופת. לא היה פטריוט גדול ממנו.
תרומתו העצומה של משה ארנס לעמנו ולמדינתנו תיזכר לעד.

היה שלום מישה, נעמת לי מאוד. אהבתיך כאהבת בן את אביו".

יו"ר הכנסת ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין מ'הליכוד' פרסם גם הוא הודעת אבל, בה כתב:

"מדינת ישראל איבדה הבוקר את אחד מגדולי אוהביה, משה ארנס. במשך עשרות שנים ועד יומו האחרון ארנס היה מסור לרעיון אחד בכל נפשו ובכל מאודו: תחיית עם ישראל בארצו. תרומתו לביטחון ישראל ולמעמדה הבינלאומי לא תסולא בפז, והיא תהיה לו מצבת נצח.

מישה היה מקור ידע בלתי נדלה להיסטוריה של עמנו, בעל ראייה מפוכחת ומלאת תבונה ביחס להווה שלנו, ואופטימי חסר תקנה לגבי העתיד. כאיש תנועת הליכוד הוא היה לי מורה דרך ומצפן, ואני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחתו היקרה. חבל על דאבדין ולא משתכחין".

משה ארנס שר הביטחון הליכוד ראש הממשלה בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד