י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"אכן, לא היה כלום כי אין כלום"

ספין מארץ הספינים: ביבי עשה סיבוב נוסף על מדינה שלמה • דעה

אם לתמצת את נאום נתניהו בשפתו הוא: "לא היה כלום - כי אין כלום" • צפייה בנאומו מלמדת: רה"מ עשה סיבוב על מדינה שלמה והחזיק מיליוני צופים כבני ערובה לטובת מידע שרובו כבר מוכר היטב לאזרחי ישראל • הפעם הבדיחה הייתה בעיקר על חשבונו • טור פרשנות מאת יוסי אסולין

ספין מארץ הספינים: ביבי עשה סיבוב נוסף על מדינה שלמה • דעה
בנימין נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום הודיע ראש הממשלה נתניהו קבל עם ועולם על "הצהרה דרמטית", כך הגדיר, אותה יצהיר בנאום לאומה בשעה הכה אהובה עליו - 8 בערב.

אלא, שצפייה בנאומו מלמדת כי מדובר בספין זול וריק מתוכן וכי בנאומו כמעט ולא היה שום דבר חדש, ובטח שלא דרמטי. או בשפתו של נתניהו שכבר השתלטה על כל חלקה: "לא היה כלום - כי אין כלום".

העובדה שרה"מ בכבודו ובעצמו ייצר את הכותרת "הצהרה דרמטית" רק חיזקה את בורסת הספקולציות, ואין ספור השערות וקונספירציות החלו להישלח, בזו אחר זו, לחלל האוויר.

היו שהעריכו כי מדובר באיחוד דרמטי בימין, אחרים העריכו כי מדובר בכלל בפיטורי השרים בנט ושקד או בתוספת כח משמעותית לליכוד בדמות הצטרפות גבי אשכנזי למפלגה.

טענה נוספת שעלתה ע"י רב סרן שמועתי (ולמרבה המבוכה אף הוזכרה בשידור חי ע"י חה"כ נאווה בוקר י.א), דיברה על כך שנתניהו יחשוף ממצאים דרמטיים שמצא עורך דינו ולפיהם נמצאו פגמים בראיות שנאספו וכי שוטרים היו מעורבים בקנוניה כנגד רה"מ שנחקרת במח"ש.

היו אף שהרחיקו לכת עם ה"דרמה" ודיברו על אפשרות שרה"מ יפרוש מהממשלה ומהחיים הפוליטיים לאור ריבוי חקירותיו.

כך או כך, כל ההערכות הצביעו על מידע הרבה יותר דרמטי ומוצק ממה שסיפק נתניהו בפועל.

למעשה, הדבר היחיד שהיה חדש בנאום הייתה העובדה שראש הממשלה ביקש מהמשטרה עימות עם עדי המדינה וסורב. תודו שזה רחוק מאוד מלהיות דרמטי. ספין מארץ הספינים.

ההונאה התקשורתית של נתניהו הערב, מזכירה מאוד הונאה תקשורתית אחרת לה הוא היה אחראי - ממש לא מזמן: הסיבוב שעשה על נפתלי בנט לאחר התפטרות ליברמן מממשלתו ומתפקיד שר הביטחון.

כולם זוכרים את הדרמה שגרם נתניהו כשאמר לאומה שהמצב הביטחוני כה רגיש, שהתפטרות בנט כמוה כהפקרת הביטחון של מדינת ישראל - ואז הודיע תוך שבועות מספר על הליכה לבחירות. וכך התברר למפרע, גם למי שהיה מסופק בדבר, שנתניהו עשה סיבוב ציני על חשבון אזרחי ישראל.

אין ספק שמדובר בצעד גאוני אמנם במלחמתו מול התקשורת וגורמי האכיפה, אך אכזרי בציניותו.

נתניהו הפך מיליוני אזרחים כבני ערובה, לטובת עוד נאום עטוף בנייר צלופן מרשרש שאין בו (כמעט) שום חדש. אותה הגברת בשינוי אדרת.

כמו ה"דרמה" הביטחונית שייצר נתניהו בעת התפטרות ליברמן, גם כעת נתניהו ייצר פייק דרמה ומכר לציבור לוֹקְשִׁים. 

בשפת התקשורת קוראים לתופעה הזו "קליקבייט" - תופעה שבה יוצרים כותרת אינטרנטית סנסציונית ומפוצצת לכתבה שהיא ריקה מתוכן ודלה באיכות, בוודאי בהשוואה לכותרת הנושאת אותה, על מנת ליצור "טראפיק" מאסיבי (תנועת גולשים); ובשתי מילים: הטעייה מכוונת.

איו לי ספק שלו נתניהו היה יושב על כס העורך, הוא היה נחשב למטאור תקשורתי והיה מצליח לייצר רייטינג גבוה מכל ידיעה שתוגש לו - והיה הופך כל מידע יבש שמקומו בדף האחורי של מקומוני סוג ג', למידע מרתק ו"דרמטי" ולעמוד שער בעיתון נחשב.

אולם למרבה הפלא, נתניהו עדיין לא עורך חדשות אלא ראש ממשלה, וכדאי שיתנהג קצת יותר ברצינות ויכבד את קהל בוחריו.

הערב הוא עשה בדיחה מהציבור, אך בעיקר מעצמו. מצער מאוד, בעיקר כי רוב טענותיו צודקות.

לו הייתי רבי לוי יצחק מברדיטשוב, אולי הייתי מלמד זכות על נתניהו ואומר שהוא שקל לומר דברים הרבה יותר משמעותיים והרבה יותר קרובים להגדרה "דרמטי", אולם לאור התייעצות עם סוללת המשפטנים שלו לפני הנאום הוא החליט לרדת מהנאום. הלוואי.

בנימין נתניהו הצהרה חקירות ראש הממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד