י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פרסום ראשון

החיבור המפתיע של ח"כ גפני עם יש עתיד

בעקבות כוונת המפקחת על הבנקים לעבור לדיגיטל: שיתוף פעולה מפתיע בין ח"כ משה גפני לח"כ מיקי לוי מיש עתיד • שני הח"כים במסר למפקחת על המהלך שרוצה להוביל: "פגיעה חמורה ביותר בלקוחות הבנקים החרדיים"

החיבור המפתיע של ח"כ גפני עם יש עתיד
גפני ולפיד צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

פרסום ראשון: שיתוף פעולה מפתיע בין יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לחבר במפלגתו של יאיר לפיד, ח"כ מיקי לוי, בעקבות המעבר של הבנקים להליך דיגיטלי.

כזכור, לאחרונה פורסם כי המפקחת על הבנקים מתכוונת לאפשר לבנקים לעבור להליך דיגיטלי במקום שיגור הודעות בדואר - מה שיקשה על אוכלוסיות ומגזרים רבים, כגון נכים וקשישים ובעיקר עלול לפגוע בציבור החרדי, המתנזר בחלקו הגדול מטכנולוגיה חדשנית.

על רקע הפגיעה באוכלוסיות אלו, נוצרה אחדות מפתיעה בכנסת ישראל, ולמרות שהיא נמצאת בפגרה -- יו״ר וועדת הכספים ח״כ משה גפני מדגל התורה וח"כ מיקי לוי מיש עתיד, משלבים ידיים, מתוך דאגה לאוכלוסיה החרדית והערבית.

במכתב מיוחד ששיגר ח״כ לוי ליו"ר וועדת הכספים גפני ושנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', כותב לוי: "לאחרונה הופצה טיוטת תיקון הוראת ניהול בנקאי תקין מס' 420, ממנה עולה כי על תאגיד בנקאי יהיה להציע ללקוחותיו להצטרף לשירות משלוח הודעות בערוצי התקשורת הדיגיטליים חלף משלוח בדואר פיזי".

"בטיוטה נכתב כי ברירת המחדל לשינוי משלוח ההודעות ללקוח תהיה בידי התאגיד הבנקאי וכן ניתנות לתאגיד הבנקאי הקלות בדבר האחריות לאישור קבלת המסר ע"י הלקוח שלא קרא או פתח את ההודעות שנשלחו אליו".

"להבנתי", כתב לוי לגפני, "במציאות זו, לקוחות רבים של התאגידים הבנקאיים עלולים להיקלע לסיטואציה בה נכפה עליהם לקבל שירותים בנקאיים רבים באמצעים אלו, שכן תהליך ההסכמה להצטרפות כמנוי לשירות זה עלול להפוך לאוטומטי כמעט".

"הפגיעה באוכלוסיות לקוחות התאגידים הבנקאיים אשר אינם עושים שימוש תדיר באמצעים הטכנולוגיים, תהיה חמורה ביותר. הדבר נוגע, בין היתר, לאוכלוסיית הלקוחות הבוגרים וכן אוכלוסיות שלמות במגזר החרדי, במגזר הערבי, העולים החדשים ובעלי המוגבלויות וצרכים מיוחדים".

"פגיעה חמורה בציבור החרדי". המכתב של ח"כ מיקי לוי

לדבריו: "תוצאת הדברים היא, כי הודעות רבות מאת התאגידים הבנקאיים לא יגיעו לידיעת הלקוח, לצד העובדה שהמידע הרלוונטי לא יועבר בדואר פיזי. לכן, המהלך המתואר בטיוטת הנוהל עלול להוביל לתוצאה ההפוכה מהתוצאה הרצויה, שכן ירוקנו למעשה חובות השקיפות והדיווח מתוכן".

"לתפיסתי, מהלכים מסוג זה יש לבצע באופן אחראי ושקול, אשר יאפשר שילוב בין אמצעי התקשורת השונים (טכנולוגיים לצד מסורתיים), באופן שיענה על הצרכים של כלל האוכלוסיות ויאפשר שילוב מדורג ואחראי יותר של השימוש באמצעי תקשורת מתקדמים".

לסיום כתב ח"כ לוי: "נוכח כל האמור, אבקש כי מהלך תיקון הנוהל יושהה בעת הזו, עד שיתאפשר לחברי הועדה לקיים דיון מעמיק בנושא, במסגרתו ניתן יהיה לשקול את מלוא ההשפעה וההשלכות של המהלך על הציבור ואף להציע חלופות שיאפשרו להגשים את תכלית המעבר ל"דואר ירוק" ובמקביל לשמור על אינטרסים של כלל הציבור.

בעקבות ההודעה של ח"כ מיקי לוי, שיגר ח״כ משה גפני מכתב למפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בו הוא דורש להשהות את ההחלטה:

אני מתכבד לפנות אלייך בנושא שבנדון כדלקמן:

1. ממכתבו של ח"כ מיקי לוי עולה שלאחרונה הופצה טיוטת תיקון הוראת ניהול בנקאי תקין מס' 420. לפי הטיוטה, ברירת המחדל לשינוי משלוח ההודעות ללקוח תהיה בידי התאגיד הבנקאי. כמו כן, יוקנו לתאגיד הבנקאי הקלות בדבר האחריות לאישור קבלת המסר ע"י הלקוח.

2. ח"כ מיקי לוי ואנוכי סבורים ששינויים אלה מעלים חשש שהלקוח יצורף לשירות "משלוח הודעות בערוצי התקשורת" בעל כורחו וייתכן מצב שבו לקוח לא קרא את ההודעות בדרך שנבחרה על ידי התאגיד הבנקאי. בנוסף, לאור הכוונה להקל על התאגיד הבנקאי כך שהוא לא יצטרך לוודא שההודעה נשלחה באופן תקין ללקוח, יש בכך משום חשש לפגיעה בלקוחות הבנק.

3. אני מאמין שתקבלו הערות ציבור נוספות לשינוי נוהל זה ושהוא עוד יתוקן בטרם פרסומו. בכל מקרה, אבקש לקבל את התייחסותך לכך שבמבחן התוצאה לא תיגרם פגיעה ללקוח בשל השינויים שבטיוטה.

לסיום כתב ח"כ גפני: "אודה לקבלת תשובתך בטרם יפורסם הנוהל הבנקאי 420 ויאושר על ידכם. להתייחסותך אודה".

"חשש לפגיעה בלקוחות הבנק". מכתבו של ח"כ גפני

משה גפני דיגיטל חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד