ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בגלל הבחירות > הנושא נדחק

דריכות במערכת הפוליטית: האם בג"צ יאשר הארכה לחוק הגיוס

לפני כחודש וחצי לאחר התפטרותו של השר ליברמן מתפקיד שר הביטחון ופרישתו מן הממשלה, פנתה המדינה לבג"צ בבקשת הארכת זמן לחקיקת חוק הגיוס, זאת בשל הזעזוע בקואליציה והפיכתה לצרה עם 61 ח"כים, דבר שמקשה על חקיקתו | בג"צ אישר ומחר תסתיים ההארכה

דריכות במערכת הפוליטית: האם בג"צ יאשר הארכה לחוק הגיוס
בחורי ישיבה. אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

חוק הגיוס שיש שיאמרו שבגינו התפרקה הממשלה הנוכחית ויצאה לבחירות, עומד לפוג מחר (שלישי), לאחר שבג"צ העניק לפני בחודש שעבר הארכת זמן של חודש וחצי לחקיקת חוק חדש, אך בשל המולת הבחירות הוא כנראה לא יחוקק לפני התכנסות הכנסת ה-21 שתתרחש לפחות בעוד ארבעה חודשים, עד שראש הממשלה הנבחר יצליח להרכיב ממשלה ולהשביע אותה.

על פי דיווחו של יהודה שלזינגר ב'ישראל היום', במשרד המשפטים הכינו בימים האחרונים פנייה לבג"ץ, בבקשה לדחות בעוד כמה חודשים את פקיעתו של חוק הגיוס הקודם וינמקו זאת כי הדבר לא אפשרי בתקופת בחירות.

על פי התמליל שמתפרסם הבוקר בעיתון, נכתב בפנייה מטעם משרד המשפטים לבג"צ: "בכדי לאפשר לממשלה החדשה שתוקם לאחר הבחירות הכלליות, כמו גם לכנסת ה־21, להידרש לסוגיה המורכבת, לבקשת ראש הממשלה ושר הביטחון ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה - מתבקש בית המשפט הנכבד להורות על הארכה נוספת של תקופת השהיית הצו המוחלט, כך שבטלותו בעקבות התיקון תיכנס לתוקפה ביום 28.7.19, בתום שלושת החודשים הראשונים לתקופת כהונתה של הכנסת ה־21".

כזכור, לפני כחודש וחצי בתחילת חודש טבת העניק בג"צ לבקשת המדינה, הארכה של חודש וחצי כדי להתגבש ולחוקק חוק גיוס חדש, וזאת בנימוק כי שר הביטחון ליברמן התפטר ופרישתו הובילה לזעזוע בקואליציה שהפכה לדחוקה בת 61 ח"כים, דבר המקשה על חקיקתו, אך בשל היציאה לבחירות, הדבר לא יצא אל הפועל ויש הסוברים שבגלל חוסר ההסכמות סביבו ומאחר שלא הושגה לו רוב, ישראל יצאה לבחירות מוקדמות ותאריך הפקיעה יכול מחר ה-15 בינואר.

"התפטרותו של ח"כ ליברמן מתפקידו כשר ביטחון ופרישתה של מפלגת ישראל ביתנו מהממשלה, הובילו לזעזוע בקואליציה, הנשענת כיום על 61 חברי כנסת", נכתב אז בבקשת משרד המשפטים לבג"צ.

"לפיכך, במצב הקיים, לעת הזו, אין רוב בקואליציה לנוסח החוק שגובש על ידי מערכת הביטחון ואשר עבר קריאה ראשונה, באופן שמחייב היערכות מחדש בכל הנוגע להליכי חקיקה רגישים כגון אלו", כך בלשון הפנייה שהתקבלה בסופו של דבר, אך כאמור תפוג מחר.

חוק הגיוס בחירות 2019 בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד