ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ראיון נטול כפפות

האם פלאפון פעלה לחילול שבת אצל עובדיה?

חשיפה: ענקית הסלולר ביקשה לאלץ את עובדיה לעבוד בשבתות בטענה שמדובר ב"מצב חירום" וביקשה להפוך את כונני השבת לעובדים מן המניין • יו"ר ועד עובדי פלאפון בראיון ל'בחדרי חרדים': "אגן ואלחם על הזכות הבסיסית של העובד היהודי שהיא לשמור את השבת מכל משמר"

האם פלאפון פעלה לחילול שבת אצל עובדיה?
חברת פלאפון צילום: פלאש 90

חשיפה: ענקית הסלולר 'פלאפון' ביקשה לאלץ את עובדיה לבצע עבודת תחזוקה על הרשת בסופי השבוע בטענה שמדובר ב"מצב חירום" וכי העבודות נחוצות לה לשם שיפור תקלה חמורה שהתגלתה בחברה לפני כמה חודשים.

כזכור, לפני כשלושה חודשים קרסה פלאפון, חברת הסלולר השלישית בגודלה בישראל, ומאות אלפי לקוחות דיווחו על תקלות חוזרות ונשנות ולא הצליחו להוציא או לקבל שיחות. הקריסה הגיעה כתוצאה מתקלה טכנית שמקורה במערך התפעול של הספקית 'פלאפון'.

בחברה מיהרו להודיע על פיצוי ללקוחות שנפגעו; אולם התקלה, שנמשכה כיממה וחזרה על עצמה לפרקי זמן קצרים נוספים - פגעה משמעותית במוניטין של 'פלאפון', ובחברה התחילו לעבוד על שדרוג מערך התפעול.

על רקע התקלה, הנהלת חברת 'פלאפון' פנתה בסוף השבוע האחרון (רביעי) בצעד חריג לבית הדין לעבודה וביקשה להוציא צו שיאלץ את עובדיה במהלך השנה הקרובה לשתף פעולה בעבודות בסופ"ש, בשל מצב החירום שנוצר.

אלא שעל פי ועד עובדי פלאפון, החברה רצתה לנצל פרצה שנוצרה בעקבות התקלה, ובשם "מצב החירום" לייצר מציאות חדשה לגבי הגדרת המונח כוננים ועבודות בשבת- כך שעובדי החברה המוגדרים "כוננים" יזומנו מראש לביצוע עבודות גם במצבים שאינם מוגדרים חירום ויהפכו לעובדים מן המניין, בניגוד להשקפת עולמם ובניגוד לבחירתם.

למעשה, כך לטענת ועד העובדים, החברה ביקשה לשלול לשנה את הזכות של העובדים להתנגד לעבודה בסופ"ש - גם כשמדובר בעובדים יהודים ששמירת יום השבת כיום המנוחה חשובה להם מאוד, וגם כשמדובר בעבודות שאינן מוגדרות בהכרח עבודות חירום.

בוועד עובדי החברה התנגדו בתוקף לבקשת החברה, ובסופו של דבר בית הדין לעבודה לא נתן את הצו המבוקש ובכך גרם לחברה למשוך את הצבעתה ולרדת מהעניין.

"החברה תיבחן במעשיה בתקופה הקרובה", אומר יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי חברת פלאפון בשיחה ל'בחדרי חרדים', "המקרה הזה מלמד עד כמה חברות ענק יכולות לנצל פרצות בחוק, וכן עד כמה העובדים - בעיקר אלו העובדים במקומות בהם אין ועדי עובדים - צריכים לשמור על ערנות גבוהה בכל הקשור להרעת תנאיהם".

על איזו פרצה בדיוק מדובר?

זיהיתי שהחברה מצאה פרצה - לקחת עובדים שמוגדרים "כוננים" ולא אמורים להיות בעבודה פיזית בשבת, ולהביא אותם לעבודה בגלל שמדובר בעבודה דחופה וב"מצב חירום".

אמרתי דבר פשוט: כמו שאני רוצה לבלות את השבת עם המשפחה שלי בשישי-שבת, חשוב לי שגם העובדים שלי ייהנו. בשביל זה הקמנו ועד עובדים - לא רק כדי להגן על המשרה שלהם, אלא גם לדאוג לרווחה שלהם, שחלק ממנה זו המנוחה ביום השבת.

לכן החלטתי ללכת בכל הכוח על הדבר הזה, מבלי לפחד. גם מול בית הדין. והתעקשתי מול בית הדין שלא להגיע לשום הסדרות, אלא לעמוד על הזכות שלנו כיהודים שלא לחלל את השבת ע"י עבודה.

אני אגן ואלחם על זכותו של העובד - והזכות הבסיסית שלו כיהודי זה לשמור את השבת שלו מכל משמר. ולכן את העבודות הללו צריכים לעשות אנשי מקצוע גויים מחו"ל שבשבילם שבת היא ביום ראשון.

מפגינים בשער בית הדין הארצי לעבודה. (קרדיט: יונתן זינדל, פלאש 90)

האם בין כונני סופ"ש יש כאלו דתיים?

בדרך כלל שמים אותם בכוננות של אמצע שבוע. ובנקודה הזאת צריך להסביר שמבחינה חוקית, מי שהוא דתי יכול להצהיר שהוא לא מעוניין להיות כונן בסופ"ש. לאחרונה ח"כ עליזה לביא תיקנה את החוק ואמרה שלא רק מי שדתי - אלא כל מי שלא מעוניין לעבוד בסופ"שים, יכול להצהיר זאת ובכך לקבל פטור. ואת זה יש רבים שלא יודעים ונאלצים להיות כונני שבת.

מדוע של"כוננים" יפריע *לעבוד* בשבת, אם אין להם בעיה להיות כונני שבת?

עובד שמצהיר שהוא כונן יודע שיכולים להקפיץ אותו מהבית במידת הצורך לזמן מה ולעניין נקודתי - לפעמים זה יכול להיות באמצעות טיפול קצר ע"י מחשב מהבית - אבל לא יבקשו ממנו להיות עובד מן המניין ביום השבת.

אנשים כאלו, למרות שמצהירים כי אין להם בעיה להיות כונני שבת, לא יכולים ולא מרשים לעצמם לעבוד בשבת כפי שעובדים בחול. זה רומס את ערך המנוחה בשבת החשובה לעם היהודי.

מה חריג בבקשה של 'פלאפון'?

היא רצתה שאנשים המוגדרים כ"כוננים" יהיו "עובדים" בשבת. אם כונן מקבל הודעה מראש כמה ימים לפני שהוא צריך להגיע בשבת, זה לא חירום אלא דבר מתוכנן ועבודה לכל דבר.

האם החברה ביקשה שהכוננים יעבדו כל שבת?

לא. היא לא מגדירה את התדירות, האם כל שבת, שתי שבתות או שלוש - אבל היא אומרת מראש: "כשאני אצטרך - אני אבקש את האפשרות הזאת". הבעיה שזה פותח פתח ויוצר מציאות חדשה שהעובדים לא יודעים מראש כיצד ייראו שבתות השנה שלהם.

אם לסכם: במוקד הסכסוך בין החברה לועד העובדים הייתה ההבדלה של "כונן" מ"עובד", כאשר ועד העובדים ראה בהקפצה יזומה כעבודה לכל דבר ולא כהקפצת חירום שמגיעה ללא תכנון - בניגוד לבקשת החברה.

נלחם למען השבת. יו"ר ועד העובדים, יחיאל שמן. (קרדיט: באדיבות המצלם)

כאמור, בסופו של דבר בית הדין לעבודה לא נתן את הצו שביקשה 'פלאפון', וזאת בשל ההתנגדות החריפה והראויה לציון של ועד העובדים והעומד בראשה. אולם יו"ר הועד מבקש להשליך מהמקרה הזה לחברות אחרות.

"אפשר להשליך את הדיון שהתקיים על כל המשק", אמר לנו יחיאל שמן. "העובדים צריכים להיות ערניים לנושא של כוננות, שבו בית הדין לעבודה נתן גבולות ברורים והגדיר מה זה כוננות ומה זה עבודה בשבת, ולכן יש משמעות רצינית מאוד לדיון שהתנהל, עבור כלל העובדים במשק".

לדבריו: "זו החלטה די תקדימית במובן הזה שהנושא הזה, לפי הידוע לי, לא עמד במרכז של שאלה משפטית עד כה. וכעת ועד העובדים מתח לראשונה גבולות ברורים בין המותר לאסור, שם את החוק על השולחן והביא לידיעת הציבור שכל מי שרוצה יכול לבחור שלא לעבוד בשבת".

"אנחנו בטוחים שבהמון מקומות עבודה מעסיקים הולכים על הגבול האפור, ומכיוון שאין להם ועד עובדים ואין מי שידאג להם הם יאלצו לעבוד בשבת למרות שהדבר מנוגד לחוק. אולם כעת נמחק השטח האפור והכל ברור מאוד".

עד כמה קדושת השבת עמדה במוקד הוויכוח?

אי אפשר לבדוק את הרצונות של העובדים לפי הכיפה, כי בסופו של דבר מה שמרכזי יותר - זה שהרבה חילונים אוהבים ללכת לבית הכנסת בשבת. ובמקרה של עבודה בשבת הדבר יפגע להם באפשרות הזאת. 

קח אותי לדוגמה: אני יו"ר ועד העובדים ואני חילוני ומצד שני, הכנסתי ספר תורה אצלנו בעבודה ואני מניח מידי בוקר תפילין. והשבת חשובה לי מאוד. באחת הפעמים דאגתי שבימי חול המועד העובדות החילוניות יעבדו פחות שעות, כדי שגם הן יוכלו ליהנות מקדושת המועד.

כחברה ישראלית שהשבת היא בעלת ערך מיוחד גם לדתיים וגם לחילוניים - יש פה ערך מאוד חשוב שלא נמצא את עצמנו בחברה שבה מקומות העבודה פעילים בשבת. כי גם דתי שעובר ברחוב מסוים ורואה שכל החנויות ומקומות העבודה פתוחים, זה מפריע לו.

מחברת 'פלאפון' טרם התקבלה תגובה.

פלאפון חילול שבת ועד עובדים סכסוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד