י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
שומע ביזוי ושותק

הראב"ד חשף: מהי הסיבה למחלה הנוראה

ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך, התייחס בשיחתו השבועית לביזוי תלמידי חכמים והפתיע כשאמר כי זו הסיבה להתפשטות המחלה הנוראה 

הראב"ד הגר"מ שטרנבוך. צילום: אברומי בלום
הראב"ד הגר"מ שטרנבוך. צילום: אברומי בלום

בשיחתו השבועית בהיכל ישיבתו בבית שמש, התייחס הראב"ד הגאון רבי משה שטרנבוך למחלות הנוראות הפושות בקרב הציבור החרדי, כשלדבריו הסיבה לכך נעוצה בביזוי תלמידי חכמים.

בדבריו אמר הגר"מ שטרנבוך, "שמעתי בשם מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל שפירש מה שאמרו חז"ל במסכת שבת "המבזה תלמידי חכמים אין רפואה למכתו", שהמבזה תלמיד חכם נענש במחלה כזאת שאין רפואה ממנה, והלא היא בימינו ה"מחלה הנוראה" ה"י שהרופאים לה מצאו לה תרופה, וזהו 'אין רפואה למכתו' כפשוטו ממש, ואמר מרן הגרי"ש  אלישיב זצ"ל שאין להתפלא מדוע המחלה הנוראה פשתה כל כך בדור האחרון – דבר שלא היה בדורות הקודמים, כיון שהדור האחרון נפרץ מאוד בעוון ביזוי תלמידי חכמים – או בעוון שומע חרפת תלמיד חכם ושותק, ויש לומר שהמחלה הנוראה הזאת באה כעונש לעם ישראל על ביזוי תלמידי חכמים שאין רפואה גמורה למכה זו.

"ונראה", אמר הראב"ד, "שהמוחה בתוקף נגד ביזוי ת"ח, ממשיך על עצמו זכות גדולה להיות מוגן שהמחלה הזאת לא תפגע בו או בצאצאיו, כי מאחר שביזוי תלמידי חכמים גורם להיענש במחלה הזאת ה"י, א"כ מידה טובה מרובה – והמחאה נגד ביזוי ת"ח עומדת כזכות להיות מוגן ממחלה זו. ודע עוד שקבלה בידינו, שהמברך ברכת אשר יצר בכוונה בכל פעם, ובפרט כשמזכיר שם שמים בברכה, הוא ניצול מכל המחלות - ומהמחלה הנוראה השם ירחם".

לסיום אמר כי "יש להתריע בזה במיוחד בדור האחרון שבעוה"ר יש קטגוריה בין תלמידי חכמים, ויש להזהיר גדולים על קטנים שלא לדבר על תלמידי חכמים ולא לפגוע בהם, וכמבואר במשנה באבות  "הוי זהיר בגחלתן", ופירשו המפרשים שתלמיד חכם הוא כאש ממש, ומי שלא נזהר בכבודו הרי הוא כמכניס עצמו לתוך מדורה של אש". 

המחלה הארורה הרב משה שטרנבוך ביזוי תלמידי חכמים שיחה הרב יוסף שלום אלישיב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד