י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הילדים יהיו ממזרים?

חשיפה: הסיבוך ההלכתי שהתעורר בשל חופת הקטינים החשאית

אחרי הפשיטה הדרמטית על גג מבנה ברחוב שמואל הנביא בירושלים במהלך חופה שנערכה לזוג קטינים, נדרש אב בית דין לנושא והכריע בשאלת כשרות הנישואין • בשל החשש שהתעורר אצל אב הקטינה, מכך שילדיה בעתיד יהיו ממזרים חלילה, הוא פנה לשמוע את דעת ההלכה בנושא

חשיפה: הסיבוך ההלכתי שהתעורר בשל חופת הקטינים החשאית
כלה בחופה צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

חשיפה: אב"ד בית הדין "היכל הוראה" בירושלים, פסק כי הכלה מחתונת הקטינים שסוכלה על ידי חוקרי המשטרה באשמורת הבוקר, חייבת לקבל גט מה'חתן', ובכל מקרה, אסורה להתחתן בעתיד עם כהן. 

חודש וחצי לאחר הפרסום הראשון ב'בחדרי חרדים' על פשיטת המשטרה על גג מבנה ברחוב שמואל הנביא, ופיזור חופה שנערכה לילדה בת 13 עם חתן בן 15, מתפרסם פסק דין לפיו הילדה הינה "בחזקת אשת איש ואסורה לכל".

רשויות החוק והרווחה עוסקות לא מעט במשפחות הקיצוניות שמשיאות את ילדיהם בגיל צעיר מאוד. הטיפול כולל חקירות חשאיות, מעקבים ומעצרים. הפעם, באופן חריג, עניינם הגיע גם לפתחו של גאב"ד "היכל הוראה", הגאון רבי משה ברנדסדרופר, שדן בבהילות בשאלה שהגיעה לשולחנו.

כזכור, שוטרים ובלשים פשטו לפני כחודש וחצי על גג בניין ברחוב שמואל הנביא בירושלים, בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל על חופת קטינים שצפויה להיערך בסמוך לשעה 5:00 לפנות בוקר. פשיטת השוטרים התרחשה דקות לפני שהגיע למקום הרב המקדש, ובכך הצליחו לסכל את נישואי הקטינים, לכאורה.

המשטרה עיכבה לחקירה מספר קטינות ובהן ה'כלה' ומספר נוכחים, כולן בלבוש שחור - מכף רגל עד ראש. כמו כן, נעצרו שתי נשים, שאחת מהן נעצרה בעבר בחשד כי הבריחה את ילדיה ממשמורת וכן נחשדה כי נהגה באלימות כלפי ילדיה. מרביתן שוחררו תוך זמן מה ואחרות רק לאחר מספר ימים.

אם ה'כלה' ביציאה מדיון שנערך בעניינה בבית משפט השלום בירושלים

אב הילדה בת ה-13, שאמורה הייתה להינשא באותו מעמד לפנות בוקר, פנה באמצעות עו"ד הרב חיים הבלין לבית הדין "היכל הוראה" בירושלים, וביקש לברר את פרטי האירוע, האם נערכה חופה כדת משה וישראל עם בן ה-15 או לא. במידה ויוחלט שמצד ההלכה הקטינים נישאו, האב דרש גט; במידה ולא, הוא מבקש שתינתן החלטה ברורה כי הילדה בת ה-13 פנויה ויכולה להינשא לכל אדם.

הגאון רבי משה ברנדסדרופר, גאב"ד "היכל הוראה", שנדרש לנושא, כתב לאב הילדה "על דבר שאלתך בעניין מקרה ביש שאירע עם בתך הצעירה, שבלי ידיעתך העמידו אותה תחת החופה בסתר ובהיחבא באשמורת הבוקר על גג בניין ברחוב שמואל הנביא 38 בירושלים". יצויין כי בחופה נכחה אם ה'כלה' לצד מנין מצומצם ובהם העדים ומסדר הקידושין.

הנוכחות בחופה שעוכבו לחקירה. צילום: משטרת ישראל

"ועתה אתה נבוך מאוד" כותב הרב ברנדסדורפר, "כי אתה חושש שמא בתך נחשבת לאשת איש, כי לטענת הצד השני הגיעו שלוחי הרשויות למקום, ממש לפני נתינת הטבעת, ולדבריהם עדיין לא נתן החתן את הטבעת לכלה". אולם האב טוען שאינו יודע אם יכול לסמוך על דבריהם שלא היו קידושין, "אפשר שלסיבה זו אמרו הצד השני שעדיין לא היו קידושין בפועל, כי רק מחמת מורא מהרשויות אמרו כן שהרי על פי חוקי השלטונות אסור להשיא בגיל צעיר".

בעקבות פנייה זו של האב, כך עולה מהמסמך שהגיע לידי ב'בחדרי חרדים', פנה הרב ברנדסדורפר לאבי החתן הצעיר, בכדי לשמוע את גרסתו. בתחילה אמר האב כי המשטרה הגיעה ברגע האחרון לפני נתינת הטבעת, אך לאחר שהקשה עליו בשאלות נוספות, הודה שהוא עצמו לא היה במעמד, כך שהמידע שקיים אצלו, התקבל מפי אנשים שהיו שם, על פי השמועה בלבד.

הגאון רבי משה ברנדסדורפר, התלבט האם אפשר לתת אמון בצד ה'כלה', בפרט לאור העובדה שהנוכחים בטקס היו אנשי סוד והם אינם מעוניינים לשוחח על מה שראו. "אין לומר שיש לכלה חזקת פנויה מאחר שאין אנו יודעים מי היו עדי הקידושין" כותב הרב, ומסתמך על שולחן ערוך, שם נכתב כי "פנויה שיצא עליה קול שנתקדשה היום לפלוני בעיר זו, חוששין לה".

מעבר לכך, הרחיב הגר"מ כי גם אם יאמין שהרשויות לקחו את הכלה בטרם נתן החתן את הטבעת לכלה, "לענ"ד יש לחוש לקידושין אלו עפ"י שיטת רבינו חננאל", שחופה לבד קונה והיא ספק מקודשת וצריכה לקבל גט מספק.

אחת העצורות בפרשה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדברי הנימוק, הוסיף הרב ברנדסדורפר כי כוונת ה'חתן' הייתה לקדש את ה'כלה' באמצעות הטבעת, והסיבה שלכאורה לא נתן לה את הטבעת, זהו רק בגלל שהיא עוכבה ונלקחה מהמקום על ידי השוטרים, כשהיא לבושה בשמלת כלה. "מי יימר לן כשבאו לקחת ממנו את הכלה ולמנוע ממנו את נתינת הטבעת לא עלה במחשבתו שתתקדש לו בחופה".

בשיחה ל'בחדרי חרדים', הסביר עו"ד הרב חיים הבלין כי בהיבט האישי, תמיד תרחף על הילדה עננה שהיא אישה נשואה בעקבות האירוע. בהיבט ההלכתי, ככל שלאירוע הזה יש תוקף של מעשה קידושין, הרי שכאשר היא תגדל ותרצה להינשא, באין שום גוף רשמי שידע על פרטי האירוע, הרי היא עלולה להיות אשת איש ובניה עשויים להיות ממזרים חלילה.

לאחר פלפול הלכתי והבאת ציטוטים לכאן ולכאן, הגאב"ד הגאון רבי משה ברנדסדורפר מסכם את מכתבו, "בודאי פשוט הדבר שהיא בחזקת אשת איש, או על כל פנים ספק אשת איש ואסורה לכל עד שתקבל גט פיטורין מהחתן הנ"ל שעמדה עמו תחת החופה לשם חופה וקידושין". עוד הוסיף הדיין, כי "מה שאתה חושש שמא ישתכח הדבר וכשתגדל בתך תנשא לאחר, אין הכי נמי דלזה ודאי יש לחוש שהרי אינה מותרת לאחר אלא לאחר שתקבל גט מן הראשון. וכן אחרי שתקבל גיטה אסורה לכהן".

עו"ד הרב הבלין סיפר ל'בחדרי חרדים', כי בימים האחרונים נערך דיון בבית הדין הרבני בירושלים בעניין זה, וההליך עדיין נמשך. בשולי הדברים הוסיף, כי אב ה'כלה' התבשר על קבלת התואר סבא - על ידי ביטוח לאומי. "באוגוסט 2018 קיבל האב לביתו מכתב מביטוח לאומי, בו התבשר כי בתו הנוספת, בזמן הלידה בת 18, ילדה בת ומגיע לה דמי לידה. בכך נודע לו לראשונה כי בתו נישאה ואף ילדה" סיפר. זאת כאשר ה'יולדת' נישאה אף היא מבלי שהאב ידע על כך.

נישואי קטינים הרב משה ברנסדרופר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד