ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"כמו הלומת קרב"

תחקיר: ה"שדכן" שמציע עבריינים לבחורות כשרות

התחקיר גילה: ה"שדכן" שהתחזה למשגיח ומנהל מפעל שידוכים לבחורות חרדיות, אינו אלא אסיר בגין עבירות חמורות ביותר • אסתי, בחורה חב"דית בת 29, מספרת על החוויה המטלטלת שעברה: "לא העזתי לצאת מהבית לבד. הייתי קרובה לקשור את החיים שלי לעבריין מסוכן"

תחקיר: ה"שדכן" שמציע עבריינים לבחורות כשרות
זוג חרדי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנחם מנדל פינטו (36), עבריין שיושב בכלא בגין מעשים חמורים ומציג את עצמו כרב בישיבה, מנהל מפעל שידוכים ממקום מושבו בכלא ומציע לבחורות חרדיות עבריינים שישבו בכלא מבלי שידעו על כך. כך חושף תחקיר 'ידיעות אחרונות' שערכה העיתונאית אריאלה שטרנבך.

אסתי (שם בדוי), חסידת חב"ד בת 29 ממרכז הארץ, יצרה קשר עם שדכניות ושדכנים על מנת שימצאו לה זיווג הגון. לצורך כך היא נתנה את פרטיה האישיים ואלו הסתובבו אצל מספר שדכנים, כאשר מפעם לפעם היא מקבלת הצעות שיכולות להתאים.

באחת הפעמים, לפני כשנה, מקבלת אסתי טלפון מאדם שמציג את עצמו כרב בישיבה ומספר לה כי לאחר שערך עליה "בירור מעמיק" הוא מצא לה הצעה שתוכל להתאים לה: "אני מכיר את הבעיה של הצעות שידוכים במגזר שלנו", הוא אמר לה.

בניגוד לאחרים", הוסיף, "אני מציע רק על בסיס היכרות אמיתית עם הצדדים, ולא מסתפק בנתונים יבשים". אסתי השתכנעה מהבקשה של השדכן: "הוא באמת התעניין מי אני ושאל המון שאלות; זה היה משכנע מאוד".

לאחר מספר שיחות שערך עמה, במהלכן הצליח לדלות ממנה עוד ועוד פרטים אישיים, הודיע לה השדכן כי הוא מצא לה בחור בשם יצחק, חוזר בתשובה ומסודר כלכלית. "הוא חבר ותיק שלי, שחזר בתשובה בעקבות סיפורי מופתים", אמר לה תוך שהוא מרבה לספר בשבחו.

ואכן אסתי התרשמה מהפרטים שהציג והדברים עברו לישורת מעשית. השניים החלו להיפגש. "פגשתי בחור בעל חזות חרדית, עם זקן וכובע וחליפה, נראה צדיק", מספרת אסתי, "בפגישות הוא אמר דברי תורה. הציג את עצמו כאחד שיש לו כסף".

אילוסטרציה. (ארכיון 'בחדרי')

באחד המקרים הוא אף הציע לה ניתוח גרפולוגי של כתב היד שלה. ערב פסח האחרון התקשר השדכן שמציג את עצמו בשם "מנדי" להודיע כי המיועד יצחק ייעדר תקופה ארוכה ולא יהיה זמין, בשל נסיעה למקסיקו. 

בשלב הזה אסתי כלל לא חושדת והקשר נמשך. השניים קובעים תאריך לחתונה. כמה ימים לפני הווארט, החתן מבקש להודיע לאסתי הודעה דרמטית: "הסתבכתי בחובות", אמר. אסתי לא התרגשה והחליטה להמשיך עם ההצעה למרות המידע החדש.

לאחר מספר ימים הגיעה אמו של מנדי "השדכן" לומר מזל טוב, לאסוף את "דמי השידוכים" של בנה ולהציג את עצמה כמדריכת כלות.

השדכן והחתן מתבררים כעבריינים

התאריך של החתונה הולך ומתקרב ואסתי מתארגנת לחתונתה כשהיא לא יודעת כלום על עברו העברייני של השדכן ושל החתן המיועד. אלא שאז קרוב משפחתה של אסתי שומע בהשגחה פרטית את שמו של השדכן ומיד נדלקת לו נורה אדומה.

"אני כמעט בטוח שהשם הזה מצלצל לי מוכר כי הוא מואשם במעשים חמורים", אמר לאסתי ההמומה. אותו קרוב שכר חוקר פרטי, שהביא ממצאים מטלטלים חד-משמעיים: "השדכן שלך יושב בכלא. כשהוא הציג את עצמו כרב בישיבה, הוא בעצם היה במעצר בית בישיבה, במהלך ההליכים נגדו".

ואז מתברר כי השדכן שהציג את עצמו כ"מנדי סעדון" הוא בעצם מנחם מנדל פינטו (36). סעדון הוא שם הנעורים של אמו. ביולי 2015 הוגש נגדו כתב אישום חמור בגין מעשים חמורים ביותר שביצע.

וכאילו כל זה לא הספיק, ומתברר לחוקר הפרטי כי גם החתן המיועד הוא בעל עבר פלילי. התברר שאותו יצחק הוא עבריין שנעצר מספר פעמים על עסקאות סמים שונות וגם בשל חובות כבדים.

"כמובן שביטלתי מיד הכול", משחזרת אסתי. "נאלצתי לשלם אלפי שקלים קנס לאולם, אבל הכסף פחות נורא מהמצב הנפשי שלי. במשך חודשים הסתובבתי כמו נפגעת חרדה, הלומת קרב. לא העזתי לצאת מהבית לבד. נבהלתי כמה הייתי קרובה לקשור את החיים שלי לעבריין מסוכן. הרגשתי שהיה לי נס. החיים שלי כמעט נהרסו, ובזכות קרוב המשפחה שלי והחוקר הפרטי ניצלתי".

אסיר בכלא. אילוסטרציה. (צילום: pixabay)

פתאום אסתי הבינה כיצד היא נפלה בפח ע"י שני העבריינים וכיצד הם היתלו בה: "למשל, סיפרתי לשדכן שאני שונאת שקרנים, ובפגישה הבאה הוא אומר לי פתאום, 'תקשיבי, אני שונא שקרנים'", היא ממשיכה. "היו כל מיני משפטים כאלה שהוא אמר, שממש שמעתי את עצמי מדברת. הייתי תמימה. בדיעבד הבנתי את ההתנהלות הנבזית שלו. שניהם עשו עליי עבודה מתוחכמת".

אלא שמתברר כי הסיפור הזה הוא בהחלט לא הסיפור היחיד וכי ה"שדכן" העבריין מנסה לטמון פח לעוד ועוד בחורות חרדיות.

אותה אסתי מספרת כי לאחר תקופה היא שמעה כי גם חברה שלה קיבלה הצעה משדכן שמציג את עצמו "הרב סעדון", כמובן שהיא לא נותרה אדישה ובירור שהיא עשתה גילה כי גם במקרה הזה החתן המיועד אינו אלא עבריין. והסיפור חזר על עצמו עם בחורה שלישית.

בשלב הזה תחקירנית 'ידיעות אחרונות' מחליטה להתקשר לאמו של "הרב מענדי סעדון", ה"שדכן" העבריין, והציגה את עצמה כבחורה שמחפשת שידוך. היא ביקשה את מספר הטלפון שלו, אולם אמו השיבה כי "עכשיו אין לו טלפון. אבל אפשר אולי לעזור. תשלחי לי את הפרטים שלך, קורות חיים. אני גם מתעסקת בשידוכים, אנחנו בעצם עושים את זה ביחד".

השיחה בין התחקירנית לאם ה"שדכן"

את והבן שלך עושים את השידוכים ביחד?

"כן".

כי הבנתי שהוא מציע בחורים מישיבה.

"נכון, נכון".

זה הגיוני שהבן שלך, עבריין שיושב בכלא, מציע שידוכים ואת עוד עוזרת לו בזה?

"תקשיבי לי, את באת עכשיו לחנך אותי או לקבל שידוך?"

את הגעת לווארט של מישהי שהבן שלך שידך לה עבריין, וביקשת דמי שדכנות. הוא הציג עצמו כ"משגיח" בישיבה.

"תקשיבי לי, קודם כל אני עכשיו יכולה לעשות לך משפט. את לא יודעת פרטים וכבר מהדברים שאמרת לי, 90% ממה שאמרת לי לא מדויק... זה יעבור למקום מאוד גרוע".

הבן שלך מתקשר מהכלא ומציע עבריינים, אנשים שהיו חשודים בעבירות סמים, בשוחד, במרמה. הפיל בחורות חב"דיות תמימות.

"תגידי לי, הבחורה הזאת שמלכלכת, את מקבלת ממנה מידע? היא פספסה אדם יהלום, יהלום".

שמעתי על עוד יהלומים שהוא הציע, ובבדיקה שערכנו מול שב"ס מצאנו שגם הם עבריינים שישבו בכלא. יהלומים כמו הבן שלך, שעשה מעשים חמורים?

"אל תדברי דברים שאת לא יודעת... הבן שלי, האחד-שניים שהוא שידך, הודו לה' כי טוב, הם אנשים מרמת אביב, אנשים שהצליחו. לא עבריינים".

מעו"ד אלון אייזנברג, המייצג את סעדון, נמסר בתגובה: "מרשי דוחה בתוקף את כל הטענות שעולות בכתבה".

שדכן חרדי כלא עבריין שידוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד