ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
חשיפת 'בחדרי חרדים'

חשש: בית המדרש הוותיק שבו למדו גדולי עולם - יהפוך למתנ"ס

חשיפת 'בחדרי חרדים': בקהילה החרדית שבעיר העברית הראשונה, עולה החשש כי בית הכנסת הוותיק והמפואר 'מושב זקנים' השוכן ברחוב אלנבי, שבו התפללו ושקדו על תלמודם במרוצת השנים גדולי ישראל אשר התגוררו בעיר, עשוי חלילה להפוך למתנ"ס עבור התושבים מהסביבה  

 חשש: בית המדרש הוותיק שבו למדו גדולי עולם - יהפוך למתנ"ס
בית הכנסת צילום: באדיבות המצלם

חשיפה: הקהילה החרדית בעיר תל אביב - יפו סוערת בחודשים האחרונים לאחר שבית כנסת הוותיק "מושב זקנים" שידוע כאחד מבתי הכנסיות המפוארים בתל אביב ובארץ כולה עשוי להפוך למתנ"ס מקומי. 

מדובר בבית הכנסת 'מושב זקנים' השוכן ברח' אלנבי בתל אביב בלב ליבה של העיר תל אביב והוקם מתרומות של אנשים רבים על ידי הרב זרח ברנט ז"ל (ממקימי שכונת מאה שערים בירושלים והעיר פתח תקווה) לפני למעלה ממאה שנים. 

בית כנסת מושב זקנים רשום כהקדש שהוקדש בזמנו למושב זקנים חרדי שפעל בתל אביב ושימש מתחילת המאה הקודמת את תושבי הסביבה שהתפללו בו וניהלו אותו מאז הקמתו. כך למשל הרב שך זצ"ל למד בו בקביעות בעת מגוריו בתל אביב.

מדובר באחד מבתי המדרש המרכזיים שפעלו בתל אביב. נחגגו בו סיומי הש"ס המרכזיים וגדולי ישראל התפללו ולמדו בו.

במשך השנים השתלטו על מושב הזקנים אנשים חילוניים ששינו את צביונו והוא הפך למושב זקנים ללא כל אוריינטציה יהודית, שלא לומר דתית. 

לפני כ – 30 שנה, בעקבות שינויים דמוגרפיים בתל אביב השתלטו אנשי מושב זקנים על בית הכנסת, נעלו אותו ומאז הם מסרבים לפתוח אותו לציבור.

בשנים האחרונות החל מאבק ציבורי כדי לפתוח מחדש את המקום למתפללים שבשיאו הוגשה תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ע"י המועצה הדתית בתל אביב והעמותה להגנה על הקדשים בתל אביב באמצעות עו"ד דוד שוב לפתיחת המקום לציבור. 

בתביעה נכתב, כי ברור שכוונת המקדישים והתורמים הרבים שבנו בית כנסת כה מפואר וייחודי, היתה שהוא יפתח לציבור, כפי שהיה שנים ארוכות. עוד טענו התובעים שקיימים תורמים המעוניינים לשפץ את בית הכנסת באופן מיידי וכי קיימות קהילות בתל אביב שהמקום נדרש להם בדחיפות. 

אנשי מושב זקנים טענו, כי מתוקף תפקידם כנאמני ההקדש הם הבעלים על המקום והם רשאים לנהוג בבית הכנסת כרצונם לכל מטרה שהיא. לטענתם הם מתכוונים לשפץ בשנים הקרובות את בית האבות ובמסגרת זו הם חייבים לשפץ את מבנה בית הכנסת שעקב יופיו הוכרז ע"י עיריית תל אביב כמבנה שימור מחמיר. עם זאת, גם אז הם לא מחוייבים לייעד אותו לשימוש בית כנסת ולא לפתוח אותו לציבור. 

באחד המסמכים ההיסטוריים שמציגים העותרים בפני בית המשפט נכתב כי, "בבית מושב זקנים חוסים זקנים וזקנות המוצאים בה את מחסם המלא: מעון, מזון, ריפוי, הלבשה וכל הנוחיות, כדי להנעים להם את חייהם בימי זקנתם", בעתירה מצטטים עוד את המסמך שבו נכתב כי, "המוסד מכיל: מחלקת זקנים, מחלקת זקנות, בית מדרש גדול, מקום מדרש ולימוד שנלמדים בו ברוב עם שעורי משנה וגמרא וכו".

כך גם צרפו התובעים תמונות מתחילת המאה הקודמת בה רואים בבירור שמדובר היה במושב זקנים חרדי לכל דבר ועניין, שכאמור אלו שהשתלטו על ההקדש הפכו אותו למושב זקנים חילוני. 

בית כנסת מושב זקנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד